Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Jag uppfattade att du menar att CO2 påverkan ökar med ökad halt, men det kanske du inte menade? De flesta menar att den relativa effekten avtar logaritmiskt. Ungefär som effekten av ytterligare en meter isolering på vinden har låg påverkan jämfört med den första metern.
Poängen är att du ökar mängden energi som är kvar på/vid jorden. De som re-emitteras mot jorden emitteras så småningom tillbaka igen och kan då åter igen re-emitteras, detta i och med att CO2 främst "angriper" den strålning som är påväg att lämna jorden. Man kan jämföra med t.ex. vattenånga som påverkar vissa våglängdsområden, men vid väldigt höga koncentrationer av vattenånga i atmosfären så påverkar det även strålning vid andra våglängder än de inom dess absorptionsband och något liknande fenomen är inte allt för omriligt att anta gälla även för höga/högre halter CO2.
CO2 är inte en ensamt påverkande faktor, det är väldigt svårt att särskilja från övriga växthusgaser och andra mekanismer som finns i atmosfären. Växthuseffekten kommer troligen fortsätta öka i effekt ett bra tag framöver.
Citat:
Nja, regnskogens betydelse för CO2 i atmosfären är nog låg/betydelselös.
Det tvivlar jag på. Växtligheten i regnskogen är oerhört hög, ca 3 gånger högre än i svenska skogar. Skogarna tillsammans är en enorm kolsänka, och på grund av bl.a. skövling blir denna sänka allt mindre vilket medför, tillsammans med ökade utsläpp, än högre halter i atmosfären.
Citat:
Så i ett "hållbart samhälle" skulle man avstå från att använda tillgängliga resurser som fossila bränslen? I det skulle inte jag vilja bo. Det finns inget realistiskt alternativ till dessa bränslen för fordon på länge och det finns ingen anledning att inte bruka dem.
Transportsektorn är oerhört liten i förhållande till den totala fossilbränsleanvändningen, man behöver inte börja där, och man bör inte börja där då åtgärderna är betydligt mindre kostnadseffektiva än på andra områden. Grunden för att leva i ett hållbart samhälle är att naturresurserna genereras i lika hög eller högre takt än de används.
Citat:
Nja, nu skrev du väl fel (min fetning). Lever vi av mer resurser än vi förbrukar???
Varför skulle "vi" hålla nere våra CO2-utsläpp. Människan har eldat fossila bränslen i hundratals år, så det är för sent med " försiktighetsåtgärder". Hade människan strikt följt en sådan princip hade vi dessutom fortfarande befunnit oss i stenåldern.
Av mer resurser än som genereras skulle det stå, my bad.
Ponera att jorden och dess resurser är ändliga. Då finns det ett problem med ditt förhållningssätt till användningstakten av naturresurser.
Citat:
Dessutom är det väl beprövad teknik och avstå från den vore verkligen att frångå försiktighetsprinciper. Sådan experiment får andra pyssla med.
Den årliga ökningen de globala CO-utsläppen är mycket större än Sverige samlade utsläpp av dito, så varför ens bry sig i vårt land och vi som dessutom nästan bara har fördelar? Är det för självspäknings skull eller något slags dåligt samvete?
Vad är det vi ska märka? Själv hoppas jag den lilla uppvärmningen fortsätter och kan CO2 bidra, så gärna för mig! Jag har dock inte märkt av någon uppvärmning eftersom den är så liten.
Sverige är ett av de sämre länderna ur energianvändningsynpunkt, då vi på grund av långvarigt låga energipriser blivit alldeles för bekväma och slösaktiga i vårt förhållningsätt till energi. Jämförs Sverige med internationellt vedertagna siffror för klimatpåverkan är Sverige en betydligt större bov än genomsnitts-EUmedborgaren, då vi använder mångdubbelt mer elektricitet, ex. vid matlagning och uppvärmning. Det är helt förkastligt. Med passivhusteknik skulle Sverige kunna kapa 1/3 av sin totala energianvändning. Det finns extremt mycket att göra i Sverige.
Sverige har dessutom ur ett rent ego-perspektiv, stora möjligheter till export av effektiv energi- och miljöteknik. Vi har enorma möjligheter att expotera vårt överskott av el till kontinenten för att på så vis hjälpa till med omställningen mot förnybara energikällor där.
Problemet är globalt. Huruvida det blir något varmare hit eller dit är väl skitsamma då risken är att hela vårt levnadsätt påverkar jorden så kraftigt att den till slut kanske aldrig återhämtar sig. Vi vet inte hur långt vi kan tänja gränserna. Jorden har ju, som du säkert vet, varit med om stora klimatförändringar tidigare, och de finns flera mekanismer som samverkar för att åstadkomma/motverka dessa. Frågan är hur långt man kan gå innan jordens ekosystem hamnar helt ur balans och dessa mekanismer slås ur spel/tar slut? Och vad händer då?