2010-04-20, 02:19
Medlem
526s avatar
Vad finns det för faktiska bevis på att det inte är klimatförändringar förorsakade av människan?
Citera
2010-04-20, 06:45
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jahajaha. Då vill jag att du förklarar för mig exakt hur människan hitills har påverkat klimatet globalt.

Hur och hur mycket?

Jag kan naturligtvis inte ange någon exakt påverkan, särskilt inte i ett inlägg här på Flashback, det förstår ju du också, vilket gör frågan ganska löjlig. För den intresserade råder det inte direkt brist på information att hämta i ämnet.

När det gäller jämförelsen med kontinentalplattorna så är den irrelevant i sammanhanget: att jordskorpan förändras utan mänsklig påverkan är inte ett bevis för att alla förändringar, av vad det än vara månde, är helt naturliga.
Citera
2010-04-20, 08:25
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Grattis. Det du ser som en nyhet är något som pågått i några miljarder år.

Vad ska bli nästa nyhet för dig?

Att kontinenterna rör på sig?

"Vi måste stoppa det! Takten ökar!"

Nja, jag vet inte om du är galen eller om du bara missförstod mig, men naturligtvis framgår det mycket tydligt vad jag avsåg. Förstår i övrigt att du är sur eftersom du verkar vara en som blivit lurad att det inte är antropogena klimatförändringar i antågande. Det är en otrolig konsensus vad det verkar. Usch vad tråkigt som sagt, men synd att ni hade fel/saknade tillräcklig bildning för att kunna begripa.
Citera
2010-04-20, 14:21
Medlem
Ari.Golds avatar
http://www.moderna-myter.se/2008/01/rysk-forskare-varnar-fr-ny-istid.html

Stötte på detta, men har hört liknande uppgifter från flera håll. Detta ska tydligen ske inom några år.
Citera
2010-04-20, 15:05
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
http://www.moderna-myter.se/2008/01/rysk-forskare-varnar-fr-ny-istid.html

Stötte på detta, men har hört liknande uppgifter från flera håll. Detta ska tydligen ske inom några år.

Den där bloggposten är drygt två år gammal, så jag vet inte hur relevant den är längre, men det kan ändå vara värt att påpeka att den ryska forskaren i fråga, Dr. Habibullo Abdussamatov, bland annat gjort sig känd genom att hävda att det inte finns någon växthuseffekt överhuvudtaget.
Citera
2010-04-20, 18:13
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Den där bloggposten är drygt två år gammal, så jag vet inte hur relevant den är längre
Tja, det har ju inte blivit varmare under dessa två år i alla fall.
Citera
2010-04-20, 19:02
Medlem
aBSTs avatar
Hejsan!

Har sett filmen "En obekväm sanning" och undrar om det är värt att läsa boken? Vad skiljer boken från filmen?

Mvh
Citera
2010-04-20, 20:17
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aBST
Hejsan!

Har sett filmen "En obekväm sanning" och undrar om det är värt att läsa boken? Vad skiljer boken från filmen?

Mvh
Har inte läst boken, men filmen är så full av skit så jag tvivlar på att det är värt att läsa den.
Citera
2010-04-20, 21:10
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Den där bloggposten är drygt två år gammal, så jag vet inte hur relevant den är längre, men det kan ändå vara värt att påpeka att den ryska forskaren i fråga, Dr. Habibullo Abdussamatov, bland annat gjort sig känd genom att hävda att det inte finns någon växthuseffekt överhuvudtaget.
Din insinuation påminner mig om diskussionsläget inom näringsfysiologin för 20 år sedan. Om man på den tiden hävdade att en kost baserad på fett och protein och inte på kolhydrat kunde vara hälsosam så blev man klassad som människofiende och dilettant. Alla seriösa forskare hävdade ju att en kost fokuserad på kolhydrat är det enda rätta. Det rådde total konsensus om den saken. Böcker skrevs och kostråd ordinerades. Mycket har hänt på 20 år och nu har den vetenskapen svängt.
Citera
2010-04-20, 21:13
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aBST
Hejsan!

Mvh

Då kanske du är intresserad av errata:n
Citera
2010-04-20, 21:15
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Nja, jag vet inte om du är galen eller om du bara missförstod mig, men naturligtvis framgår det mycket tydligt vad jag avsåg. Förstår i övrigt att du är sur eftersom du verkar vara en som blivit lurad att det inte är antropogena klimatförändringar i antågande. Det är en otrolig konsensus vad det verkar. Usch vad tråkigt som sagt, men synd att ni hade fel/saknade tillräcklig bildning för att kunna begripa.

Det är alltid intressant att lyssna på folk som förstått. Kan du inte berätta vad du har förstått?
Citera
2010-04-20, 21:42
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Din insinuation påminner mig om diskussionsläget inom näringsfysiologin för 20 år sedan. Om man på den tiden hävdade att en kost baserad på fett och protein och inte på kolhydrat kunde vara hälsosam så blev man klassad som människofiende och dilettant. Alla seriösa forskare hävdade ju att en kost fokuserad på kolhydrat är det enda rätta. Det rådde total konsensus om den saken. Böcker skrevs och kostråd ordinerades. Mycket har hänt på 20 år och nu har den vetenskapen svängt.

Visst, det finns aldrig några garantier för att majoritetens uppfattning är den rätta, men om det visar sig om 20 år att det faktiskt inte finns någon växthuseffekt överhuvudtaget så är jag beredd att stå med lång näsa då.

Hur blev man betraktad för 20 år sedan om man hävdade att det inte finns något som heter kolhydrater? Hur står sig den åsikten idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in