Några kommentarer till de två ovanstående:
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
"Det låter som du tror att alla faktorer som driver klimatet är helt okända och att alla kunskap inom ämnet är redan gissningar eller pseudovetenskapliga tolkningar. Självklart är detta helt och hållet fel."
- Vad får dig att tro det du skriver i första meningen? Jag är ju geolog och känner till både stora och små bidrag till temp-/klimatförändringar.
Citat:
"Vi har en mycket bred förståelse för vilka faktorer som påverkar klimatet och hur de interagerar med varandra."
- Vilka vi? Om du och AGW-förespråkare anser er ha det, varför inte ens försöka se andra faktorer än människans utsläpp av CO2? Då skulle ju du själv kunna svara på de andra frågorna du ställer till mig.
Citat:
"Vad gäller historiskt höga temperaturer så förstår jag inte alls vad du syftar på när du anser att det räcker att påvisa att vi tidigare har haft ett varmt klimat för att falsifiera teorin om att denna gång är det människor som bidragit till uppvärmningen."
- Jag har aldrig skrivit att "...det räcker...". Men jag kan påpeka att jag inte behöver falsifiera någon AGW-hypotes. Det är de som ställt hypotesen som ska bevisa den.
- Naturliga variationer i temp/klimat har varit mycket större än den höjning som kan skönjas på nittonhundratalet. Att en liten (procentuellt sett) ökning av CO2-halten i atmosfären orsakad av människan skulle ha någon påtaglig betydelse är därför osannolik. Allt (åtminstone >95 %) som "skett" med klimatet under de senaste hundra åren skulle kunnat ha hänt utan att människan ens funnits.
Citat:
"Sen med snowball earth så är den officiella förklaringen att vulkaner släppte ifrån sig enorma mängder koldioxid som ledde till smältningen av kilometervis med is över hela jordklotet. Det är en ganska stor påverkan skulle jag vilja påstå."
- En tomtehypotes jag inte i köper. Vid stora vulkanutbrott kyls dessutom planeten ner pga avskärmning av solen. Ett stort utbrott från t.ex. en supervulkan typ Toba och Yellowstone skulle vara förödande och mänskligheten eller åtminstone civilisationen skulle utplånas; "vulkanvinter".
Citat:
"Det vore väldigt intressant att höra exakt vad du menar med "mer sannolika naturliga förklaringar", som på något vis undkommit majoriteten av jordens smartaste vetenskapsmän, IPCC, National Academy of Sciences, etc. men som du själv har klurat ut."
- Spelar ingen roll vilka naturliga faktorer som inblandade. Du kan väl söka på nätet själv.
- Att "jordens smartaste vetenskapsmän" skulle finnas inom "klimatforskningen" vore väl konstigt! Tycker inte du det?
- Det är inte jag som har klurat ut någon orsak till de naturliga variationerna, utan det är astronomer, fysiker, klimatologer, geologer och andra vetenskapsmän vars sammanlagd kompetens på området är långt större än de du refererar till. IPCC! Hahaha...
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
"Men det är ju etablerad 'sanning' att CO2 påverkar temperaturen. Om detta råder det inga tvivel, vare sig från AGW-förespråkare eller skeptiker. Så om vi tillför stora mängder CO2 så kommer vi se ökande temperaturer. På samma sätt som att vi kan förvänta oss att tyngden på ICA-kassen ökar ca 1 kilo för varje mjölkpaket vi stoppar i. Forskarna har ju letat alternativa orsaker till varför vikten ökar när man stoppar i paketen, men inte lyckats. Dessutom vet man att kassen borde öka i vikt för varje paket. Detta leder oss till knäckfrågan som varje god skeptiker och ogod förnekare nyttjar till fullo, nämligen när man kan anse något vara bevisat."
- Tar även jag en liknelse. Jag befinner mig i en stuga på vintern och den värms med ved som eldas i en kamin. Vilken betydelse har det på inomhustempen om jag dessutom tänder ett litet stearinljus eller två?
- De klimatförändringar som kan skönjas är små och knappt påvisbara. Prova tänk lite! Ta dagstemperaturen. Strax före gryningen var det -17 utanför vårt hem. Nu ca 8 timmar senare är det +1. Förra sommaren hade vi max +26 och i vinter min -30. Så tänk igen hur snabbt temperaturen kan ändras på oerhört kort tid.
Ja "klimatskeptiker" brukar AGW-troende slänga ur sig om de som inte är troende, men jag är inte skeptisk eller negativ till klimatet utan AGW, IPCC och deras agenda samt de oerhörda konsekvenser det kan ge (och redan givit) i sänkt levnadsstandard, förlust av pengar och makt för den enskilde.