Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-13, 15:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu säger ju Hansen själv att det i nuläget inte går att avgöra inverkan av aerosoler och moln: ”although it is difficult to apportion the albedo change between aerosol forcing and cloud feedbacks because of limited global measurements
https://mailchi.mp/caa/global-warming-acceleration-causes-and-consequences

Jag kan bara säga samma sak tillbaka till dig: Allt detta får man förståelse för om man läser artikeln varifrån du tog utdraget.
Precis. De säger att vi förmodligen kommer att få en ökad kunskap om detta snart.

Men det rör liksom inte det vi pratar om. Om temperaturökningen av reducerat albedo är stor, så behöver också temperaturreduktionen av ett ökat albedo vara stor. Det är två sidor av samma mynt.

Här framgår det tydligt vad de menar
Citat:

We have argued[3] that the imminent threat of human-made climate change is understated in IPCC[4] assessments, which are based predominately on global climate models (GCMs). We suggest that the IPCC best estimate for climate sensitivity (3°C for 2×CO2 or 0. 75°C per W/m2) is an underestimate, as we find real-world (paleoclimate) evidence for a sensitivity of 4.8°C ±1.2°C for 2×CO2 (1.2°C per W/m2). In addition, we suggest that IPCC underestimates (negative) aerosol climate forcing and global cooling by aerosols that partly counterbalances greenhouse gas (GHG) warming. These two errors compensate and allow GCMs with low sensitivity to match observed warming of the past century by using an unrealistically small aerosol effect. Compensation is not an accident; it is a result of overreliance on GCMs. With aerosol forcing unmeasured, it is natural for modelers to focus on an aerosol forcing that yields agreement with global warming of the past century. Some clarification will be possible in 2024.

Om det är svårt att förstå kan jag försöka mig på en analogi? Är du i behov av en sådan?
Citera
2024-01-13, 15:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Detta skulle man kunna tro, men det bryter mot första budet ( "Du skall inga andra gudar...")

Sålunda: Om man enligt någon vetenskaplig metod skulle finna att:
1) temperatur eller extremväder inte ökat nämnvärt eller
2) En ökning inte enbart beror på CO2 eller
3) Man ens vill ta reda på svaret

...så är metoden inte vetenskaplig och forskaren är klimatförnekare.

Alltså kan du bara vara enig med klimatförnekare om detta och är alltså själv en sådan
Ja, istället för att söka förståelse och konsensus kommer man med (mer eller mindre bisarra) motargument. I det här fallet invänder till och med Michael Mann mot James Hansen.

Nu är alltså motargumentet att om något annat orsakat uppvärmningen så tyder det bara på att CO2 är ännu värre än vad man tidigare trodde.
Citera
2024-01-13, 15:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Precis. De säger att vi förmodligen kommer att få en ökad kunskap om detta snart.

Men det rör liksom inte det vi pratar om. Om temperaturökningen av reducerat albedo är stor, så behöver också temperaturreduktionen av ett ökat albedo vara stor. Det är två sidor av samma mynt.

Här framgår det tydligt vad de menar

Om det är svårt att förstå kan jag försöka mig på en analogi? Är du i behov av en sådan?
Tack det behövs ingen analogi. Vi får helt enkelt vänta tills vetenskapen har utvecklat modeller och metoder som kan simulera och räkna adekvat på klimat och väder.
Citera
2024-01-13, 15:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, istället för att söka förståelse och konsensus kommer man med (mer eller mindre bisarra) motargument. I det här fallet invänder till och med Michael Mann mot James Hansen.

Nu är alltså motargumentet att om något annat orsakat uppvärmningen så tyder det bara på att CO2 är ännu värre än vad man tidigare trodde.
Fast du har ju missförstått argumentet. Och Manns invändningar är inte alls på de premisser du framför. Båda är såklart överens om att både CO2 och aerosoler/albedo påverkar klimatet.
Citera
2024-01-13, 15:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Tack det behövs ingen analogi. Vi får helt enkelt vänta tills vetenskapen har utvecklat modeller och metoder som kan simulera och räkna adekvat på klimat och väder.
Ja, vi får vänta och se. Om Hansen har rätt så kommer koldioxidens uppvärmning att bli större när aerosolernas maskerande effekt reduceras. Det är allt aerosolerna bidragit med. Maskerat uppvärmingen från en förstärkt växthuseffekt. Det som det råder oenighet om är hur mycket. Desto mer, desto högre klimatkänslighet. Och den vet vi väl båda hur den definieras.
Citera
2024-01-13, 15:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast du har ju missförstått argumentet. Och Manns invändningar är inte alls på de premisser du framför. Båda är såklart överens om att både CO2 och aerosoler/albedo påverkar klimatet.
Jag har inte ens gått in på Manns invändningar i mitt inlägg och jag instämmer förstås också i att både CO2 och aerosoler/albedo påverkar klimatet.
Citera
2024-01-13, 15:58
Medlem
Citat:
Uppvärmningen orsakas av CO2. Aerosoler ger *nedkylning* har du inte förstått det?

Ditt argument är som att säga att man är rik bara för att man minskat sina skulder från 2 miljoner till 1 miljon.
Citera
2024-01-13, 16:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag har inte ens gått in på Manns invändningar i mitt inlägg och jag instämmer förstås också i att både CO2 och aerosoler/albedo påverkar klimatet.
Vilka "mer eller mindre bisarra" invändningar syftade du på?

Det får vi nog aldrig veta. Det är precis den typen av frågor du alltid undviker. När du ombeds specificera dig.
Det viktigaste är att sprida skit.
Citera
2024-01-13, 16:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppvärmningen orsakas av CO2. Aerosoler ger *nedkylning* har du inte förstått det?

Ditt argument är som att säga att man är rik bara för att man minskat sina skulder från 2 miljoner till 1 miljon.
Citat:
Vilka "mer eller mindre bisarra" invändningar syftade du på?

Det får vi nog aldrig veta. Det är precis den typen av frågor du alltid undviker. När du ombeds specificera dig.
Det viktigaste är att sprida skit.
En så inihelvete dum fråga bevisar bara att du trollar eller inte förstår det du besvarar. Finns det någonting i min posthistorik som på något sätt kan tolkas som att din fråga är motiverad? Kan du inte visa något meningsfullt är detta bara ännu ett i raden av störande tramsinlägg av dig.
Senast redigerad av Totius 2024-01-13 kl. 16:13. Anledning: La till MrArturs inlägg.
Citera
2024-01-13, 16:15
Medlem
Citat:
En så inihelvete dum fråga bevisar bara att du trollar eller inte förstår det du besvarar. Finns det någonting i min posthistorik som på något sätt kan tolkas som att din fråga är motiverad? Kan du inte visa något meningsfullt är detta bara ännu ett i raden av störande tramsinlägg av dig.
Det är tyvärr du som ständigt försöker förstöra tråden med personangrepp, trams eller som här att avsiktligt misstolka en artikel. Du har en mycket tydligt agenda där i att du inte vill komma fram till någon sorts sanning utan tvärtom bara sprida förvirring.
Citera
2024-01-13, 16:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är tyvärr du som ständigt försöker förstöra tråden med personangrepp, trams eller som här att avsiktligt misstolka en artikel. Du har en mycket tydligt agenda där i att du inte vill komma fram till någon sorts sanning utan tvärtom bara sprida förvirring.
Låt oss då reda ut detta i grunden. Om mod anser att det är OT är det bara att radera. Börja med att ge ett tydligt motiverat konkret exenpel på din anklagelse.
Citera
2024-01-13, 16:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Så vilka mer eller mindre bisarra invändningar syftade du på?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in