Citat:
Det är den allmänna debatten snarare som ser ut så.Jag "följer" klimatdebatten. Det jag funderar över är hur forskarna ser ut att vara i två läger.
Mina tankar:
-Vet ingen/inga säkert vad som är den största faktorn till att klimatet förändras över tid?
-Att dom är oense hur mycket människan påverkar klimatet är jag medveten om.
-Jag har svårt att se ett annat fält inom naturvetenskapen som är lika infekterat.
-Att det finns särintressen och politik i frågan är uppenbart.
-Tekniken finns vad jag förstår det men att den ej implementeras i bred skala, är det en ekonomisk fråga?
-Det är underligt när man läser på (omni.se) i två artiklar under varandra där den ena beskriver hur vi måste tänka på miljön för att i nästa läsa hur Storbritannien ger tummen upp för mer olje- och gasprospektering utanför sin kust.
Notis: Jag lever mitt liv som jag levt hela livet, visst topp-temperaturen under högsommaren upplever jag som något högre. Varmare vintrar ser jag däremot som en trend. Relaterar jag till mig själv så är jag ej alamerad över klimatet. Dock är min insikt i dom långsiktiga trenderna såklart begränsad.
Skulle uppskatta om jag kunde få lite input i min tankesätt och perspektiv, gärna från någon som sitter på kunskap om detta ämne.
Mina tankar:
-Vet ingen/inga säkert vad som är den största faktorn till att klimatet förändras över tid?
-Att dom är oense hur mycket människan påverkar klimatet är jag medveten om.
-Jag har svårt att se ett annat fält inom naturvetenskapen som är lika infekterat.
-Att det finns särintressen och politik i frågan är uppenbart.
-Tekniken finns vad jag förstår det men att den ej implementeras i bred skala, är det en ekonomisk fråga?
-Det är underligt när man läser på (omni.se) i två artiklar under varandra där den ena beskriver hur vi måste tänka på miljön för att i nästa läsa hur Storbritannien ger tummen upp för mer olje- och gasprospektering utanför sin kust.
Notis: Jag lever mitt liv som jag levt hela livet, visst topp-temperaturen under högsommaren upplever jag som något högre. Varmare vintrar ser jag däremot som en trend. Relaterar jag till mig själv så är jag ej alamerad över klimatet. Dock är min insikt i dom långsiktiga trenderna såklart begränsad.
Skulle uppskatta om jag kunde få lite input i min tankesätt och perspektiv, gärna från någon som sitter på kunskap om detta ämne.
Det är viktigt att veta var vetenskap publiceras. Det är inte i massmedia. Vetenskap har en egen arena i de vetenskapliga tidskrifterna.
Det råder inga tvivel om att människan har orsakat ungefär hela uppvärmningen som blivit tillryggalagd.
För att få sig en väldigt snabb blick över vad forskare diskuterar idag kan man exempelvis gå in på en vetenskaplig tidskrifts hemsida och titta på senaste publikationer. Huruvida människan påverkar eller hur mycket människan påverkar är en sedan länge avgjord fråga. Numera diskuteras snarare tipping points och försöka analysera konsekvenser och mycket adaptation och även en del vad man kan göra åt klimatförnekelse och hur man bör kommunicera forskningen till allmänheten. Typ.
Kika in i denna länk exempelvis. Den allmänna diskussionen är decennier efter den vetenskapliga.
https://www.nature.com/nclimate/
Annars är det också bra att kika in på vetenskapliga organisationers hemsidor och se vad de skriver. Nasa, metoffice, noaa, smhi, ipcc för att nämna några.
Bläddra gärna lite på dessa ställen också.
https://www.giss.nasa.gov/research/
https://climate.nasa.gov/causes/
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-19 kl. 00:39.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-19 kl. 00:39.