Citat:
Ursprungligen postat av
Keith-Richards
Jag kallar mig inte för klimatförnekare. Jag är av uppfattningen att frågor som covid och klimatet inte har särskilt mycket med vare sig covid eller klimatet att göra.
Jag ifrågasätter fenomenet med att bunta ihop alla som inte köper narrativet och kalla dem för gud vet vad.
Ja, det är lättare att avfärda något med "narrativet" eller "pk", "åsiktskorridor" eller liknande än att säga att man förnekar ett vetenskapligt fält. Inget av de orden är särskilt tydliga, varken i avseende på specifikation eller relevans. Det är ett enkelt och bekvämt sätt att slippa sätta sig in i hur det faktiska forskningsläget ser ut, enligt den ackumulerade publikationsmängden i vetenskaplig press, dvs vetenskapliga tidskrifter.
Citat:
Givetvis kan jag klaga på en onyanserad bild av medierapporteringen när någon egentlig fakta eller ståndpunkt adrig får debatteras. Det är ju det som är problemet. Jag finner en fascination i att medierapporteringen är svartvit och att man är antingen eller. De grå nyanserna suddas ut i något sorts tillstånd av det normala vs. det onormala. Ibland yppar ju till och med mediehusen exakt samma ord vilket borde få den dummaste att haja till.
Vad är trovärdig media? Vem bestämmer vem som är insatt och vem som inte är insatt?
Media är inte alltid den bästa källan att gå till i vetenskapliga frågor. Den saken är klar. De bästa källorna för vetenskapliga frågor är vetenskaplig press. Vilket inte media är. Media kan dock försöka återge detta enligt bästa (eller i syfte att vilseleda för dålig media) förmåga.
För att kunna bedöma medias rapportering om något måste man ha kunskaper om detta något. Det går inte att svartmåla mediabilden utan kunskaper om det man påstår svartmålas. Och där är den vetenskapliga litteraturen primärkällan till det som bedöms av dig via media. Vill du veta hur vetenskapsförenligt media rapporterar, måste du sätta dig in i vetenskapen som media i sig inte är en del av. Det är precis samma sak med fotbollsmatcher. Media kan rapportera och referera, men de spelar inte matcherna själva. För att ta första bästa analogi som kom inströmmande till mina tankar.
Att det inte får debatteras, vet jag inte vad du syftar på. Vi har tillochmed folkvalda i riksdagen som snackar skit i denna fråga.
Vet man inte vilka man ska lita på, varför inte konsultera vetenskapen direkt, utan mellanhänder. Gå in på tidskrifternas hemsidor och bläddra. Undvik att googla då det kan införa en bias i söktermerna.
Kika på nature, science, PNAS, eller vad vad organisationer som NASA, SMHI, MetOffice och andra skriver.
Om du gör det en tid kommer bilden av forskningsläget att klarna.