Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så ditt svar på frågan är en personattack med orden, "glömt medicin".

Du skrev om bussar och att tejpa på sig kläder. Jag blev mållös. Du kanske fick en stroke?

Citat:
Ja men då vet vi att du inte har en aning om vad värme är, och ganska typiskt valde du något stolligt att anklaga andra för.

Jag kan inte avgöra om du är helt bakom eller om du gaslightar.

Jag tror jag är ensam om att ha postat definitionen av värme i tråden. Jag verkar vara den enda som vet vad värme är.

” I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”

https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/

Citat:
Kanske dags att inse att Melange resonerar utifrån en praktisk utgångspunkt, och att hen ser skillnaderna, och att Xenonen och Artur inte framför något annat än normal vetenskap, och Anomalign är en sammanfattare.

Den här vetenskapen beskrivs med ekvationer i värmelära. Jag har inte sett något sådant från er.

Citat:
Du och din filt. Det är en metafor, men du säger att om man går ut en kall natt kan man lika gärna tejpa fast skjortan på kroppen. Det spelar ingen roll. Inte undra på att du blir förbannad.

En metafor ska inte beskriva motsatsen.

Citat:
Alla andra kan läsa kurvorna och kan se att du slåss för en helt ointressant sak, för co2-halterna ökar snabbare än någonsin. Det är inget du kan påverka.

Att koldioxidhalten har ökat hag jag inte sagt emot.

Citat:
De flesta ser också att vi kommer uppleva dessa framtida scenarion med högre halter, gas of life, eller vad du kallar det. Tja, på Mars finns det 96 % co2 i atmosfären, så då borde det väl vara ca. 2285 gånger så mycket liv på Mars?

Är det det?

Finns inget vatten på mars.
Citera
2022-08-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vad är det du inte förstått?

Ingen har påstått att en varm yta värmts av en kall yta.
Man påstår att kall luft värmer en varm yta.
Citera
2022-08-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Utan att idas läsa, kan jag i alla fall påpeka att den referens du gärna bygger grunder på är publicerat i samma tidskrift som denna:
https://www.sciencepublishinggroup.com/journal/paperinfo.aspx?journalid=148&doi=10.11648/j.ajam.20140204.12

Må så vara. Du får gärna framföra din kritik mot vad de skriver. Vilka ekvationer har de gjort fel i?

Det är en artikel jag snubblade över häromdagen, det finns fler från andra utgivare.

“As the CO2 concentration is increased, the radiative cooling effect becomes stronger.”

https://iopscience.iop.org/article/10.3847/PSJ/ac6d65/pdf

Vill du ha fler studier om Venus och hur koldioxid kyler planeten?
Citera
2022-08-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du misslyckas också med att greppa vad IPCC menar med confidence, att det handlar om rådande kunskapsläge. Hur svårt är det att få in det i huvudet egentligen. Har du någon sorts propp som hindrar ny information att komma in?

Förstår du inte? Confidence betyder förtroende. De har inte förtroende för påståendet att koldioxid orsakar översvämningar. Då finns det inget belägg för påståendet.

Citat:
Att det råder low confidence om den eventuella förekomsten av ett fenomen på global skala betyder inte att detta fenomens förekomst är obefintlig eller motbevisad, det betyder att kunskapsläget är för lågt för att med säkerhet säga något om förekomsten av detta fenomen.

Jo, det betyder att hypotesen inte kan bekräftas. Ingen påstår att översvämningar har obefintlig förekomst. Men det finns inga belägg för att mänsklig aktivitet orsakar dem.

De som har påstått att översvämningar ska öka hade fel. Det är dags att sluta lyssna på de som har fel.
Citera
2022-08-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju bara att läsa inläggen. Machdiamonds huvudnummer är att "kallt kan inte värma varmt" men missar helt att "kallt" inte är en binär egenskap.

Kallt är relativt.

Citat:
Det är inte true eller false. Något kan vara kallare eller varmare även om det fortfarande är kallare än den varma kroppen

Rappakalja. Det här är bara ordbajs utan mening.

Citat:
M "som inte kan värmas upp" (vad som menas med "värmas upp" är inte heller tydligt).

Jo det är tydligt. Vid uppvärmning så mottas värme som absorberas, värmekällan kyls av motsvarande mängd värme.

Citat:
Om det kallare blir varmare så kommer värmen att avges från det varma i långsammare takt, efter som den får mer effekt tillbaka av en lite varmare kallare kropp.

Nej det beror inte på att den får effekt tillbaka. Det beror på att den inte kyls lika mycket.

Citat:
Och detta är helt i enlighet med Machdiamonds egna ekvation som han använt:
Q∝T1^4-T2^4

Q blir lägre när T2 går mot T1. Det står uttryckligen i ekvationen som han själv valt.

Men när T2 går mot T1 så minskar absorptionen i T2. Ju varmare T2 blir desto mindre absorberar den.

Tillbaka till frysen, stoppa in handen, vilken hand kyls mest? Absorberas mest värme i frysen eller i rumstemperatur? Om absorption ökar så sjunker temperaturen.

Koldioxid ökar absorption!

Citat:
Och solen finns inte med i detta enligt Machdiamonds.

Citera mig där jag påstår det.

Citat:
Solen värmer jorden och tillför energi i samma takt som alltid (i princip, koldioxid absorberar även långvågig strålning från solen vilket kan approximeras som försumbart),

Långvågig strålning, infraröd strålning, är 51% av solljuset.

Långvågig strålning dominerar solstrålning, den är inte försumbar.

Citat:
varför även T1 måste öka för att upprätthålla energibalansen om T2 ökar. Vad jorden behöver stråla ut som långvågig strålning från toppen av atmosfären dikteras av solarkonstanten.

T2 ökar ju inte. Utgående strålning minskar, och strålning beror på temperatur. Om strålningen minskar från T2 så sjunker temperaturen.
Citera
2022-08-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så vart tar energin som strålar ut från atmosfären vägen om du menar att den inte kan värma upp marken?

Det är inte energi. Det är ju inte ens jag som säger det, jag vidarebefordrar bara vad vetenskapen säger här.

” energy, in physics, the capacity for doing work. It may exist in potential, kinetic, thermal, electrical, chemical, nuclear, or other various forms. There are, moreover, heat and work—i.e., energy in the process of transfer from one body to another. ”

https://www.britannica.com/science/energy

Jag upprepar och upprepar, till slut måste även du fatta.
Citera
2022-08-27, 00:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Absorption ÄR ju heat transfer när två kroppar med olika temperatur finns i varandras närhet.

När du kyler något så ÖVERFÖRS värmen till något som absorberar den.
Du har missuppfattat.

Den värme som överförs till det absorberande objektet hade överförts ändå mot rymden i det absorberande objektets frånvaro.

Nu absorberar det absorberande objektet istället vilket ökar dess temperatur vilket i sin tur minskar värmeflödet från kroppen T1 i dina uttryck, eftersom det i sin tur uppvisar värmeförluster mot sin omgivning, där T1 återfinns. T1 får tillbaka en del av sina värmeförluster.

Om jag ska utgå ifrån din förenklade (ja, det står uttryckligen "förenklat" i det du klistrar in från högstadielitteraturen) så blir det maximala värmeflödet från T1
Q=sigma*(T1^4 - T2^4) när T2=0.

Ökar T2 minskar Q.

Sedan har vi det jag tidigare påpekat att du glömt, ytterligare en faktor att ta hänsyn till.
Solen.

Vid energibalans behöver kroppen T1 stråla ut det den tar emot (från kroppen med högre temperatur, solen). som värmestrålning.

Säg att denna effekt i medeltal är 239,74 Wm^-2 så är även med nödvändighet Q=239,74 Wm^-2 vid energibalans.

Ta nu ditt uttryck igen och sätt 239,74=sigma(T1^4-T2^4)

Börja med ett värde på T1, jag kan bistå med exempel.

T1=255 K.

Detta implicerar att T2=0 för att likheten ovan ska gälla.

Prova sedan att istället öka T2 och se vad som måste hända med T1 för att upprätthålla energibalansen med överföringen från solen på 239,74 Wm^-2.

T2=255 exempelvis, ger ett T1=på 303 K. Vilket fortfarande alltså innebär att T1 är högre än T2. Öka T2 ytterligare om du vill och se vad som händer med T1.

Termen (-)T2^4 ger alltså ett högre T1. Eftersom det begränsar Q. I enlighet med ditt eget självvalda uttryck för Q.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-27 kl. 00:30.
Citera
2022-08-27, 01:51
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Förstår du inte? Confidence betyder förtroende. De har inte förtroende för påståendet att koldioxid orsakar översvämningar. Då finns det inget belägg för påståendet.

Jo, det betyder att hypotesen inte kan bekräftas. Ingen påstår att översvämningar har obefintlig förekomst. Men det finns inga belägg för att mänsklig aktivitet orsakar dem.

De som har påstått att översvämningar ska öka hade fel. Det är dags att sluta lyssna på de som har fel.

Du har ingen god ursäkt att vid det här laget inte förstå hur IPCC själva beskriver hur systemet fungerar, eftersom jag har postat både sammanfattande beskrivningar och länkar till källor där det beskrivs mer utförligt vad det betyder när IPCC exempelvis beskriver att något har 'low confidence'.

Du har haft alla chanser att få in i huvudet att dessa ord är kodade med specifika betydelser, och att det inte är upp till dig att fritt associera dig fram till vad de kan tänkas betyda, men ändå lyckas du inte. 🤯

Är det så här du har nått fram till att växthuseffekten är bluff? Du har läst någon forskningsrapport och sen bara freestylat dig fram till din egna privata förståelse av dess innehåll?
Citera
2022-08-27, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det handlar som vanligt med såna där namninsamlingar inte om yrkesverksamma forskare (annat än i extremt sällsynta fall), utan om allsköns löst folk med någon form av akademisk examen. Och få har någon koppling till den vetenskapliga disciplinen som de kritiserar. Många av de ledande namnen har direkt och stark bias i form av kopplingar till fossil industri, företag inom kol och olja.

Och sen är det viktigt att komma ihåg att inom vetenskapen avgörs inte vad som är sant eller falskt demokratiskt/populistiskt genom namninsamlingar. Hela grejen med en namninsamling för att diskvalificera ett forskningsfält är helt absurd.

Jag postar den här länken till en blogg, som har gått igenom en del av listans namn, igen eftersom den hamnade bakom sammanslagningen av trådarna:

https://www.globalpolitics.se/500-forskarna-protesterar-mot-ipcc-i-upprop-till-fn/

Beskrivning av några av namninsamlingens huvudpersoner:

Vänta lite,

Menar du att 99% av forskare inom "grön energi" / global warming inte är kopplade till finansieringen som driver dem?
Citera
2022-08-27, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Giaever må vara nobelpristagare, men inte i något som har med klimatforskning att göra. Det finns ett föredrag på youtube där han inleder med att säga att han inte visste något om klimatet men sen satta sig han en dag på internet och sökte med google och kom fram till att det bara var bluff. Djupsinnig forskning där

Blev det någon länk? Tror att jag efterfrågade den tidigare
Citera
2022-08-27, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
https://www.desmog.com/climate-intelligence-foundation-clintel/

"Enligt den holländska sändaren KRO-NCRV Pointer har de 800 "forskare, forskare och yrkesverksamma" som stöder CLINTEL "bedrivit lite eller ingen klimatforskning." 4 DeSmog- analys har funnit att listan över undertecknare inkluderar en yrkesfiskare, en pensionerad kemist, en kardiolog och en luftkonditioneringsingenjör, tillsammans med ett antal pensionerade geologer."

Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Bro…
https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

"After 15 years, DeSmog continues to expand our focus to other areas where misinformation has eroded public understanding and political action to address critical societal challenges, such as meeting the world’s energy needs, confronting environmental racism, and ensuring a just transition to a sustainable economic paradigm.

Helt underbart! 👍
Citera
2022-08-27, 08:29
Medlem
Citat:
Det är inte energi. Det är ju inte ens jag som säger det, jag vidarebefordrar bara vad vetenskapen säger här.
Du klarar bara inte av att vare sig förstå definitioner eller förstå att det inte är ord som har betydelse utan verkligheten bakom. Varje kropp som har en temperatur och inte är helt transparenta strålar ut termisk strålning. Denna strålning består av fotoner. Fotoner har energi. Detta oberoende av vad fotonerna eventuellt träffar någon gång i framtiden.

En liten tankenöt för dig. En svartkropp befinner sig ute i rymden. Strålar den ut energi? Hur kan du veta, kanske kommer denna strålning om 10000 år träffa en stjärna och då är den helt plötsligt retroaktivt inte energi längre. Tycker du det verkar rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in