Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-18, 17:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Givetvis ska vi förhinda de katastrofer vi kan förhindra men folk är ju underliga. Stora delar av nederländerna bör naturlig nu ligga under vatten men folk där bygger vidare och kämpar med dammar. I Italien envisas man att bygga och bo utmed Vesuvius slutningar. Bara två exempel på att folk har svårt idag att anpassa sig. Att kartlägga asteroider hjälper knappast om vi inget kan göra för att stoppa de största av dom.

Nej, vi har inte skjutit mycket av klimatförändringar framåt (istiden) för det handlar om jordens omloppbana kring solen. Vi kan ju prova att skjuta det framför oss då en istid varar omkring 100 000 år. Det blir mycket olja att elda, olja vi naturligtvis inte har då (eller ens många träd).

Den här klimatförändringen kan inte förhindras bara korsiktigt fördröjas om vi nu inte ska utrota större delan av mänskligheten. Förr var man smartare och byggde där man kunde bygga säkert för generationer framåt. Man tog hänsyn till till naturens förändringar och byggde gärna på högre mark där vatten tex kunde rinna förbi. Idag avverkas skog och mark runt städerna och bebyggs. Eventuella floder och åar som rinner igenom städer har ingenstans att ta vägen annat än att höja sig och skapa enorma stömmar. Mycket få städer idag klarar någon av nämda katastrofer. Vi tänker två år framåt och greta tänker 150 år i en tid hon ändå är död. Hur vore det med att skapa nya städer, flytta och anpassa sig nu undra jag.

Vi har andra ställen att bo på i framtiden om vi vill som Norden, Argentina, Grönland, Alaska, Ryssland och Antarktis. Det kräver ju naturligtvis att människor kommer överens och har möjligheten att flytta. Det viktigaste för oss människor är att komma överens, förbjuda krig, fattigdom och alla världens orättvisor. Det kräver att vi måste dela med oss av vår välfärd och inte bara utnyttja världen utanför väst. Först efter det kan vi ta tag i eventuella klimatkriser och annat för annars är det ingen mening eftersom vi ändå tar död på civilisationen genom konflikter och kärnvapenkrig. Det här vill egentligen inte människor i väst för vi vill ha vår bekvämlighet, kosta vad det kosta vill. Vi dör hellre än att dela med oss verkar det som, Borells trädgård.

Vi ska sträva efter att ta oss vidare från vår planet och ha skadlig industri i rymden och se vår plandet som ett mirakel som kan hysa liv även efter många, många naturkatastrofer. Vi passar numera bättre i habitat i rymden eftersom få ändå uppskattar naturen utan sitter inne i staden och glor på en smartphone eller är ute på närmsta klubb då man inte jobbar ihjäl sig eller sover.
En ny istid med dagens koldioxidkoncentrationer är utesluten. Koldioxid är en av de stora faktorerna som ligger bakom växlingarna mellan glaciala och interglaciala perioder.

Milankoviccyklerna påverkar främst genom förändringar i hur solstrålningen fördelas mellan hemisfärerna. Inte genom att genom jordens position i förhållande till solen medför en högre TSI (total solar irradiance) vid toppen av atmosfären.

https://www.nature.com/articles/nature16494
Citera
2023-08-18, 17:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tvärtom är det just svaveldioxid som diskuteras.

Sen har cr några problem:
1. Klimat handlar inte bara om jordens medeltemperatur utan om lokal temperatur, nederbörd, fördelning över åren etc. Beroende på hur du fördelar dina moln får du olika vinnare och förlorare. Vem bestämmer?
2. Vad händer den dag någon kris eller krig gör att utsläppen ställs in. PÅ ett år eller två förvinner den kylande effekten och vi får en plötslig dramatisk uppvärmning med helt okontrollerade effekter. Jorden blir helt enkelt väldigt sårbar.

CR låter som en utmärkt väg till båda.
Den globala uppvärmningen är just ett GLOBALT problem som behöver lösas globalt. Du och dina gelikar visar inte tillstymmelse till förslag på lösningar. Att sitta på kammaren och nagelfara ”vetenskapliga tidskrifter” och bete sig asocialt löser givetvis inga problem.
Citera
2023-08-18, 17:58
Medlem
Citat:
GNej, vi har inte skjutit mycket av klimatförändringar framåt (istiden) för det handlar om jordens omloppbana kring solen. Vi kan ju prova att skjuta det framför oss då en istid varar omkring 100 000 år. Det blir mycket olja att elda, olja vi naturligtvis inte har då (eller ens många träd).
Den här studien kommer fram till motsatsen:
Citera
2023-08-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den globala uppvärmningen är just ett GLOBALT problem som behöver lösas globalt. Du och dina gelikar visar inte tillstymmelse till förslag på lösningar. Att sitta på kammaren och nagelfara ”vetenskapliga tidskrifter” och bete sig asocialt löser givetvis inga problem.
Då tackar jag för detta konstruktiva inlägg där du själv föregår med gott exempel och kommer med förslag på lösningar.
Citera
2023-08-18, 18:04
Medlem
Citat:
Och ändå har vi lagt otaliga miljarder på att få ned utsläppen av svavel...

Som sagt svavel är inte det enda alternativet. Man kan skjuta upp exempelvis salt och det reflektera solen istället.

Men hursomhelst, ja och de och har lyckats, och det är ju därför vi också har sett temperaturen och klimatförändringarna öka dramatiskt de senaste åren som ett resultat av de renare utsläppen. Så uppenbarligen så gjorde svaveldioxiden mer nytta än skada överlag.

Citat:
Tanken är att man skall pytsa ut svavel på hög höjd, uppe i stratosfären så den stannar uppe så länge som möjligt. Den kommer då inte stanna inom ett land, vilket den f.ö. aldrig gjort om du minns diskussionen om surt regn i Sverige. Du kan låtsas att det inte är något problem vem som skall bestämma över jordens klimat, men det blir det. Vad tror du händer den dag ett land aktivt släpper ut svavel för att gynna det egna klimatet till priset av torka i något annat land?

Som sagt vi har gjort detta ganska så länge nu. De problemen du nämner har inte uppenbarat sig i någon nämnvärd form, och torkar och naturkatastrofer skulle det ju bli mindre av överlag om vi gjorde det.

Om petitesser som detta är vad som hindrar oss ifrån att göra det så kan inte klimatförändringar vara något större problem som sagt.

Om en stor asteroid skulle vara på väg emot oss, så skulle vi inte bry oss om småsaker som om åtgärden kan evt orsaka en torka hos någon och om vem som har rätt moraliskt att bestämma över vad vi ska göra? Vi hade bara gjort vad som är nödvändigt. Collateral damage är absolut något våra ledarna brukar acceptera för småsaker. Det såg vi nyligen med covidvaccinet, och nu i ukrainakriget, där de är villiga att riskera fullskaligt kärnvapenkrig för chansen att sätta dit Putin. Men när det gäller klimatet så låter de bli att göra det nödvändiga för det evt kan orsaka en torka någonstans? Trots att torkar överlag kommer minska. Då kan de inte anse klimatförändringarna vara ett så stort hot precis, om man inte beredd att ha lite collateral damage helt plötsligt.

Citat:
Behövs bara tillräckligt med konflikt för att länder skall börja misstro varandra till den grad att de tycker att någon annan får stå för utsläppen eller tvärtom bombar fabriker för det land de tycker släpper ut för mycket.

Fattigdom har nog aldrig orsakat krig mellan länder, religion, makt och ego orsakar krig. Även om folket har det dåligt så kan ledarna leva i lyx. Skulle fattigdomen orsaka krig så skulle venezuela, argentina, nord korea, sir lanka etc ha startat krig för länge sedan.
Senast redigerad av Hew18 2023-08-18 kl. 18:07.
Citera
2023-08-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
En ny istid med dagens koldioxidkoncentrationer är utesluten. Koldioxid är en av de stora faktorerna som ligger bakom växlingarna mellan glaciala och interglaciala perioder.

Milankoviccyklerna påverkar främst genom förändringar i hur solstrålningen fördelas mellan hemisfärerna. Inte genom att genom jordens position i förhållande till solen medför en högre TSI (total solar irradiance) vid toppen av atmosfären.

Dina klimatprofeter får gärna tro och publicera vad dom vill men att tro att vår uppvärming under 150 år ska motverka 70-90 000 år av kallare klimat och istid är enbart löjligt. Vi har möjligen fördröjt starten av det hela men det är allt.

Milankovitch (Orbital) Cycles and Their Role in Earth's Climate
https://climate.nasa.gov/news/2948/milankovitch-orbital-cycles-and-their-role-in-earths-climate/

Glacial and interglacial periods
https://energyeducation.ca/encyclopedia/Glacial_and_interglacial_periods

Ta en titt på grafen så kanske du förstår cykler tidsspannen bättre. Sen kan man som sagt tro att detta enbart beror på koldioxid. Att man funnit höjda koldioxidhalter är ju inte underligt efter värmetopparna då våldsamma skogsbränder troligen rasade i hundratals år.

Jag har nästan helt tappat tilltro till dessa klimatforskare för dom är enbart propagandister. Man söker bevis som passar deras tro och bortser från andra som ifrågasätter deras slutsatser.

Det är som "bevisen" om de döda korallreven tidigare utanför Australien. Katastrofen har börjat skrek man men efter några år återhämtade sig korallreven och växer som aldrig förr. Locket på och inte en enda ursäkt.
Citera
2023-08-18, 18:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Då tackar jag för detta konstruktiva inlägg där du själv föregår med gott exempel och kommer med förslag på lösningar.
Föralldel, jag hjälper gärna till.
CCS-teknik och teknik för att effektivisera industrin och minska utsläppen är som sagt en bra början.
Citera
2023-08-18, 18:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Dina klimatprofeter får gärna tro och publicera vad dom vill men att tro att vår uppvärming under 150 år ska motverka 70-90 000 år av kallare klimat och istid är enbart löjligt. Vi har möjligen fördröjt starten av det hela men det är allt.

Milankovitch (Orbital) Cycles and Their Role in Earth's Climate
https://climate.nasa.gov/news/2948/milankovitch-orbital-cycles-and-their-role-in-earths-climate/

Glacial and interglacial periods
https://energyeducation.ca/encyclopedia/Glacial_and_interglacial_periods

Ta en titt på grafen så kanske du förstår cykler tidsspannen bättre. Sen kan man som sagt tro att detta enbart beror på koldioxid. Att man funnit höjda koldioxidhalter är ju inte underligt efter värmetopparna då våldsamma skogsbränder troligen rasade i hundratals år.

Jag har nästan helt tappat tilltro till dessa klimatforskare för dom är enbart propagandister. Man söker bevis som passar deras tro och bortser från andra som ifrågasätter deras slutsatser.

Det är som "bevisen" om de döda korallreven tidigare utanför Australien. Katastrofen har börjat skrek man men efter några år återhämtade sig korallreven och växer som aldrig förr. Locket på och inte en enda ursäkt.
Du har missförstått både länkarna och min text.
Om du läser vad jag skrev ser du att jag nämnde milankoviccyklerna. Dessa initierar, när klimatet går från glacial till interglacial period, ökande co2 halter och med det ett lägre albedo. Det är dessa två senare faktorer som orsakar den stora temperaturuppgången.

Om du tar dig igenom denna kommer din förståelse att bli bättre.
https://www.nature.com/articles/nature10915

Nature är en vetenskaplig tidskrift.
Du måste komma med något bättre än "Moretex hävdar att det är löjligt, alltså är det löjligt". Prova med någon form av argumentation gärna med vetenskapliga referenser.
Citera
2023-08-18, 20:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Vad menar du är desinformation i tråden?

Nu ställde du inte frågan till mig, men jag tar mig ändå friheten att svara. Exempel på desinformation man hittar i tråden:

Citat:
Varje företrädare för vetenskapen som inte aktivt försöker nyansera den bild som SVT och Erika Bjerström ger är en del av problemet med propagandan.

Att kalla SVTs klimatrapportering propaganda är (tyvärr) en mycket vanlig typ av desinformation nu för tiden. Liksom är detta:

Citat:
Det handlar om vem/vilka som har problemformuleringsprivilegiet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Problemformuleringsprivilegium

Vänstern genomsyrar hela samhällsapparaten och public service är dess propagandaapparat. De har därmed tagit problemformuleringsprivilegiet. Så länge det fortsätter är problemen olösliga.

Med ”vetenskapen” som vapen har vänstern kidnappat klimatfrågan. Det är direkt samhällsfarligt.

Idén om någon sorts hemlig vänster som styr hela samhället och agerar korrupta gatekeepers för sanningen är en konspirationsteori som trots att den helt saknar belägg ändå sprids av nyfascistiska populister.
Citera
2023-08-18, 22:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nu ställde du inte frågan till mig, men jag tar mig ändå friheten att svara. Exempel på desinformation man hittar i tråden:

Att kalla SVTs klimatrapportering propaganda är (tyvärr) en mycket vanlig typ av desinformation nu för tiden. Liksom är detta:

Idén om någon sorts hemlig vänster som styr hela samhället och agerar korrupta gatekeepers för sanningen är en konspirationsteori som trots att den helt saknar belägg ändå sprids av nyfascistiska populister.
Du tramsar som vanligt. Det som händer sker helt öppet och är ett välkänt problem för alla med minsta insikt i hur samhället fungerar.

Nyligen har i varje fall IPCC:s nye chef tagit avstånd från medias alarmism, vilket förstås är ett bra steg i rätt riktning:
https://naringslivets-medieinstitut.se/varlden-kommer-inte-att-ga-under-medierna-missade-klimatgeneralens-budskap/
Citera
2023-08-18, 23:44
Medlem
Jag "följer" klimatdebatten. Det jag funderar över är hur forskarna ser ut att vara i två läger.

Mina tankar:

-Vet ingen/inga säkert vad som är den största faktorn till att klimatet förändras över tid?
-Att dom är oense hur mycket människan påverkar klimatet är jag medveten om.
-Jag har svårt att se ett annat fält inom naturvetenskapen som är lika infekterat.
-Att det finns särintressen och politik i frågan är uppenbart.
-Tekniken finns vad jag förstår det men att den ej implementeras i bred skala, är det en ekonomisk fråga?
-Det är underligt när man läser på (omni.se) i två artiklar under varandra där den ena beskriver hur vi måste tänka på miljön för att i nästa läsa hur Storbritannien ger tummen upp för mer olje- och gasprospektering utanför sin kust.

Notis: Jag lever mitt liv som jag levt hela livet, visst topp-temperaturen under högsommaren upplever jag som något högre. Varmare vintrar ser jag däremot som en trend. Relaterar jag till mig själv så är jag ej alamerad över klimatet. Dock är min insikt i dom långsiktiga trenderna såklart begränsad.

Skulle uppskatta om jag kunde få lite input i min tankesätt och perspektiv, gärna från någon som sitter på kunskap om detta ämne.
Citera
2023-08-18, 23:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du tramsar som vanligt. Det som händer sker helt öppet och är ett välkänt problem för alla med minsta insikt i hur samhället fungerar.

Nyligen har i varje fall IPCC:s nye chef tagit avstånd från medias alarmism, vilket förstås är ett bra steg i rätt riktning:
https://naringslivets-medieinstitut.se/varlden-kommer-inte-att-ga-under-medierna-missade-klimatgeneralens-budskap/

Nja, som jag skrev är det konspirationsteorier som inte kan backas upp. Se hur du själv försöker greppa efter halmstrån som exempel: "välkänt problem för alla". Ja men kom få med källa om det är så välkänt för alla ffs!

Sen borde du nog läsa om intervjun med IPCCs ordförande, alt läsa den till att börja med. Det verkar som att du har missförstått något där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in