Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Men hur vet du att de inte var identiska?
Du kanske missade grafen jag länkade till? Du kanske inte ser hur brant den uppvärmningen som vi har kunnat observera de senaste 150 åren är i jämförelse med den som skedde under medeltiden?
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Låt oss titta lite på de kurvor vi hittar på Wikipedia. Där har man fått med den medeltida värmeperioden men utvecklingen på 1900-talet liknar mycket "hockey-klubban". Stämmer detta så ser vi en tydlig påverkan av växthusgaser. Temperaturen skulle enligt dessa kurvor vara högre idag än under medeltiden.
Kan detta stämma? Det strider mot påståendet att temperaturen i den förra värmeperioden var som högst en grad högre än idag.
Vad ska man tro?
Tja, de som hävdar att temperaturen under den förra värmeperioden var lägre än idag får det besvärligt med att förklara hur man kunde bedriva jordbruk på Grönland.
Kan detta stämma? Det strider mot påståendet att temperaturen i den förra värmeperioden var som högst en grad högre än idag.
Vad ska man tro?
Tja, de som hävdar att temperaturen under den förra värmeperioden var lägre än idag får det besvärligt med att förklara hur man kunde bedriva jordbruk på Grönland.
Fast det forskningen säger oss i nuläget är att det är varmare globalt nu än det var under den medeltida värmeperioden. Har du någon källa till stöd för påståendet att "det var som högst en grad högre än idag" (här antar jag att också du syftar på global temperatur) under den medeltida värmeperioden?
Citat:
Varför är klimathistorien intressant för dagens klimatforskning?
De klimatmodeller som tas fram måste ju testas mot någonting för att kunna verifieras.
Innan klimatmodellerna kan förklara de historiska klimatförändringarna så kan ingen säga att de återspeglar verkligheten. Ännu så har man inte nått dit.
De klimatmodeller som tas fram måste ju testas mot någonting för att kunna verifieras.
Innan klimatmodellerna kan förklara de historiska klimatförändringarna så kan ingen säga att de återspeglar verkligheten. Ännu så har man inte nått dit.
Hmm, men vi har ju förklaringsmodeller för vad som orsakade den medeltida värmeperioden (jag är inte särskilt insatt i just detta så jag kan inte gå in mer i detalj och jag erkänner mer än gärna att jag har fel om jag nu har det, men googlar du så är jag övertygad om att du kommer hitta en hel drös med vetenskaplig litteratur om ämnet), eller hur? Och det är inte frågan om samma orsaker bakom den som det är bakom uppvärmningen de senaste 150 åren, så jag förstår ärligt talat inte vad du dillar om...
Citat:
Dessutom så behövs inte växthusgaserna för att förklara den klimatförändring vi hade på 1900-talet eftersom den så väl överensstämmer med den cykliska klimatförändringen som klimathistorieforskningen visar.
Men det gjorde/gör den ju inte alls? Du säger emot i princip all modern klimatforskning, så innan jag ser någon form av källor som stöd för det du skriver så kommer jag ta det med en stor nypa salt...
Citat:
Ursprungligen postat av hammermill
Ja, jag menar att teorin om AGW står och faller med huruvida dagens uppvärmning är onormal ur ett historiskt perspektiv. Koldioxiden måste ju isoleras som variabel, och klimatmodellerna håller ju cykliska klimtförändringar och solens variationer nästan som konstanter. Om det visar sig att det var betydligt varmare på medeltiden, då det växte vindruvor i Sverige, fungerar det inte att säga att cykliska klimatvariationer inte har en särskilt stor effekt på vårt klimat. Så frågan kvarstår: varför blev det varmare pga av helt andra faktorer då, men bara pga koldioxid nu? (den enda bortförklaringen som IPCC har för tillfället är att lirka in några vulkanutbrott i modellerna för att kompensera för uppvärmning som "borde ha skett". På så sätt får de en fin kurva under 1900-talets andra hälft)
Om du menar att teorin om AGW står och faller på jämförelse med historiska temperaturförändringar blundar du för massvis med av dessa oberoende evidens. Det kanske funkar att göra så om man av ideologiska skäl vill få det man skriver att verka glasklart, men rent vetenskapligt är det naturligtvis helt vidrigt. Dessutom är det ingen som har hävdat att cykliska klimatvariationer inte har en stor effekt på vårt klimat. Det som hävdas - och det som kan styrkas med teorier understödda av evidens - är att den branta stegringen i global temperatur vi har kunnat observera de senaste typ 150 åren bäst förklaras m.h.a. att människan har tillfört stora mängder koldioxid till atmosfären. Det är alltså by far den rimligaste förklaringen forskarna har kunnat frambringa, men har du en bättre förklaring, så: varsågod, redogör då för den!
Här kan du läsa mer om bevisen för AGW: http://www.skepticalscience.com/docs/Guide_to_Skepticism.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av hammermill
Jag har försökt att hitta mer information om exakt hur historiska temperaturer skapas i modellerna, men jag vill veta mer, och det var därför jag ställde frågorna på detta forum. Än så länge har ingen kunnat förklara hur historiska temperaturkurvor skapas, och det gör mig väldigt fundersam när det gäller hur folk kan tro på en teori som de inte förstår.
Så bara för att jag inte förstår hur metylering av DNA funkar så ska jag misstro evolutionsteorin?
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-08-02 kl. 18:57.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-08-02 kl. 18:57.
Rätta mig gärna!)