Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Nu tänker jag utgå ifrån att folk vet lite i den här tråden för jag orkar inte hitta referenserna. Gör det också lättare, så att den som faktiskt svarar blir en person som kan någonting om ämnet.
Gällande Richard Lindzens forskning för molnbildning över tropikerna, finns det någon forskning som påvisar att denna skulle vara felaktig eller att klimatkänsligheten skulle vara annorlunda
...
Nu är du väl optimistisk, va? Någon här som är kunnigare i molnbildning än
Richard Lindzen (RL)? Kanske det dyker upp någon som läst Aftonbladet och anser sig kunnigare...
Själv har jag ingen aning om molnbildning i tropikerna. Däremot delar jag RL:s uppfattning gällande klimatkänsligheten att den är högst 0,5°C vid en fördubbling av CO2-halten. Jag kan dock även tänka mig att den är 0°C...
RL är en gigant inom klimatforskningen, och de andra befinner sig väl mellan 0,5-0 i faktor gällande kunskap/forskning i ämnet.
Han är dock inte den ende klimatforskare som ifrågasätter AGW, utan listan kan göras längre:
- Richard Lindzen,Pubs Alfred P. Sloan Professor of Atmospheric Science at the Massachusetts Institute of Technology and member of the National Academy of Sciences:
- Hendrik Tennekes, retired Director of Research, Royal Netherlands Meteorological Institute
- William Kininmonth, meteorologist, former Australian delegate to World Meteorological Organization Commission for Climatology
- John Christy, Pubs professor of atmospheric science and director of the Earth System Science Center at the University of Alabama in Huntsville, contributor to several IPCC report
- Craig D. Idso, faculty researcher,
- August H. "Augie" Auer Jr. (1940–2007) believed that the cause of global warming was unknown. Retired New Zealand MetService Meteorologist, past professor of atmospheric science at the University of WyominOffice of Climatology, Arizona State University and founder of the Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change
- Reid Bryson (1920–2008) believed global warming was primarily caused by natural processes. Emeritus Professor of Atmospheric and Oceanic Sciences, University of Wisconsin-Madison
- Marcel Leroux (1938–2008) believed global warming was primarily caused by natural processes. former Professor of Climatology, Université Jean Moulin
Vidare finns det många geologer, astronomer, fysiker, etc som inte är troende på AGW...
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Vad krävs för att förmå dig att byta perspektiv?
Glömde/missade din sista fråga. Varför skulle jag byta perspektiv (vetenskapens; förutom den genompolitiserade "klimatvetenskapens")? Eller du kanske menar, vad krävs för att jag ska tro på AGW eller CAGW? Det sistnämnda lär aldrig hända (hinner dö innan) och för det förstnämnda har jag inget svar på just nu. Tja, kanske att alla naturliga variationer upphör och ett sakta stigande av tempen entydigt fortsätter uppåt. Dock hinner jag troligen dö innan också, men räknar med att leva 30 år till...
Vad krävs för att du ska överge AGW? Räcker det med att medeltempen stabiliseras vid 1980 års nivå eller måste den sjunka?