Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-27, 23:32
  #4333
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Vad säger panelen om de påståenden som förs fram i texten? Är alla överens om dessa eller tar NE ställning?
Dom tar uppenbart ställning (eller så uttrycker dom sig bara illa).
Citera
2009-11-27, 23:42
  #4334
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Jag instämmer, det är mycket mycket mer som står på spel än om det blir vita jular i framtiden eller inte.

Det är uppenbart att det finns ganska många ovetenskapliga scenarier om vad som kommer hända om mardrömsscenariot till klimatförändringar nu förverkligas.
1. Även om det blir 5 grader varmare på 100 år så skulle det fortfarande ta 1000-tals år för isarna på grönland och antarktis att smälta.
2. Varmare klimat förstärker monsunen. Det skulle innebära att Sahara skulle börja få regelbundna regn igen.
3. Varmare klimat ger färre och mildare stormar, inte tvärt om som t.ex. Al Gore påstår.
Citera
2009-11-28, 11:10
  #4335
Medlem
Insignificunts avatar
Om man är doktor i den berörda vetenskapen kan man vara kritisk på detaljnivå, annars ska man inte försöka vara det, nej. Det blir snabbt en travesti annars.

Det är lika perverst att debattera om huruvida barn skadas av pedofili som det är debattera om huruvida vårt klimat skadas av hur vi lever. Jag kan dra paralleller till de diskussioner som förs på alt. sexualiteter som fastnar i detaljer som är ytterst meningslösa. Lika perverst som att ivrigt hävda att vår planet inte kan bli berörd av hur vi lever, lika perverst är det att hävda att barn inte blir skadade av en pedofils härjningar. Jag anser att det är en valid liknelse och det är för att jag inte är en värderelativist. Det är ett vetenskapligt faktum att vår planet förändras av vårt leverne, som blivande biolog är jag väl medveten om kaskadeffekter och ekosystems fragilitet etc. Vi har noterat många djurarters undergång just tack vare att vi inte har kunnat förutsäga vad som sker om man ändrar en till synes oviktig variabel. Naturligtvis råder det kontinuerlig förändring och har så alltid gjort, vänligen bespara mig plattityder av den sorten.

Försiktighetsprincipen är det enda rationella här.

Krönika om detta i den eminenta tidningen New York Times http://opinionator.blogs.nytimes.com...volve-by-date/
Citera
2009-11-28, 12:30
  #4336
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Om man är doktor i den berörda vetenskapen kan man vara kritisk på detaljnivå, annars ska man inte försöka vara det, nej. Det blir snabbt en travesti annars.
Så man får inte vara kritisk annars. Smart tänkt.....
Vad får man kritisera enligt dig då?
Ingenting?
Att sedan ledande professorer inom ämnet har samma åsikter, det ska man inte bry sig om för alla vet ju att det råder "konsensus", eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Det är lika perverst att debattera om huruvida barn skadas av pedofili som det är debattera om huruvida vårt klimat skadas av hur vi lever.
Det var förmodligen den sämsta jämförelsen jag har hört. Du bevisar för varje inlägg att du inget vet och bara lyssnar på media som bara låter de mest dramatiska rapporterna komma fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
... (en massa skitsnack)...
Försiktighetsprincipen är det enda rationella här.

Krönika om detta i den eminenta tidningen New York Times http://opinionator.blogs.nytimes.com...volve-by-date/
Försiktighetsprincipen??
Jag låt oss satsa några tusen miljarder euro på en obevisad teori. Smart.
Det vore bättre om man gjorde en riktig sammanställning av forskningen, utan politik. Det verkar dock tyvärr helt omöjligt.
__________________
Senast redigerad av SubPrime 2009-11-28 kl. 12:32.
Citera
2009-11-28, 13:24
  #4337
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Naturligtvis är det så. Min avsikt har inte varit testuggande och plakatviftande. Jag ville däremot visa att argumenten jag sökt framföra har vetenskaplig grund,
Det enda du har visat är en grupp av forskare som du hävdar är trovärdiga utan att själv ha visat ett du vet vad de talar om.
Citat:
och inget annat. Jag personligen har varken tid eller förmåga att plöja igenom och förstå vartenda forskarrapport i ämnet, jag har ett arbete och ett privatliv att ta hand om först. Det är därför jag hänvisar till citeringar och traditionen att granska varandras resultat: det är inte att hålla varandra om ryggen,
Korsciteringarna inom AGW-gruppen är redovisad i viss detalj, förmodligen till och med i denna tråd.
Citat:
det är vad som har fört vetenskapen framåt under mänsklighetens historia. Antalet citeringar är en måttstock med vilken man mäter vikten av nya teorier. Detta kan knappast vara någon nyhet eller något kontroversiellt såvida man inte är konspiratoriskt lagd.
Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att inse att positiv återkoppling finns inom många komplexa system. Vissa hävdar till och med att det finns inom klimatsystemet (om jag får skämta till det lite). Det är uppenbart att du endast betraktat forskarsamhället, och speciellt dess ekonomiska fundament, endast på avstånd.

Du är dessutom fullständigt fel ute om du tror att man mäter teoriers framgång med hur många gånger de citeras. Man mäter de endast med sin förmåga att förutsäga och sammanfatta (med det är kanske fysikern i mig som talar). Din implikations-riktning är 180 grader fel.
Citat:

Floskel? Jag tycker inte det. Folk slutade inte tro på att jorden är platt eller universums medelpunkt på något mystiskt spontant vis, utan för att djärva vetenskapsmän och forskare utmanade den gällande teorin med en ännu bättre - och falsifierbar - teori som visar sig bättre stämma överens med observationerna. Jag ställer precis samma krav på en teori som påstår att den globala uppvärmningen sedan 1975 inte beror på ökande halt av koldioxid (och andra växthusgaser som metan) i atmosfären.
Nu är du för jävla rolig får jag säga. Först så avfärdade du mitt exempel på hur en vetenskapsgenre under många år kan komma fullständigt fel och sedan så kommer du med denna halmgubbe. Det bästa av allt är ju det underbara analogin med enskilda vetenskapsmän som utmanar den gällande dogmen SAMTIDIG som du gjort ren komedi av vetenskapen och hävdar att det är antal citeringar och mängden forskare som -BEVISAR- att teorin är korrekt. Tänker du överhuvud taget på vad du skriver?
Citat:

Det var ett svar på en fråga. När ett av de allra vanligaste påståendena i skeptikerkåren är att "förespråkarna för AGW är få", "det är inga riktiga klimatforskare" och "det finns inget konsensus" ville jag vissa att alla dessa påståenden är felaktiga. Läs gärna informationen i sidan jag länkade till lite närmare.
Fast du gör ju precis det omvända genom att hävda att de som motsäger sig AGW är få och är dessutom inga riktiga forskare eftersom de inte citeras lika ofta som AGW-förespråkarna. Förstår du överhuvud taget begreppet positiv återkoppling. Statistiken är irrelevant. Det är sakfrågan, argumenten och resultaten som är allt.
Citat:

Läs artikeln igen. Redan i ingressen står följande att läsa: "This year will be one of the top five warmest years globally since records began 150 years ago, according to figures compiled by the Met Office." Och jag länkade till artikeln som ett motargument till det felaktiga påståendet "eftersom den senaste tioårsperioden har varit kallare, finns det ingen global uppvärmning". Om 2009 blir ett av de fem varmaste åren någonsin globalt, kan det påståendet knappast vara sant.

Men jösses. Du har ingen som helst kapacitet för kritiskt tänkande. Om man befinner sig nära ett maximum, före eller efter, och därpå superponerar en slumpmässig variation så kommer man kunna bli bäst av 5 även under en vikande trend. Detta är ju för enkelt för att behöva förklaras. Tittade du aldrig på de grafer jag faktiskt la ner tid på för att visa dig?
Citera
2009-11-28, 14:20
  #4338
Medlem
Piddelitos avatar
Det här var ju en handfull och lite till. Först och främst, tack för att du argumenterar sakligt med ett minimum av pajkastning och hänvisar till erkända auktoriteter inom vetenskapen. Till saken.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Framträdande bland författarna till den är chefen på Potsdam Institute for Climate Impact Research, Joachim Schellnhuber. Institutet är nog det mest oseriösa alarmistexemplet i "klimatforskning" men har alltså haft en central roll i förberedelser inför Köpenhamn vad beträffar beskrivning av vetenskapsläget. En annan radikal institutions chef, Mike Hulme på Tyndall Centre, ansåg att ett Köpenhamnsdokument inte svarade mot vetenskapsläget samt kritiserade att inte ens klimatforskare stod bakom uttalanden om att läget är långt värre än IPCC anger.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7946476.stm
Potsdam anger som sitt mål att spränga gränser uppåt för skenande förstärkningseffekter och gränsen nedåt för när tipping points inträder. Man anger alltså oförblomerat sitt uppdrag som att konstruera alarm.
En alltför vanlig argumentationstaktik hos den så kallade "skeptiker"-falangen är att istället för att argumentera i sak misstro och i förlängningen misskreditera personer vars budskap inte överensstämmer med ens egna förutbestämda övertygelse. Att tillämpa ett uns ödmjukhet inför sin egen övertygelse vore av godo. Att tala mot bättre vetande ger mycket sällan framgång inom vetenskapen. På exakt vilka grunder och enligt vilken skala är Schellnhuber och Potsdam Institute "det mest oseriösa alarmistexemplet i klimatforskning"? Finner inga sådana trovärdiga indikationer någonstans såvitt jag kan se (Sourcewatch till exempel). Inte heller hittar jag någon formulering liknande den angiven ovan angående uppdraget på hemsidan för PIK. Finns det substans i misstroendeförklaringen, eller är det bara slagord?

Vad gäller artikeln skriven av Mike Hulme, instämmer jag inte alls i din tolkning av denna. Det Hulme ifrågasätter är inte de vetenskapliga resultaten i sig, utan vilken auktoritet Köpenhamnskonferensen har och om vetenskapsmän skall diktera politiska beslut. Det är en helt annan diskussion än om den vetenskapliga grunden för antropogena klimatförändringar är trovärdig eller inte. För att klargöra: jag instämmer med honom i detta, vetenskapsmän är inte folkvalda. Läs också vad Hulme har att säga om sin syn på klimatförändringar i fem kloka punkter på sin hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Gängse "klimatforskning", som bygger på dagens klimatmodeller, är f ö konstruerade utifrån en ej på empiri grundad men på konsensus-uppfattning beslutad klimatkänslighet -- dvs hur mycket en ökning av CO2 ger i temperaturökning -- där den godtyckliga och tyvärr till vetenskap upphäjda konsensus man antagit är en stor förstärkning.

Potsdams Schellnhuber, som alltså är extremt alarmistisk, har även sagt att klimatförändring (som det numera heter) till 95 procent handlar om social rättvisa (politiker omfördelar resurser). En kommunist som profiterar på klimatfrågan. Surprice!

Förresten är Potsdam kopplat till CRU på East Anglia. Schellnhuber hade en position på East Anglias klimatinstiut när han bildade Potsdam-institutet, och de samarbetar i hög grad. Potsdam är nog extremast att larma.
Du ska nog passa dig litegrann innan sådana "guilt by association"-argument åberopas. Tyndall Centre, grundat av bland annat Mike Hulme som du hänvisade till ovan, är partner med bland annat University of East Anglia och därmed också i förlängningen CRU.

Angående empiri: RealClimate har nyligen sammanfattat alla de vanligaste datakällorna som klimatforskningen använder i sina modeller, samt källkod till nämnda modeller. Varsågod att detaljgranska. Finns också mer om empiriska fakta här.

Angående vad Schellnhuber har sagt eller inte om klimatförändringar som ett svepskäl för ett kommunistiskt maktövertagande och världsherravälde vet jag inte eftersom jag inte har sett citatet, men sådana diskussioner tycker jag passar bättre här.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
CO2-halten har under många decennier stigit rätt jämnt (som löpande snitt över säg fem år), men de allra senaste åren inte i lika hög takt som t ex snittet sedan 90-talet. Kolla NOAA:s data!
Att ökningen av CO2-halten de senaste åren har minskat något beror troligtvis på den globala recessionen och inte någon naturlig variation. Jag kollar också på data direkt från källan, och både Mauna Loa och globalt visar en klar och tydlig trend som dessutom har börjat accelerera igen globalt.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Jaså?
http://www.swpc.noaa.gov/SolarCycle/sunspot.gif
Vi kan säga att nedgången i SC23 på allvar började 2003, men i och med fördröjning i korrelation mellan temperatur och solaktivitet för 11-åriga solcykler, där jag vill minnas att IPCC anger omkring 2 år för, väljer jag 2005 som startår. Här är temperaturutvecklingen från 2005 enligt satellitdata RSS och UAH:
http://www.woodfortrees.org/graph/ua...rom:2005/trend
Sidan du länkar till visar att solen hade ett minimum december 2008, prognosen är därefter intensitet ökande till en medelhög nivå. Att trenden för medeltemperaturen har minskat något de senaste åren beror på La Nina, vars avkylande effekt var som starkast 2007-2008. I år svängde oscillationen och en ny El Nino-period har tagit sin början, med stigande temperaturer som följd. Naturliga variationer kring en stigande trend med andra ord, något annat har aldrig påståtts.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Fel att Antarktis förlorar is enligt många rapporter fram tills för ett par år sedan. Lennart Bengtsson är författare till en sådan (där han skriver att grönlands minskning av is uppvägs gott och väl av Antarktis ökning; har nämnt det för länge sen här på Flashback och bör leta upp det...) och även NOAA har haft rapporter om detta och att det beror på ökad nederbörd; här om ökad nederbörd på Antarktis:
http://www.worldclimatereport.com/in...wfall-increase
En undersökning helt nyligen visar att issmältningen på Antarktis var rekordlåg år 2008 och haft nedåtgående trend sedan mätningarna startade:
http://klimathot-gameover.blogspot.c...gsta-niva.html
Antarktis förlorar is hela tiden. Satellitmätningar gjorda av NASA visar att både västantarktis ( -132 +-26 Gton/år) och östantarktis - vars is tidigare troddes vara stabil eller till och med växa - också minskar ( -57 +-52 Gt/år). Grönland fortsätter också att förlora is (-273 Gt/år).

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Det där låter som typisk sherry picking samt har väl med variation mellan sommar och vinter att göra, där man i så fall lika gärna kan säga att säsongstillväxt från sommar till vinter var minst det motsvarande större dessa år. Detta då isen på Arktis växt sedan den rekordlåga nivån år 2007.
Och sedan detta lokala maximum fallit igen, och den avtagande trenden forsätter. Se också animationen baserad på data.
Citera
2009-11-28, 14:23
  #4339
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Havshöjningen har i princip stannat av sedan cirka 5 år tillbaka:
http://sealevel.colorado.edu
Trenden är fortfarande stigande med ca 3.3 mm/år. Dessutom så sammanfaller perioden för den avtagande ökningen med La Nina, då havet kyls av och därmed minskar i volym.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Och varje människa som har det allra minsta lilla hum om utveckling av CO2-halt vet att det varje år sedan mätningarna startade 1957 har varit högre halt än föregående år, dvs rekordhalt. Nyheten är alltså en icke-nyhet, men ett mycket typiskt sätt att söka bedra allmänheten. Ökningen -- eller ökningshastighet -- har f ö inte följt utsläppen, men har med 9 månaders fördröjning samvarierat extremt bra med variation i global medeltemperatur. Roy Spencer:
http://wattsupwiththat.com/2008/01/2...re-driving-co2
Det normala med "rekordet" nämnde jag i en kommentar till DN-artikeln, inklusive att ökningshastighet senaste år är klart lägre än t ex snittet senaste decennium. Professor Lennart Bengtsson publicerades senare på kvällen i UNT, i artikeln "Vilseledande om koldioxid":
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=987240,00.html
Nu sparkar du in redan öppna dörrar. Om trenden hela tiden varit stigande sedan mätningarna börjat, är det ju självfallet rekord så länge trenden är obruten. Vad ska man kalla det annars? Ökningshastigheten har för övrigt visst följt utsläppen. Köpenhamnsrapporten, sidan 11: "CO2 levers increased ta a rate of 1.9 ppm/yr betten 2000 and 2008, compared to 1.5 ppm/yr in the 1990s." Dessa fakta är enkla att bekräfta via NOAA. Vad gäller Spencer, är han ute och cyklar igen, som tidigare visats i andra sammanhang. Att den ökande koldioxidhalten i atmosfären är antropologen är välkänt sedan länge genom analys av kolisotoper. Vidare visar den pågående försurningen av världshaven att koldioxid absorberas, inte avges.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
För att nå IPCC:s övre estimat måste åtminstone deras antagande om upptag av CO2 i biosfär/hav stämma, men den har helt fallerat. De antar att upptag är under hälften på 100 år, men all CO2 som släppts ut har hittills till hälften tagits upp av haven enligt NOAA...
http://www.noaanews.noaa.gov/stories2004/s2261.htm
...och undersökningar visar att växtlighet och mark kan ta upp en stor del av resterande hälft. Minskat upptag har inte registrerats, och är det nu så här finns vad CO2-halten beträffar inga som helst förutsättningar för IPCC:s övre estimat.
Du har ju läst artikeln du länkade till snett. Där står att "About half of the anthropogenic CO2 taken up over the last 200 years can be found in the upper 10 percent of the ocean." De 48 procent som nämns i artikeln är en uppskattning av hur mycket av de totala koldioxidutsläppen som totalt absorberats hittills, inte den årliga absorptionen. Den korrekta siffran är att haven absorberar ungefär en fjärdedel av de antropogena koldioxidutsläppen årligen. Att haven absorberar en stor del av de antropogena koldioxidutsläppen är inget nytt, och orsakar problem vid sidan av global uppvärmning genom försurning och därmed svårigheter för organismer med kalkskal. I och med att haven genom atmosfärens uppvärmning blir varmare kommer dess förmåga att lösa gaser minska, och förmågan att lösa koldioxid kommer därmed också att minska. Läs mer här.
Citera
2009-11-28, 14:55
  #4340
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Man lyssnar på den konsensus som växer fram i forskningsvärlden. Inte på paranoida sannolikt sjukskrivna konspiratonsteoretiker på flashback. Förstår man inte den skillnaden så är det av stor vikt att man inte röstar, nota bene.

Jag håller i stort med om detta (kanske inte den sista meningen dock). Scientific American hade en intressant artikel angående den framvällande desinformationen nyligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Scientific American
The rise of a ubiquitous Internet, along with 24-hour news channels has, in some sense, had the opposite effect from what many might have hoped such free and open access to information would have had. It has instead provided free and open access, without the traditional media filters, to a barrage of disinformation. Nonsense claims had more difficulty gaining traction in the days when print journalism held sway and newspaper editors had the final word on what made its way into homes and when television news consisted of a half-hour summary of what a trained producer thought were the most essential stories of the day.

Now fabrications about “death panels” and oxymoronic claims that ”government needs to keep its hands off of Medicare” flow freely on the Internet, driving thousands of zombielike protesters to Washington to argue that access to health care will undermine their fundamental freedom to have their insurance canceled if they get sick. And 24-hour news channels, desperate to provide ”breaking” coverage at all hours, end up serving as public relations vehicles for any celebrity who happens to make an outrageous claim or, worse, decide that the competition for ratings requires them to be anything but ”fair and balanced” in their reporting.

“Fair and balanced,” however, doesn’t mean putting all viewpoints, regardless of their underlying logic or validity, on an equal footing. Discerning the merits of competing claims is where the empirical basis of science should play a role. I cannot stress often enough that what science is all about is not proving things to be true but proving them to be false. What fails the test of empirical reality, as determined by observation and experiment, gets thrown out like yesterday’s newspaper. One doesn’t need to debate about whether the earth is flat or 6,000 years old. These claims can safely be discarded, and have been, by the scientific method.
http://www.scientificamerican.com/ar...d=war-is-peace

Tänkvärda ord, men återigen litegrann vid sidan om vad denna diskussion handlar om.
Citera
2009-11-28, 18:46
  #4341
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Trenden är fortfarande stigande med ca 3.3 mm/år. Dessutom så sammanfaller perioden för den avtagande ökningen med La Nina, då havet kyls av och därmed minskar i volym.
Du vet att vi har en världsledande forskare inom just havshöjning i Sverige?
Har du kollat några av hans kommentarer om IPCCs arbete?

Citat:
Then, in 2003, the same data set, which in their [IPCC's] publications, in their website, was a strai-ght line—suddenly it changed, and showed a very strong line of uplift, 2.3 mm per year, the same as from the tide gauge. And that didn't look so nice. It looked as though they had recorded something; but they hadn't recorded anything. It was the original one which they had suddenly twisted up, because they entered a “correction factor,” which they took from the tide gauge. So it was not a measured thing, but a figure introduced from outside. I accused them of this at the Academy of Sciences in Moscow —I said you have introduced factors from outside; it's not a measurement. It looks like it is measured from the satellite, but you don't say what really happened. And they ans-wered, that we had to do it, because otherwise we would not have gotten any trend!
EDIT: oj, visst ja. Han kan ju inte ha skrivit något liknande... Det råder ju konsensus.


Jag har frågat förut men inte fått något bra svar: Hur ska man kunna ta en organisation som behandlar data på det sättet på allvar?

Vilka är det som sprider desinformation?
De som fifflar med data eller de som påpekar att det är fel att göra det?
__________________
Senast redigerad av SubPrime 2009-11-28 kl. 18:52.
Citera
2009-11-28, 18:56
  #4342
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Tänkvärda ord, men återigen litegrann vid sidan om vad denna diskussion handlar om.

Mycket tänkvärda ord.
Säg mig, nu när modellernas förutsägelser faller utanför det 95%-iga konfidensintervallet, vad innebär det?

Inom pseudovetenskapen kör man på som om inget har hänt, men i den riktiga forskarvärlden bör man inse modellen man använder är fel.
Citera
2009-11-28, 23:04
  #4343
Medlem
Ni som debatterar här tycker jag skall gå in på tråden som ligger under konspirationsforumet, om ni inte redan gjort detta. Titta sedan på de avsnitt som det länkas till där Lord Monckton är gäst hos Michael Coren. Mycket sevärda fem avsnitt.
Citera
2009-11-29, 21:31
  #4344
Medlem
Växthuseffektens inverkan på nästa istid

Alla tycks ha glömt att det kommer en ny istid. Det är bara att se på jordens historia. Under årmillioner har det normala tillståndet varit istid, runt 100 000 år långa, med korta värmeperioder emellan, runt 10 000 år långa. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age
Vår nuvarande värmeperiod har varat i ca 12 000 år, vilket är längre än "normalt".
Det kan alltså mycket snart, kanske innom de närmaste 1000 åren (?), komma en ny istid. Medeltemperaturen sjunker då hastigt, under loppet av bara några hundra år, med 6-7 grader och det blir inlandsis ner till sydtyskland och stora delar av Asien och Nordamerika (se kartbild i Wikipedia). Inlandsisen blir kilometertjock och ligger kvar i ca 100 000 år innan nästa korta värmeperiod kommer åter, osv, osv -på samma lagbundna sätt som de naturliga årstidsväxlingarna.

Detta är ju en mycket större katastrof än växthuseffekten! Tänk om växthuseffekten kan bryta det hitillsvarande mönstret och rädda oss från nästa istid!

Det är värt att notera att CO2-halten i atmosfären sjunker till ca 200 ppm vid varje istid, medan den håller sig på ca 300 ppm under de korta värmeperioderna.

Någon som studerat dessa samband eller känner sig manad att kommentera?
__________________
Senast redigerad av Istiden 2009-11-29 kl. 22:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback