Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Den forskningen du hänvisar till:
http://www.drroyspencer.com/Lindzen-and-Choi-GRL-2009.pdf
Kritik av samma forskning:
http://www.cgd.ucar.edu/cas/Trenberth/trenberth.papers/TFOW_LC_GRL2010_GL042314.pdf
Matnyttigt från slutsatserna av kritiken (själv förstår jag inte mycket av det där tekniska snacket, men det kanske du gör, Visf? Du verkar ju väldigt säker på att du har rätt i alla fall...):
As shown here, the approach taken by LC09 is flawed, and its results are seriously in error. LC09’s choice of dates has distorted their results and underscores the defective nature of their analysis. Incidentally, LC09 incorrectly computed the climate sensitivity by not allowing for the Planck function in their feedback parameter.
[...]
However, it is not appropriate to use only tropical SSTs and TOA radiation for feedback analysis as the transports into the extratropics are substantial. Any feedback analysis must also recognize changes in ocean heat storage and atmospheric energy transport into and out of the tropics which are especially large during ENSO events. While the tropics are important in climate sensitivity, values of the latter based on only tropical results are misleading.
Det sista är särskilt intressant. För att få en korrekt bild över klimatkänsligheten så måste man - och detta är naturligtvis fullt logisk även för oss som inte är klimatforskare - kolla på jorden
som helhet. Det klimatforskarna är ute efter är trots alls att förstå klimatet på en
global nivå, eller hur? Det du gör är att du länkar till
en studie, av forskare (Lindzen, Choi) som studerat
en region av världen (tropikerna). Som jag skrivit så många gånger tidigare i andra inlägg till dig har det du ägnar dig åt när du kommer med dina s.k. motargument baserade på Lindzens forskning ett namn: cherry picking. Du kanske inte är införstådd med vad cherry picking är, så nedan följer en definition tagen från engelska Wikipedia:
Cherry picking, suppressing evidence, or the fallacy of incomplete evidence is the act of pointing to individual cases or data that seem to confirm a particular position, while ignoring a significant portion of related cases or data that may contradict that position. It is a kind of fallacy of selective attention, the most common example of which is the confirmation bias.
Till att börja med, kolla datumet:
Received 24 December 2009; accepted 5 January 2010; published 6 February 2010.
Detta är den senaste forskningen:
October 19, 2010
http://www.masterresource.org/wp-content/uploads/2011/06/Lindzen-Choi-PNASSubmission.pdf
Att välja dagar istället för månader gör inte mycket skillnad för resultatet, det blir bara mer brus. Vidare var det där larvigt form av kritik, de säger inte ens varför det är fel. De säger bara "att det leder till fel", enligt vad?
De använder Planck-funktionen i nya analysen.
Nej, man behöver inte studera hela klimatet. Det finns lokala feedbackmekanismer. Iriseffekten kan man väl syfta till om man behöver någon teori gällande just tropikerna. Annars vet du väl att snö reflekterar mer ljus och att vitare moln gör detsamma. Vidare visar global CERES-data liknande sak, bara med mer brus och större lag. Siffrorna finns i Choi et al. 2011.
I vilket fall, syftet är att mäta specifika feedback-mekanismerna istället för att göra modeller för dem. Jag fattar inte att det kan vara revolutionerande, byggde jag modeller som reglerade flygplan utan att testa dem empiriskt skulle folk i massvis dö.
Spelar ingen roll att det bara är en studie. Eisteins relativitetsteori var bara en studie. Men låt oss säga att den är fel, det betyder inte att IPCC har rätt. För dubblingen av CO2 har redan hänt till 86%, men det har inte blivit så varmt som de förutspår (2C, eller 1,5-5C). Motargumentet är Aersol ska ha kylt, men Ramanathan påvisade 2007 att det lika kan värma. Någonting stämmer i varje fall inte. Vad IPCC säger är ganska klart övertdrivet. Finns flera som har invändningar om klimatkänsligheten. Finns molnbilnidng över städer också, kan väl ta upp det om detta visar sig värt.
Gällande besvaring på kritiken du länkande till tänker jag göra på samma vis:
http://www.masterresource.org/wp-content/uploads/2011/06/Response.pdf
Citat:
Så, din hemläxa är alltså att kolla upp vad andra klimatforskare har att säga om klimatkänslighet. Det är bara att börja googla, bäste herr Visf! Vad säger egentligen majoriteten av klimatforskarna och deras forskning om klimatkänsligheten? Håller de med Lindzen och Choi?
Forskning görs inte på vad forskare tycker utan på validiteten i forskningen.
Skiter i om det konsensus eller inte, visst brukar konsensus ha rätt, men som det är nu finns det flera skäl till att tänka sig att så inte skulle vara fallet. Som man kan förstå ifrån the social science of science, eller bara det faktum att subventionerar man en åsikt får man mer av dem.
Argumentera mot google är precis vad jag inte ville göra.
Citat:
Korrektion: det som på engelska kallas för argument from incredulity är närmare det logiska felslutet Visf begår. Det är snarlikt, men inte helt identiskt med, argument ad ignorantiam. Det viktigaste är hursomhelst att vi, tvärtemot vad Visf påstår, vet en hel del om hur klimatet är funtat, alltså är hans slutsats också fel.
Nej, jag använder inte argument from incredulity. Vad jag säger är att vi ska vara försiktiga med vad vi säger och tror vi kan, när vi kan väldigt lite (vilket vi uppenbarligen gör). Finns ingen klimatmodell ännu som har haft rätt.
I vilket fall vet vi mycket mindre än du ger skäl för. Jag är väldigt emot alarmism, du är väldigt för det, men alarmism har aldrig haft sin grund i vetenskap. Faktum är att ifrån naturvetenskap kan man ensamt inte dra några slutssatser om vad man bör eller inte bör göra.
Citat:
Tydligen får du ge vikt åt dina argument genom att länka till forskning av Lindzen och Choi utan att närmare gå in på vad forskningen egentligen säger, så varför skulle inte jag få göra samma sak med forskning som talar för min position och emot din (och det finns för övrigt hur mycket forskning som helst som talar för min position)? Och neger snälla, kom inte och säg att jag är den som har argumenterad uselt och uppvisat brist på förståelse för vetenskapen bakom! Jag erkänner själv - och har redan förklarat det hur många gånger som helst - att jag endast är ytligt insatt i klimatforskning, men jag har argumenterat enligt spelets alla regler hela jävla tiden utifrån den kunskap jag faktiskt har tillskansat mig. Det är du som skriver en massa tramsiga saker som inte har något med det vi diskuterar att göra. Du kommer förstås aldrig att erkänna att du tar till en massa fula knep för att bekräfta den enkelspåriga och ideologiskt färgade syn du har på klimatförändringarna, men det är i alla fall det du gör, vilket är uppenbart för den som orkar läsa allt strunt du sprutar ur dig.
Nej, absolut inte. Jag kan inte heller göra så. Vad jag sa var att jag utgick ifrån att någon här läst den och således kunde komma med svar. Jag länkande inte ens alls.
Vad jag sagt till dig är att källhänvisning är till för fakta och teori, inte någon annans argument.
Finns ganska lite forskning som talar emot min position eftersom min position är Lindzen's position, och det finns förbryllande lite vettig kritik emot hans reviderade studie. Vad ditt problem är, är att du inte ens fattar var jag står. Jag står verkligen och håller med absolut den mesta forskningen som finns där ute, men jag håller inte med om helt galna obaserade slutsatser baserade på förbryllande liten säkerhet. Då är jag ändå inte lika skeptisk som en vanlig statistiker som brukar använda konfidensintervall på 95-97.5%.
Jag tycker faktiskt du påvisar lite brist på förståelse när du argumenterar emot min position som om jag var från yttre jorden. Eller när du inte ens fattar varför det spelar en hel del roll att det inte blivit varmare med 95% konfidensintervall de senaste 20 åren.
Vad är det för fula knep jag sysslar med menar du? Vad skriver jag för trams?u kom in i en tråd om lösningar på klimatproblem och svarade inte på något vis om det, ens efter 20 sidor. Hur är min syn på klimatet ideologiskt färgat? Vad har du ens påvisat att jag har fel om? Ingenting!
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Dock kan du som vanligt inte låta bli att nedlåta dig till onödiga/ointressanta kommentarer om vad du tycker/inbillar dig om de du svarar! Kan du inte ens försöka bidraga till att höja diskussionsnivån?
Personangrepp är lågt och törs du bete dig så även i verkliga livet? Från mig skulle du åtminstone få en "dansk skalle" om du vräkte ur dig som du gör här... Vad tror du att du tjänar på att skriva respektlöst?
Utgå inte från att andra är idioter, pga att de inte har samma åsikt som du!
Jag tar då inte åt mig, jag är mod på flashback ffs, jag är van.