Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det komiska i detta är att det är du som påstår vad jag skulle ha påstått och därmed inte förstår. Det jag har skrivit är att en ytterligare fördubbling inte ökar temperaturen lika mycket. På vilket sätt är det avvikande från »ökningen inte blir lika stor för varje extra ppm CO2«? Du försöker med någon missriktad semantisk formulering hävda att det inte går att använda »ytterligare fördubbling« som översättning för högre koncentration?
Suck! Återkom när du läst lite matematik.
Citera
2023-05-06, 16:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Läser man dessa tre artiklar så var det tydligen riktigt varmt även på 40-talet. Hur kom det sig om vi nu matat på som vi gjort med utsläpp och höjt vår medeltemperatur med x antal grader så är det konstigt att det kunnat vara varmare för 75-80 år?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/torsdagen-varmast-i-sverige-på-75-år-1.77320782

https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/6n7ppe@ablokal

1940
https://svenskamagasinet.nu/nyheter/varmaste-sommaren-pa-70-ar/?amp=1

Klart människan hjälper till att höja temperaturen men lika mycket är temperaturvariationer som vi inte kan göra ett dugg åt.
Citera
2023-05-06, 17:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Suck! Återkom när du läst lite matematik.

Behöver jag inte eftersom jag har läste mycket matematik. Återkom när du förstår sammanhang och inte fastnar i att låtsas vara märkvärdig när du i realiteten endast är en närsynt alarmist som fastnat i dig själv.

Varför ger du mig inget svar på de adekvata frågorna? Jag tar dem igen:
Hur tycker du att man ska göra för att få sans och balans i den skenade klimatdebatten?

Finns det - Starka vetenskapliga bevis för att utlösa planetariskt nödläge - som Rockström påstår?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ariskt-nodlage

Om inte, varför hävdar han det då? Andra forskare menar att man måste beakta att artikeln pekar ut och refererar resultat vid värsta scenarierna.

Ska man agera utifrån värsta scenarier, är det sunt?
Om du inte svarar bevisar det ju bara att du saknar förmåga att se orsak och konsekvens som ett oavvisligt sammanhang.
Citera
2023-05-06, 18:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Behöver jag inte eftersom jag har läste mycket matematik. Återkom när du förstår sammanhang och inte fastnar i att låtsas vara märkvärdig när du i realiteten endast är en närsynt alarmist som fastnat i dig själv.

Varför ger du mig inget svar på de adekvata frågorna? Jag tar dem igen:
Hur tycker du att man ska göra för att få sans och balans i den skenade klimatdebatten?

Finns det - Starka vetenskapliga bevis för att utlösa planetariskt nödläge - som Rockström påstår?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ariskt-nodlage

Om inte, varför hävdar han det då? Andra forskare menar att man måste beakta att artikeln pekar ut och refererar resultat vid värsta scenarierna.

Om du inte svarar bevisar det ju bara att du saknar förmåga att se orsak och konsekvens som ett oavvisligt sammanhang.
Rockström har med några kollegor skrivit denna kommentar
https://www.nature.com/articles/d41586-019-03595-0

Där motiverar de väl sina slutsatser.

Förmodligen känner du inte ens till Yongyang Cai, Timothy M. Lenton eller Thomas S. Lontzek.

De ligger bakom denna publikation:
https://www.nature.com/articles/nclimate2964

Eller Johannes Feldmann och Anders Levermann som ligger bakom
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1512482112

Eller Sybren Drijfhout, Sebastian Bathiany, Claudie Beaulieu eller Didier Swingedouw som ligger bakom
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1511451112

Du och alla andra skrapar bara på toppen på ett isberg när ni mobbar (som Totius definitivt skulle kalla det) Rockström.

Han är bara en i en mängd ni aldrig har hört talas om, bland forskare som ser de stora riskerna med den globala uppvärmningen.

Alla referenser i detta inlägg är även de endast toppen på ett isberg. Men jag kan ju inte gärna länka in hundratals och tusentals artiklar här för att övertyga människor som egentligen inte är intresserade av vetenskap och hellre försvarar Elsa Widdings desinformation.
Citera
2023-05-06, 19:32
Medlem
Citat:
Att forcing fron CO2 är logaritmisk kan skrivas:
F = A*ln(C/C0), där C0 är starthalten och C sluthalten och A en konstant svarande mot klimatkänsligheten.
Antag att halten dubblas, då blir F = A*ln(2)
Fyrdubblas den får du F=A*ln(4)
osv.
Nu kanske du som läst så mycket matematik minns så mycket om logaritmer att du vet att ln(4)=2*ln(2), dvs en fyrdubbling ger exakt dubbelt så stor effekt som en dubbling, det är inte så att varje dubbling ger mindre effekt. Klarare då?

Citat:
Varför ger du mig inget svar på de adekvata frågorna?
Du själv är heller inte mycket för att svara på frågor eller bemöta relevant kritik. Du kan inte ens svara på en enkel numerisk fråga som din skattning av klimatkänsligheten.

Citat:
Det är du som tycker den är skenande. Varför skall jag svara på en sådan ledande fråga?
Citat:
Det är ofta så man agerar. Skulle du vilja bo nära ett kärnkraftverk byggt enligt principen att "det här kraftverket har skydd mot allt vi har bevis för kan inträffa ingenting annat" eller skulle du föredra om man satsade lite extra på dubbla säkerhetssystem, extra inneslutning etc för att hantera även värsta scenarier som man inte vet säkert om de kan inträffa? Hela försäkringsbranschen bygger på att folk betalar för att skydda sig mot worst case scenarier som att huset brinner ned utan att de därför kan bevisa att huset kommer brinna ned.

Man kan mer istället optimistiskt planera utifrån ett viktat medelvärde av de olika prognoserna för hur det kan gå, från de mest optimistiska till Rockström och värre, men även då kommer de mer allvarliga scenarierna få stor betydelse i kalkylen eftersom kostnaderna är så astronomiskt stora.

Hur tycker du man skall hantera osäkerhet i prognoserna?
Citera
2023-05-06, 21:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att forcing fron CO2 är logaritmisk kan skrivas:
F = A*ln(C/C0), där C0 är starthalten och C sluthalten och A en konstant svarande mot klimatkänsligheten.
Antag att halten dubblas, då blir F = A*ln(2)
Fyrdubblas den får du F=A*ln(4)
osv.
Nu kanske du som läst så mycket matematik minns så mycket om logaritmer att du vet att ln(4)=2*ln(2), dvs en fyrdubbling ger exakt dubbelt så stor effekt som en dubbling, det är inte så att varje dubbling ger mindre effekt. Klarare då?

Jag förstår det matematiska sambandet, men det är en modell enligt ett visst antagande. Den fysiska förklaringen som jag har skrivit är att temperaturhöjningen inte är linjär. Det vill säga ju mer CO2 som finns i atmosfären desto mer kan man öka mängden utan att det blir en proportionell temperaturhöjning genom att molekylernas absorptionsförmåga minskar med ökad koncentration. Det blir samma effekt att öka från 400 till 800 som att öka från 200 till 400.

Citat:
Du själv är heller inte mycket för att svara på frågor eller bemöta relevant kritik. Du kan inte ens svara på en enkel numerisk fråga som din skattning av klimatkänsligheten.

Jag kan inte se att det är en enkel fråga.

Citat:
Det är du som tycker den är skenande. Varför skall jag svara på en sådan ledande fråga?

Du kan ju svara att du inte tycker det om du inte gör det och motivera varför du inte tycker det.

Citat:
Det är ofta så man agerar. Skulle du vilja bo nära ett kärnkraftverk byggt enligt principen att "det här kraftverket har skydd mot allt vi har bevis för kan inträffa ingenting annat" eller skulle du föredra om man satsade lite extra på dubbla säkerhetssystem, extra inneslutning etc för att hantera även värsta scenarier som man inte vet säkert om de kan inträffa? Hela försäkringsbranschen bygger på att folk betalar för att skydda sig mot worst case scenarier som att huset brinner ned utan att de därför kan bevisa att huset kommer brinna ned.

Att du jämför med en försäkring gör det ganska klart att du inte ser magnituden i vad en »omställning« på antaganden innebär. Det är det jag benämner orsak och konsekvens. Orsakerna är inte med 100 % säkerställda, men konsekvenserna är betydligt fler och ingriper i mänskligt liv och ekonomi på ett sätt som kan ställa allt på ände för många.

Ett exempel på detta är ju den fullständigt huvudlösa inställningen att försvåra och omöjliggöra för kärnkraft så att människor inte får el till rimliga priser. Samtidigt ska det byggas upp industrier som är stora förbrukare och kommer att tära ännu mer på den redan rådande knappheten. Det florerar uppfattningar om att det går att lagra el i vätgas och att vindkraft skulle vara lika effektiv energikälla som kärnkraft, vattenkraft, oljekraft, kolkraft och gaskraft. Det har blivit kutym att svara »det måste gå« eller »jag vill gärna tro det« på frågan om det är genomförbart. Konsekvenstänkandet åsidosätts för en fix idé trots att redan etanolfabriken i Örnsköldsvik och GoBiGas i Göteborg kört i diket med enorma ekonomiska förluster till följd. I Kalifornien satsades det på stor andel vind- och solkraft. Det fungerade inte. Nu är de i färd med att bygga gaskraftverk och miljörörelsen där börjar lyfta frågan om att kärnkraft nog är ett bra alternativ.

Att inte vilja se helheten är typiskt för detta med klimatfrågan också. Det kommer bara att öka utsläppen.

Citat:
Man kan mer istället optimistiskt planera utifrån ett viktat medelvärde av de olika prognoserna för hur det kan gå, från de mest optimistiska till Rockström och värre, men även då kommer de mer allvarliga scenarierna få stor betydelse i kalkylen eftersom kostnaderna är så astronomiskt stora.

Hur tycker du man skall hantera osäkerhet i prognoserna?

Det första som bör göras är att ta bort temperaturmålet eftersom det inte är ett bra mål. Det enda som bör användas är målet om att få ner utsläppen där det släpps ut mest. Får man inte bukt med Kinas och Indiens utsläpp så kommer ingenting ha någon betydelse. Kyotoprotokollet var ett fiasko och Parisavtalet är ungefär på samma nivå. Det är alla på bollen var för sig och sådant ger aldrig resultat.

Skrämselpropagandan fungerar inte. Det enda den gör är att få människor som inte förstår att må dåligt, riktigt dåligt i vissa fall.

Hållbar utveckling handlar om balans mellan idag och i morgon i tre samverkande ben: socialt, ekologiskt och ekonomiskt. I nuläget är det alldeles för stor övervikt på en osäker framtid och klimat som de flesta inte ens kan skilja från väder.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-05-06 kl. 21:53.
Citera
2023-05-06, 21:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Nu när det snart blir lite värme då börjar dom klimatfientliga med sitt gnäll. Är inte en diskussion om väder längre. Det är klimatet som är fel. Det är ett par grader för varmt. När man förr snackade om bra väder och tur med väder om det var sol och lite värme. Så är det gnäll och till och med rädsla idag. Det ska regna så man kan ha sin regnjacka på sig. Ändå så åker många av dom till ännu varmare klimat på semester. Inget gnäll där på värmen. Eller det är det kanske? När dom kommer hem och kanske blir avslöjade. En spelad klimatskam och antagligen flygskam är vad dessa har. För dom flyger väl iväg på semestern? Dom har klimatet som en religion. Så dom kan be om syndernas (skammens) förlåtelse och lova att bli bättre människor.

Lägg ner snacket om klimat varje gång det nu blir sommar i Sverige. Värst på sommaren. Men är det plusgrader på vintern så är det samma gnäll. Och rädsla. Är ju så jävla idiotiskt. Vill ni att det ska gå omkring isbjörnar på STHLMS gator? Som dom tror i andra länder. För dom ser snö och det är lika med kyla. Och när det finns snö, finns det is. Is = Isbjörnar. Kommer utlänningar hit så förstår dom att det inte är så. Men , behöver inte vara minusgrader för att det ska kännas kallt.

Till och med klimatfientliga trivs i varmare klimat. Kanske inte Greta. Men hon är ju inte som hon ska vara.

Du får byta umgängeskrets då.

Av vad jag har sett är det mest nyktra bedömningar och funderingar över hur vi påverkar klimat och miljö.

Kanske är det så att du själv har lätt för att bli rädd?

Normalt sett har de flesta människor idag inga problem med att förstå att de kan påverka närmiljö, men det kanske är lite svårare med klimatet, eftersom det inte är lika uppenbart.

Men jag tror få svenskar egentligen klagar över en sommar som 2018, även om värmen också medförde elaka regn med sjöbris, åtminstone för en som mig som bor vid en kust.
Citera
2023-05-06, 21:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Men jag kan ju inte gärna länka in hundratals och tusentals artiklar här för att övertyga människor som egentligen inte är intresserade av vetenskap och hellre försvarar Elsa Widdings desinformation.

Jag lyssnar lika lite på Elsa Widding som jag lyssnar på dig.
Citera
2023-05-06, 22:17
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du får byta umgängeskrets då.

Av vad jag har sett är det mest nyktra bedömningar och funderingar över hur vi påverkar klimat och miljö.

Kanske är det så att du själv har lätt för att bli rädd?

Normalt sett har de flesta människor idag inga problem med att förstå att de kan påverka närmiljö, men det kanske är lite svårare med klimatet, eftersom det inte är lika uppenbart.

Men jag tror få svenskar egentligen klagar över en sommar som 2018, även om värmen också medförde elaka regn med sjöbris, åtminstone för en som mig som bor vid en kust.

Det är inte klimatet, miljön jag bryr mig om. Det är folket, människorna. Förr klagade folk på vädret. Nu är det klimatet som är fel. Är det för varmt i Afrika så får man höra att det är så hemskt. Regnet kan ösa ner, kan till och med snöa här i Sverige. Men folk vill att man ska tänka på dom i Afrika. Klart det är varmt i Afrika. Det är ju ett varmare klimat. Jag blir då inte orolig för det är varmt, "för varmt", i varmare klimat. Det är normalt. Kanske det skulle vara för varmt för en svensk. Men för en afrikan är det normalt att värme kan ställa till det. Så är det nästan aldrig i Sverige. Men det har hänt. Och det kommer hända i framtiden. Men klimatet här gör att även om det är varmt en hel vecka, så kan nästa dag vara riktigt kall. Sommaren kan vara över från en dag till en annan i Sverige. Som Ledin sjunger i en låt från 1982, för över 40år sedan alltså: "Sommaren är kort, det mesta regnar bort." Inget har ändrats. Fortfarande samma klimat i Sverige.
Senast redigerad av PingPongZong 2023-05-06 kl. 22:19.
Citera
2023-05-06, 23:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är inte klimatet, miljön jag bryr mig om. Det är folket, människorna. Förr klagade folk på vädret. Nu är det klimatet som är fel. Är det för varmt i Afrika så får man höra att det är så hemskt. Regnet kan ösa ner, kan till och med snöa här i Sverige. Men folk vill att man ska tänka på dom i Afrika. Klart det är varmt i Afrika. Det är ju ett varmare klimat. Jag blir då inte orolig för det är varmt, "för varmt", i varmare klimat. Det är normalt. Kanske det skulle vara för varmt för en svensk. Men för en afrikan är det normalt att värme kan ställa till det. Så är det nästan aldrig i Sverige. Men det har hänt. Och det kommer hända i framtiden. Men klimatet här gör att även om det är varmt en hel vecka, så kan nästa dag vara riktigt kall. Sommaren kan vara över från en dag till en annan i Sverige. Som Ledin sjunger i en låt från 1982, för över 40år sedan alltså: "Sommaren är kort, det mesta regnar bort." Inget har ändrats. Fortfarande samma klimat i Sverige.

Det har enligt SMHI skett en förändring, men mest intressant är ju detta stycke:
Ytterligare en tydlig förändring är solinstrålningen, det som inom meteorologin kallas globalstrålning, som har ökat med cirka 10 procent sedan mitten av 1980-talet. Den troligaste orsaken till ökningen är en kombination av minskade partikelhalter till följd av minskade utsläpp av luftföroreningar och en förändrad molnighet. Den ökade solinstrålningen har också troligen bidragit till den starka uppvärmningen i Sverige under de senaste decennierna.

https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/ny-analys-tydliggor-forandringar-av-sveriges-klimat-1.189739
Citera
2023-05-06, 23:52
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Det har enligt SMHI skett en förändring, men mest intressant är ju detta stycke:
Ytterligare en tydlig förändring är solinstrålningen, det som inom meteorologin kallas globalstrålning, som har ökat med cirka 10 procent sedan mitten av 1980-talet. Den troligaste orsaken till ökningen är en kombination av minskade partikelhalter till följd av minskade utsläpp av luftföroreningar och en förändrad molnighet. Den ökade solinstrålningen har också troligen bidragit till den starka uppvärmningen i Sverige under de senaste decennierna.

https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/ny-analys-tydliggor-forandringar-av-sveriges-klimat-1.189739

Tycker du ja. Jag tycker det är helt ointressant. Jag kollar knappt på väderleksrapporten längre. Men ibland gör jag det. För närmsta dagarna. Hänt att jag kollar olika väderleksrapporter. Och så visar det olika väder. Det var bättre förr när John Pohlman var väderpresentatör på TV. Då visste folk vem dom skulle skälla på om det var dåligt väder. Gapades mycket framför TV apparaterna förr i tiden när vädret presenterades.. Var inte som idag. Finns en massa olika tokstollar idag som sysslar med väderpresentation. Dom verkar inte kunna, eller vilja ska man väl skriva, skilja på väder och klimat. Ja ibland, kan det vara varmt i Sverige. Men det är inget dom kan skrämma mig med genom visa illröda väderkartor när temperaturen stiger över +25grader. Det är inte så varmt. Speciellt inte för varmt. Förr var det samma färg oavsett temperatur på väderkartorna. Det var ingen som blev skrämd av att kolla på vädret på TV förr inte. Men man kunde bli trött. På regn och rusk. Men så var och är det oftast i Sverige. Men blev det bra väder. Bra väder förr var +30 grader. Då blev folk glada. Folk tycker fortfarande innerst inne att +30grader på sommaren kan vara skönt. För det är inte så vanligt i det klimat vi befinner oss i. Temperaturen i Sverige skulle kunna höjas med +5 grader. Det tror jag skulle vara som man säger på svenska: lagom. Kanske maten skulle bli billigare i Sverige? Eller det skulle den garanterat. Kunde bönderna i Frankrike få ett helvete istället. Och det är ju bra för oss här i Sverige. Franska bönderna får väl ta hjälp av EU? Gör dom ju redan. Jävla EU som skulle bli så bra för svenska bönder. Skulle få bidrag. Inte behöva göra något. Bara sitta där och snusa det snus som Sverige fick fortsätta och sälja.

Snacka väder är något man gör väldigt mycket i Sverige. Men börjar man snacka om att ändra klimatet här så det ska bli kallare.... ja då kommer man inte bli populär. Inte hos folket. Det här lär sig alla invandrare snabbt i Sverige. Snacka om vädret om du vill få igång en diskussion med en svensk. Var gärna negativ. Men bara om det regnar, snöar. Inte när solen lyser och det är +30grader.

Fråga en invandrare från sydligare delarna av världen vad dom tycker om Sveriges klimat. Eller den här Greta. Har du aldrig tänkt på hur få invandrare i Sverige det är som stödjer och hyllar Greta? Äldre invandrare. Och när Greta är i varmare klimat. Det är då inte många vuxna i dessa länder som stödjer henne. Är väl om dom skulle få betalt för det. Men i Sverige. Är en jävla massa gubbar som syns med Greta. Jag tror dom är pedofiler.
Senast redigerad av PingPongZong 2023-05-07 kl. 00:01.
Citera
2023-05-07, 01:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tycker du ja. Jag tycker det är helt ointressant.

Du tycker att det är jätteintressant annars skulle du inte ha skrivit något här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in