Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Jämför med Gretas tweet, som nu används av fåntrattar. Rent tekniskt är den inte felaktig, då den "expert" hon skrev om inte sade att vi människor skulle gå under inom fem år, men charlataner väljer att ljuga, eller visa att de inte förstår mänsklig kommunikation.
En tweet - och idioter går bananas. Det finns ingen anledning till det, men de reagerar som att de själva aldrig har sagt något dumt. Och notera att där finns ingen skillnad mellan om Greta hade rätt eller inte.
Den som klagar på sådant är helt utan självinsikt, är kanske rädd för Greta, eller har köpt oljans desinformation.
Jag vet inte om jag skulle säga att jag eller någon annan går bananas över Musks tweet (fast sånt är man sällan själv bästa person att avgöra, så kanske gör jag det) utan jag tycker att jag helt enkelt kritiserade honom för att svamla, om ett för mig viktigt ämne. Andra har kritiserat hans tweet och liknat den vid klimatförnekelse.
Jag är bekant med den här grejen man kan göra när man över några öl drar till med dramatiska överdrifter och superlativ för uttrycka en åsikt (typ: spelarna i AIK är de största bögarna i landet!) men då brukar i regel åhörarna på något vis göras införstådda med att det handlar om hyperbol och att man inte menar det man säger ordagrant. Men det finns liksom ingen sån markör i Musks tweet, och en typisk läsare kommer att tolka det som att han bokstavligen menar det som står där. Han påstår sig dessutom vara överintelligent autist, och då borde väl kanske åtminstone en gnutta språklig precision kunna förväntas.
Musk har typ 150 miljoner följare på Twitter, varav en inte oansenlig mängd nog tycker att han är verklighetens typ Tony Stark och ett supergeni som vet bättre än alla världens forskare om allt. Av den anledningen tycker jag att det är ganska angeläget att hålla hans uttalanden till en högre standard än de som kommer när man diskuterar typ invandring med sin fulla polare.