Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-04, 19:21
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
I sann besserwisseranda måste jag tyvärr påpeka att det inte alls är den verkan som ger koldioxidens uppvärmsnde effekt.

Hade koldioxid orsakat varmare klimat genom ökad absorberad solstrålning hade uppvärmningsprofilen sett annorlunda ut med större uppvärming högre upp i atmosfären. Nu är det precis tvärtom. Koldioxid absorberar långvågig strålning som solen sänder ut i väldigt små proportioner i förhållande till hela spektrat.

Detta bör man ha koll på innan man avfärdar ett helt fält som i grunden bygger på just detta.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte koldioxiden som värmer upp. Det är solen som värmer upp. Koldioxid är att se som ett filter som håller kvar detta som annars skulle reflekteras ut ur atmosfären.
Huvudorsaken till uppvärmningen är förändring av luftens kemiska sammansättning som människan orsakar genom utsläpp av växthusgaser (främst koldioxid). Växthusgaserna förstärker atmosfärens förmåga att värma jordytan=Växthuseffekten blir starkare.

Problemet är att mindre av solens energi reflekteras tillbaka ut i rymden.
Citera
2023-05-04, 19:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag svarar er kollektivt istället för en åt gången eftersom ni är så många, och eftersom det jag svarar en är relevant som svar åt er alla.

Först och främst: tänk om ni kunde använda det där engagemanget till att faktiskt bara skaffa er ens grundläggande förståelse om ämnet. Bara läsa lite Wikipedia eller vad som helst. Vi skulle slippa så mycket krångel om ni bara slutade vara så jäkla paranoida och okunniga.

Sen: ja, jag har läst några av IPCCs rapporter. IPCC sammanfattar den publicerade forskningen rörande klimatförändringar och vad gäller osäkerhet använder de ett system för att enkelt och smidigt kommunicera hur bilden inom forskningen ser ut inom olika fält och gällande olika hypoteser, hur samstämmiga olika resultat är, hur sannolikt något bedöms inträffa osv. Vad gäller de centrala sakerna, som huruvida CO2 driver uppvärmningen och om det pågår uppvärmning klassificerar IPCC den samlade forskningsbilden rörande det som "virtually certain" vilket är den högsta nivån av säkerhet.

Nej, att välja att luta sig mot kunskap (enligt etablerade definitioner av hur sådan skapas genom forskning) över konspirationsteorier och fantasier är inte samma sak som att vara religiös, det är faktiskt raka motsatsen.

edit: Jag frågade Chingale på andra sidan varför hen inte debatterar frågan om cancers existens, och den frågan är egentligen meningsfull åt er alla. Varför accepterar ni utan vidare MSMs bild av att cancer existerar, varför beger ni er inte till Medicinforumet och börjar tjafsa om att ni tror att det också är fejk? Varför förneka en sorts kunskap, men inte en annan?

Och du Totius kan dra något gammalt över dig.
Det du kallar ”svar” har ingen motsvarighet i frågan om klimatkris. IPCC har inte definierat någon klimatkris. ”Klimatkris” är ett påfund av media.
Citera
2023-05-04, 19:23
Medlem
Citat:
Det finns tydliga evidens för den antropogena uppvärmingen likaledes. Du har förmodligen aldrig upptäckt någon cancer. Du litar på andras resultat och undersökningar. Det samma gäller jordens geometri. Nasa fuskar ju tydligen inom klimatområdet. Nog kan de föreligga en enorm konspiration bakom en sfäroid jord också. Ungefär lika troligt. Men du är inte plattjordare. Du litar ju på vetenskap. Du söker antagligen vård på sjukhus när du blir sjuk osv. Trots att big pharma tjänar pengar på det. Det är precis samma vetenskapliga ramverk inom klimatologi. Så frågan Anomalign ställer borde vara väldigt relevant och ge dig en rejäl funderare.
Trams är allt du har att komma med liksom många andra klimatsektmedlemmar här på FB som inte verkar ha något annat att göra än att skämma ut sig inför andra. Fjant.
Citera
2023-05-04, 19:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring

Problemet är att mindre av solens energi reflekteras tillbaka ut i rymden.
Nej. Det som orsakar uppvärmningen är att mer av den strålning som ytan (och lägre delar av atmosfären) avger absorberas av atmosfären. Vilket ger en uppvärming. Faktorn du tar upp kallas för albedo.Ett förändrat albedo kan också ge en uppvärming. Med annat profil. Just profilen på stundande uppvärming är en tydlig evidens av orsaken till uppvärmningen.
Citera
2023-05-04, 19:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Trams är allt du har att komma med liksom många andra klimatsektmedlemmar här på FB som inte verkar ha något annat att göra än att skämma ut sig inför andra. Fjant.
Som vanligt är det alltid sådana här svar som kommer på frågor som med nödvändighet bör funderas över. Det går liksom inte ens att få er att tänka över era egna tankar. Helt kört.

Trams, visst. Det gäller bara att komma på att det inte är mindre tramsigt bara för att det är ett annat vetenskapligt område. Där du av någon anledning inte ser det som trams.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-04 kl. 19:31.
Citera
2023-05-04, 19:48
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Nej. Det som orsakar uppvärmningen är att mer av den strålning som ytan (och lägre delar av atmosfären) avger absorberas av atmosfären. Vilket ger en uppvärming. Faktorn du tar upp kallas för albedo.Ett förändrat albedo kan också ge en uppvärming. Med annat profil. Just profilen på stundande uppvärming är en tydlig evidens av orsaken till uppvärmningen.
Jag var inte alls tydligt.
Det fetade jag skrev är nåt som kommer ske i större omfattningar i framtiden.
Det kan vara kopplat till att jordens norra delar tinar den frysta marken och frigör metan. Du får gärna rätta mig om jag har fel.
Citat:
Menar du de som inte sitter och ljuger och kränker din spännande livsstil?
Citera
2023-05-04, 20:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Jag var inte alls tydligt.
Det fetade jag skrev är nåt som kommer ske i större omfattningar i framtiden.
Det kan vara kopplat till att jordens norra delar tinar den frysta marken och frigör metan. Du får gärna rätta mig om jag har fel.

Förlåt. Det har du helt rätt i. Albedo kommer att avta vilket förstärker uppvärmingen. En positiv feedback. Helt riktigt.
Citera
2023-05-04, 20:16
Medlem
Citat:
Som vanligt är det alltid sådana här svar som kommer på frågor som med nödvändighet bör funderas över. Det går liksom inte ens att få er att tänka över era egna tankar. Helt kört.

Trams, visst. Det gäller bara att komma på att det inte är mindre tramsigt bara för att det är ett annat vetenskapligt område. Där du av någon anledning inte ser det som trams.
Yada yada. Vidga dina vyer själv och sluta vara en nyttig idiot år klimatlobbyn.
Citera
2023-05-04, 20:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Och vattenförbrukningen till bl.a. jordbruket är en annan.

På en del ställen är det knapert för vanligt folk.

Jag har en bekant i San Diego. Hon har ett bra forskningsjobb, men pengarna räcker inte till en grön trädgård ändå. Hon har ett citrusträd, men annars är allt sten. De har byggt en stad i en öken, kan man säga, och det märks.

Samma i Sydafrika, där man måste spara på vattnet och duscha i en badbalja så att vattnet inte försvinner.

Men vi har också en deltagare i tråden som vittnar om vattenproblem i Spanien, där hen har bytt grödor.

Man kan kanske skita i San Diego som exempel, för en stor del av problemet är där förstås att det är dumt att bygga en storstad på en sådan plats, men förändrade vädermönster kan eventuellt skapa stora problem.
Citera
2023-05-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Näh, det är bara charlataner som prackar på oss dyr medicin. Du vet, judarna och Bill Gates som vill bli rika och kontrollera oss.

Men får som du inser aldrig det. Egentligen kan man röka, kröka och äta vad som helst och hur mycket som helst utan att det får något resultat annat än att man mår bra.
Varifrån fick du luft pucko?
Citera
2023-05-04, 21:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Att cancer existerar går att bevisa till 100%. Att antropogent CO2 orsakar katastrofala klimateffekter går inte att bevisa, det är endast en hypotes. Varför tycker du att denna idiotiska jämförelse är relevant? Högmod går före fall vet du va? Du har nu retat upp rätt många här på FB med ditt självgoda pladder. Hör av dig när du har något intressant att komma med, annars får du gärna knipa.

Nej, du kan inte bevisa cancer. Du kan ställa upp hypoteser och sedan försöka falsifiera dem och bygga vidare på starkare teorier. Än så länge har man inte falsifierat att cancer finns, och alltså håller teorin. Samma gäller med växthuseffekten. Det råder vetenskaplig konsensus om att cancer och växthuseffekten finns, och teorierna omkring dessa fenomen har mycket hög grad av säkerhet. Men ingen av dem är vetenskapligt bevisade.

Det må vara hänt att vissa blir sura när deras lögner ifrågasätts med hänvisning till fakta. Men det är varför FB är så bra i mina ögon. Hade det här varit Reddit eller liknande så hade antingen jag eller ni bannats, beroende på subforumets inriktning. Men här får det vara dissonant. Här får knäppgökar som ni skriva vad ni vill, och autister som jag får peta hål i era knäppa idéer, så länge vi håller oss till reglerna. Det är ganska underbart, och tyvärr unikt nu för tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
det är du som är paranoid och okunnig.
Mer CO2 innebär att mindre från solens strålning reflekteras tillbaka och därmed blir det varmare. Det finns ingen som helst motsättning där hos de allra flesta. Om det finns sådana som motsäger detta så är de få och extrema. Tyvärr tenderar ju PK-anhängare att peka ut alla som har invändningar på något sätt som förnekare och extremister. Vad det handlar om är att det finns andra faktorer/fenomen än CO2 som mycket snabbare kan förändra temperaturen åt ena eller andra hållet. Det är därför inte lämpligt att utgå från att den framtida temperaturen endast beror på CO2-halten.
Det är du som påstår detta. Det är inget jag gör.
Vilket svammel.

Kasta sten i glashus much? Det är du som har din egna paranoida konspirationsteori om att världens alla forskare har skapat en lögn för att lura dig, och du svamlar om random nys du har fått för dig om "andra faktorer/fenomen än CO2" osv. Jag hittar inte på en massa lögner om hur världen ser ut, så som du gör* utan jag utgår från forskningen.

*Fast jag fattar att naturligtvis har du egentligen inte hittat på det där själv, utan du har bara gapat när desinformatörer har skedmatat dig med bullshit.
Citera
2023-05-04, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ändå går du och röstar? Hur många röstar i Sverige?

6 535 271 personer
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2018

1/6 535 271= 0.000015 procent.

Hur stor andel av de globala utsläppen utgjordes av Sverige nu igen?

Om Sveriges utsläpp är försumbara är definitivt din röst också det. Ändå verkar det som att du faktiskt går och röstar.

Din och min röst är försumbar som sådan. Precis som det är försumbart om Sverige minskar sina utsläpp som skett under 20 år eftersom Kina släpper ut lika mycket på åtta dagar.

Att du tror att enskilda individer var för sig ska vara lösningen är skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in