Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-04, 18:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är snarare "mina utsläpp är försumbara, jag behöver inte göra något" som är det löjeväckande och ofördigtänkta som metaforen illustrerar. En kines utsläpp är ungefär lika försumbart. Än indiers ännu mer. Din röst på SD är försumbar i än högre utsträckning. Ändå antar jag att du går och röstar.

Nu röstar jag inte på SD så hela ditt korthus föll. Seså gå nu och gör något åt dina utsläpp eller flytta till Kina.
Citera
2023-05-04, 19:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
det är du som är paranoid och okunnig.

Mer CO2 innebär att mindre från solens strålning reflekteras tillbaka och därmed blir det varmare. .
I sann besserwisseranda måste jag tyvärr påpeka att det inte alls är den verkan som ger koldioxidens uppvärmsnde effekt.

Hade koldioxid orsakat varmare klimat genom ökad absorberad solstrålning hade uppvärmningsprofilen sett annorlunda ut med större uppvärming högre upp i atmosfären. Nu är det precis tvärtom. Koldioxid absorberar långvågig strålning som solen sänder ut i väldigt små proportioner i förhållande till hela spektrat.

Detta bör man ha koll på innan man avfärdar ett helt fält som i grunden bygger på just detta.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-04 kl. 19:07.
Citera
2023-05-04, 19:02
Medlem
Norra halvklotet är kallare nu än i vintras. Vad är er teori om detta?

Jag skyller på elbilarna. Vi får sluta att åka elbil.
Citera
2023-05-04, 19:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu röstar jag inte på SD så hela ditt korthus föll. Seså gå nu och gör något åt dina utsläpp eller flytta till Kina.
Inte alls. Byt ut SD mot vilket parti du vill.
Det enda som kan få mitt korthus att falla någorlunda är om du inte röstar öht med anledning av att din röst är försumbar.

Min poäng skulle hålla fortsatt även om så var fallet, men du skulle iaf vara konsekvent.
Citera
2023-05-04, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Den värme som finns i Europa de senaste åren överstiger alla tidigare värmeböljor historiskt, det har inte under de senaste 100.000 åren varit så varmt, det vet de forskare som undersökt is borrkärnor från Nordpolen. Dtt blir varmare och varmare och överstiger tidigare kända fakta om hur varmt det varit historiskt, att tusentals människor dör av värmen är inga sensationsrubriker det är fakta.

Ännu en med svepande floskler hämtat från sensationsjournalisternas artiklar. Ser att Aftonbladet nu gått steget längre. När det inte finns något extremt att rapportera så skriver de en artikel om att italienarna bävar för kommande torka i sommar som prognoserna pekar mot.

Ja halleluja väderleksinstituten kan inte ens med säkerhet träffa rätt när det gäller morgondagens väder, men Aftonbladet vet hur vädret blir i augusti. Det är smarta. Nu får de möjlighet att skrämma upp människor två gånger och blir det inte torka så fick de i alla fall göra det en gång.

Det är koldioxidhalten som studerats via borrkärnor, inte temperatur. Det finns inga temperaturmätningar före 1850.
Citera
2023-05-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
J
Jag frågade Chingale på andra sidan varför hen inte debatterar frågan om cancers existens, och den frågan är egentligen meningsfull åt er alla. Varför accepterar ni utan vidare MSMs bild av att cancer existerar, varför beger ni er inte till Medicinforumet och börjar tjafsa om att ni tror att det också är fejk? Varför förneka en sorts kunskap, men inte en annan?
Att cancer existerar går att bevisa till 100%. Att antropogent CO2 orsakar katastrofala klimateffekter går inte att bevisa, det är endast en hypotes. Varför tycker du att denna idiotiska jämförelse är relevant? Högmod går före fall vet du va? Du har nu retat upp rätt många här på FB med ditt självgoda pladder. Hör av dig när du har något intressant att komma med, annars får du gärna knipa.
Citera
2023-05-04, 19:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I sann besserwisseranda måste jag tyvärr påpeka att det inte alls är den verkan som ger koldioxidens uppvärmsnde effekt.

Hade koldioxid orsakat varmare klimat genom ökad absorberad solstrålning hade uppvärmningsprofilen sett annorlunda ut med större uppvärming högre upp i atmosfären. Nu är det precis tvärtom. Koldioxid absorberar långvågig strålning som solen sänder ut i väldigt små proportioner i förhållande till hela spektrat.

Det är inte koldioxiden som värmer upp. Det är solen som värmer upp. Koldioxid är att se som ett filter som håller kvar detta som annars skulle reflekteras ut ur atmosfären.
Citera
2023-05-04, 19:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte alls. Byt ut SD mot vilket parti du vill.
Det enda som kan få mitt korthus att falla någorlunda är om du inte röstar öht med anledning av att din röst är försumbar.

Min poäng skulle hålla fortsatt även om så var fallet, men du skulle iaf vara konsekvent.

Eftersom det blir ett valresultat trots att många inte väljer att rösta och eftersom det finns en fyraprocentspärr så blir din liknelse bara pannkaka.
Citera
2023-05-04, 19:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Att cancer existerar går att bevisa till 100%. Att antropogent CO2 orsakar katastrofala klimateffekter går inte att bevisa, det är endast en hypotes. Varför tycker du att denna idiotiska jämförelse är relevant? Högmod går före fall vet du va? Du har nu retat upp rätt många här på FB med ditt självgoda pladder. Hör av dig när du har något intressant att komma med, annars får du gärna knipa.
Det finns tydliga evidens för den antropogena uppvärmingen likaledes. Du har förmodligen aldrig upptäckt någon cancer. Du litar på andras resultat och undersökningar. Det samma gäller jordens geometri. Nasa fuskar ju tydligen inom klimatområdet. Nog kan de föreligga en enorm konspiration bakom en sfäroid jord också. Ungefär lika troligt. Men du är inte plattjordare. Du litar ju på vetenskap. Du söker antagligen vård på sjukhus när du blir sjuk osv. Trots att big pharma tjänar pengar på det. Det är precis samma vetenskapliga ramverk inom klimatologi. Så frågan Anomalign ställer borde vara väldigt relevant och ge dig en rejäl funderare.
Citera
2023-05-04, 19:14
Medlem
Citat:
Det är inte koldioxiden som värmer upp. Det är solen som värmer upp. Koldioxid är att se som ett filter som håller kvar detta som annars skulle reflekteras ut ur atmosfären.

Hur länge då, någon nanosekund/millisekund?
Citera
2023-05-04, 19:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Eftersom det blir ett valresultat trots att många inte väljer att rösta och eftersom det finns en fyraprocentspärr så blir din liknelse bara pannkaka.
Ändå går du och röstar? Hur många röstar i Sverige?

6 535 271 personer
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2018

1/6 535 271= 0.000015 procent.

Hur stor andel av de globala utsläppen utgjordes av Sverige nu igen?

Om Sveriges utsläpp är försumbara är definitivt din röst också det. Ändå verkar det som att du faktiskt går och röstar.
Citera
2023-05-04, 19:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det handlar inte om någon reflektion öht. Koldioxid absorberar långvågig strålning. Den strålning som i huvudsak avges av jordytan och atmosfären avger som funktion av sin temperatur och emissivitet.

Nu är du på djupt vatten. Erkänn ditt misstag bara. Det är ju inte så svårt. Jag gjorde ju det senast idag med "imellan" eller vad det var jag skrev.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-04 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in