Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du kan göra byggmaterial av flis. Limträ. Det används flitigt i byggindustrin. Det är vansinne att använda träd för att elda upp den.

Ska jag inte oroa mig för att naturskogen försvinner? Vi återställer ingen naturskog. Vi planterar värdelös monoskog och förbränner den skogen så att vi får mer utsläpp av växthusgaser. Det är inte hållbart någonstans.

Överdrift att spara så lite som 10-15% av naturskogen? Driver du med oss? Vi borde ha 100% naturskog och inga värdelösa plantager överhuvudtaget.

Ekologiskt odlad mark med tillhörande boskap har mycket högt biologiskt värde. Det är industrijordbruk som har lågt biologiskt värde.

Man gör byggmaterial av restprodukter från skogsindustrin. men en festlig grej, när de gröna körde subventioner på pelletspannor att ersätta oljepannan så la en del fabriker om från att göra spånplattor till att göra pellets, de hade bättre marginaler tack vare de grönas subventioner.

Nu är värmepumpen så överlägsen att jag tror ingen köper ny pelletspanna.

Men försök att köpa vedbricketter nu under köldknäppen när elpriset steg. Det tog slut på en vecka i byggvaruhusen. Folk satte eld igen i kaminerna, hehe.

Det som flisas innehåller så mycket bark och annat att det inte duger som insatsmaterial. Det är just därför det är brännved av lägsta och billigaste kvalitet. Men kutterspån används till exempel till hästströ... sågspånen blir nu biodiesel, istället för byggmaterial igen, de gröna har ju lagstiftat om en marknad som inblandning i den fossila dieseln. Allt används, inget går till spillo.

Det är då lustigt att se hur en annan falang, tysk och kontinental puritanism, attackerar den där politiken. För det faktum att allt sugs upp på virkesåkern (ibland flisas t o m stubbarna) leder ju till låg biodiversitet.

De grönas vänstra hand vet inte vad den högra gör... det är lite festligt.

En annan festlig grej jag minns... estland har ju skifferolja men också en hel del skog och sågverk. Under frihetstiden på 90-talet började man lite smått bygga en marknad för pellets och pelletspannor. Men Sverige köpte allt, alla pellets producerade i Estland exporterades till Sverige. Så man behöll villaoljan och den är billig i Estland. Skatten är låg (eller var i alla fall) på bensin och diesel.

jag kan tycka ni gröna behöver ta det där snacket internt - vad vill ni egentligen?

Limträ är något annat för övrigt och det är ju vad jag säger: där har du din kolsänka!! den kan vara i byggnader istället för i marken, eller hur?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 20:28.
Citera
2022-01-11, 21:59
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man gör byggmaterial av restprodukter från skogsindustrin. men en festlig grej, när de gröna körde subventioner på pelletspannor att ersätta oljepannan så la en del fabriker om från att göra spånplattor till att göra pellets, de hade bättre marginaler tack vare de grönas subventioner.

Nu är värmepumpen så överlägsen att jag tror ingen köper ny pelletspanna.

Men försök att köpa vedbricketter nu under köldknäppen när elpriset steg. Det tog slut på en vecka i byggvaruhusen. Folk satte eld igen i kaminerna, hehe.

Det som flisas innehåller så mycket bark och annat att det inte duger som insatsmaterial. Det är just därför det är brännved av lägsta och billigaste kvalitet. Men kutterspån används till exempel till hästströ... sågspånen blir nu biodiesel, istället för byggmaterial igen, de gröna har ju lagstiftat om en marknad som inblandning i den fossila dieseln. Allt används, inget går till spillo.

Det är då lustigt att se hur en annan falang, tysk och kontinental puritanism, attackerar den där politiken. För det faktum att allt sugs upp på virkesåkern (ibland flisas t o m stubbarna) leder ju till låg biodiversitet.

De grönas vänstra hand vet inte vad den högra gör... det är lite festligt.

En annan festlig grej jag minns... estland har ju skifferolja men också en hel del skog och sågverk. Under frihetstiden på 90-talet började man lite smått bygga en marknad för pellets och pelletspannor. Men Sverige köpte allt, alla pellets producerade i Estland exporterades till Sverige. Så man behöll villaoljan och den är billig i Estland. Skatten är låg (eller var i alla fall) på bensin och diesel.

jag kan tycka ni gröna behöver ta det där snacket internt - vad vill ni egentligen?

Limträ är något annat för övrigt och det är ju vad jag säger: där har du din kolsänka!! den kan vara i byggnader istället för i marken, eller hur?
Jag tillhör fortfarande inte miljöpartiet och jag tillhör ingen annan grön rörelse heller.
Citera
2022-01-11, 22:07
Medlem
Citat:
Jag tillhör fortfarande inte miljöpartiet och jag tillhör ingen annan grön rörelse heller.

Okej, men knasig politisk diskussion har vi fått.

Men att träd styckas ungefär som ett djur, du får olika delar som används till olika. Ingen gör filén till hundmat liksom.

svartluten eller ligninet blir alltmer intressant, det är den delen av veden som "limmar ihop" cellulosan. Massabruken har egentligen kunnat köra sina processer utan att elda upp alltihop. Den kan köras energieffektivare, men de har svårt att få avsättning för svartluten då den är stark frätande av sodan i den (som återvinns på massabruken).

Det kommer en massa initiativ där att göra bränslen och bioplaster med mera. Det är också ett biobränsle från skogen... utan massaved, inget överskott av lignin.

det är en spännande utveckling. Går det så kan man driva fjärrvärmen med sodapannan (där svartluten förbränns). Stora Enso i Bromölla värmer Bromölla, Sölvesborg och före detta Ifö-fabriken med biobränsle i form av överskott på svartlut i sodapannan. Det är läckert... ännu mer läckert att ersätta plastfiber i kläder med det som bas.

Jag vill utveckla biobränslen och skogsnäring. Men du kan inte bara ta filén liksom (bara få virke).
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 22:09.
Citera
2022-01-11, 22:12
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Okej, men knasig politisk diskussion har vi fått.

Men att träd styckas ungefär som ett djur, du får olika delar som används till olika. Ingen gör filén till hundmat liksom.

svartluten eller ligninet blir alltmer intressant, det är den delen av veden som "limmar ihop" cellulosan. Massabruken har egentligen kunnat köra sina processer utan att elda upp alltihop. Den kan köras energieffektivare, men de har svårt att få avsättning för svartluten då den är stark frätande av sodan i den (som återvinns på massabruken).

Det kommer en massa initiativ där att göra bränslen och bioplaster med mera. Det är också ett biobränsle från skogen... utan massaved, inget överskott av lignin.

det är en spännande utveckling. Går det så kan man driva fjärrvärmen med sodapannan (där svartluten förbränns). Stora Enso i Bromölla värmer Bromölla, Sölvesborg och före detta Ifö-fabriken med biobränsle i form av överskott på svartlut i sodapannan. Det är läckert... ännu mer läckert att ersätta plastfiber i kläder med det som bas.

Jag vill utveckla biobränslen och skogsnäring. Men du kan inte bara ta filén liksom (bara få virke).
Det finns ingen anledning att använda biobränslen. Det finns massor av produkter man kan tillverka av träd.
Citera
2022-01-11, 22:15
Medlem
Citat:
Det finns ingen anledning att använda biobränslen. Det finns massor av produkter man kan tillverka av träd.

varför ljuger du?
Citera
2022-01-11, 22:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
varför ljuger du?
Det där är ju fullständigt befängt sätt att skriva på. Du kommer med ett påstående helt utan någon motivering eller förklaring.

Vi behöver inga biobränslen, vi klarar oss alldeles utmärkt utan biobränslen, biobränslen tillför ingenting positivt. Det är ingen lögn. Du menar väl inte att det är lögn att man kan göra massor av olika produkter av träd? Man kan till och med göra kläder av träd.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-11 kl. 22:23.
Citera
2022-01-11, 22:26
Medlem
Citat:
Det där är ju fullständigt befängt sätt att skriva på. Du kommer med ett påstående helt utan någon motivering eller förklaring.

Vi behöver inga biobränslen, vi klarar oss alldeles utmärkt utan biobränslen. Det är ingen lögn. Du menar väl inte att det är lögn att man kan göra massor av olika produkter av träd? Man kan till och med göra kläder av träd.

Du ljuger om att man kan använda bark, träd med skador, grenar, kvistar barr och göra annat av. Det är liksom inte sant, realistiskt och vettigt.

Du vet inte vad du pratar om helt enkelt. Okunnig eller lögnare, men du far med villfarelse och osanning.

Vad gör du av granbarken... berätta nu ditt snille... grenar och toppar.. stubben... vad gör du?

Vet du ens vad brännved är?
Citera
2022-01-11, 22:31
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du ljuger om att man kan använda bark, träd med skador, grenar, kvistar barr och göra annat av. Det är liksom inte sant, realistiskt och vettigt.

Du vet inte vad du pratar om helt enkelt. Okunnig eller lögnare, men du far med villfarelse och osanning.

Vad gör du av granbarken... berätta nu ditt snille... grenar och toppar.. stubben... vad gör du?

Vet du ens vad brännved är?
Det är du som är okunnig och dessutom oförskämd. Restprodukter kan man tillverka cellulosa av och cellulosa kan man tillverka det mesta av. Exempelvis kläder och pappersprodukter.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-11 kl. 22:33.
Citera
2022-01-11, 22:33
Medlem
Citat:

Vi behöver inga biobränslen, vi klarar oss alldeles utmärkt utan biobränslen, biobränslen tillför ingenting positivt. Det är ingen lögn. Du menar väl inte att det är lögn att man kan göra massor av olika produkter av träd? Man kan till och med göra kläder av träd.

Förresten... ta ett annat vanligt biobränsle i t ex Frankrike dvs halm.

När man byggde pannan i Örtofta (Eslöv/Lund) så var tanken att elda halm från fälten där. Alternativet är att klippa den och ha som strö till korna.

I båda fallen avger halmen koldioxiden, antingen när den förbränns eller när den ruttnar i dyngan.

Vad spelar det för stor roll för dig, om den värmer husen i trehäradsbygd, eller hamnar i gödseln på åkern. utsläppen av koldioxid är densamma.

dessutom... när vibörjade diskussionen så ville jag att skogsindustrin skulle lagra koldioxiden i byggnader, men då vill du prompt ha den i marken. jag menar att det kvittar, att ha den i byggnader är lika bra som att ha den i marken.

Men du skall bygga hus av skalkarna från sågverken... ja jösses...
Citera
2022-01-11, 22:34
Medlem
Citat:
Det är du som är okunnig och dessutom oförskämd. Restprodukter kan man tillverka cellulosa av och cellulosa kan man tillverka det mesta av. Exempelvis kläder.

Du kallar mig för lögnare. Det är oförskämt.

Jag vet fan så mycket mer än dig om detta. Jag tycker det framgått.

Vad gör du av barken ditt snille?? Barkbåtar på export?

Varför ljög du din populist...
Citera
2022-01-11, 22:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Förresten... ta ett annat vanligt biobränsle i t ex Frankrike dvs halm.

När man byggde pannan i Örtofta (Eslöv/Lund) så var tanken att elda halm från fälten där. Alternativet är att klippa den och ha som strö till korna.

I båda fallen avger halmen koldioxiden, antingen när den förbränns eller när den ruttnar i dyngan.

Vad spelar det för stor roll för dig, om den värmer husen i trehäradsbygd, eller hamnar i gödseln på åkern. utsläppen av koldioxid är densamma.

dessutom... när vibörjade diskussionen så ville jag att skogsindustrin skulle lagra koldioxiden i byggnader, men då vill du prompt ha den i marken. jag menar att det kvittar, att ha den i byggnader är lika bra som att ha den i marken.

Men du skall bygga hus av skalkarna från sågverken... ja jösses...
Halm bör givetvis användas som djurfoder i första hand. Men det går även att tillverka saker som kläder av halm och det används även som byggnadsmaterial.

Jag har inte sagt ett ord om att vi inte ska använda virke för att bygga, tvärtom.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-11 kl. 22:46.
Citera
2022-01-11, 22:36
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du kallar mig för lögnare. Det är oförskämt.

Jag vet fan så mycket mer än dig om detta. Jag tycker det framgått.

Vad gör du av barken ditt snille?? Barkbåtar på export?

Varför ljög du din populist...
Nej, jag ljuger inte och det är du som är okunnig. Jag ska bevisa det:

https://valbobark.com/

https://www.luke.fi/sv/tradets-bark-i-nyttoanvandning/

https://www.hb.se/forskning/forskningsportal/projekt/biobaserade-lim-fran-bark-for-tillverkning-av-trapaneler/

https://stahliuganda.wordpress.com/2015/03/14/tillverkning-av-barktyg/

https://www.dn.se/arkiv/jobb/framtidens-plastflaskor-kan-tillverkas-av-bark-och-rotter/

https://www.la-maison-afrique.se/sv/hantverket/papperstillverkning-anteimoro-papper
Senast redigerad av saganshus 2022-01-11 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in