Citat:
Du kan göra byggmaterial av flis. Limträ. Det används flitigt i byggindustrin. Det är vansinne att använda träd för att elda upp den.
Ska jag inte oroa mig för att naturskogen försvinner? Vi återställer ingen naturskog. Vi planterar värdelös monoskog och förbränner den skogen så att vi får mer utsläpp av växthusgaser. Det är inte hållbart någonstans.
Överdrift att spara så lite som 10-15% av naturskogen? Driver du med oss? Vi borde ha 100% naturskog och inga värdelösa plantager överhuvudtaget.
Ekologiskt odlad mark med tillhörande boskap har mycket högt biologiskt värde. Det är industrijordbruk som har lågt biologiskt värde.
Ska jag inte oroa mig för att naturskogen försvinner? Vi återställer ingen naturskog. Vi planterar värdelös monoskog och förbränner den skogen så att vi får mer utsläpp av växthusgaser. Det är inte hållbart någonstans.
Överdrift att spara så lite som 10-15% av naturskogen? Driver du med oss? Vi borde ha 100% naturskog och inga värdelösa plantager överhuvudtaget.
Ekologiskt odlad mark med tillhörande boskap har mycket högt biologiskt värde. Det är industrijordbruk som har lågt biologiskt värde.
Man gör byggmaterial av restprodukter från skogsindustrin. men en festlig grej, när de gröna körde subventioner på pelletspannor att ersätta oljepannan så la en del fabriker om från att göra spånplattor till att göra pellets, de hade bättre marginaler tack vare de grönas subventioner.
Nu är värmepumpen så överlägsen att jag tror ingen köper ny pelletspanna.
Men försök att köpa vedbricketter nu under köldknäppen när elpriset steg. Det tog slut på en vecka i byggvaruhusen. Folk satte eld igen i kaminerna, hehe.
Det som flisas innehåller så mycket bark och annat att det inte duger som insatsmaterial. Det är just därför det är brännved av lägsta och billigaste kvalitet. Men kutterspån används till exempel till hästströ... sågspånen blir nu biodiesel, istället för byggmaterial igen, de gröna har ju lagstiftat om en marknad som inblandning i den fossila dieseln. Allt används, inget går till spillo.
Det är då lustigt att se hur en annan falang, tysk och kontinental puritanism, attackerar den där politiken. För det faktum att allt sugs upp på virkesåkern (ibland flisas t o m stubbarna) leder ju till låg biodiversitet.
De grönas vänstra hand vet inte vad den högra gör... det är lite festligt.
En annan festlig grej jag minns... estland har ju skifferolja men också en hel del skog och sågverk. Under frihetstiden på 90-talet började man lite smått bygga en marknad för pellets och pelletspannor. Men Sverige köpte allt, alla pellets producerade i Estland exporterades till Sverige. Så man behöll villaoljan och den är billig i Estland. Skatten är låg (eller var i alla fall) på bensin och diesel.
jag kan tycka ni gröna behöver ta det där snacket internt - vad vill ni egentligen?
Limträ är något annat för övrigt och det är ju vad jag säger: där har du din kolsänka!! den kan vara i byggnader istället för i marken, eller hur?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 20:28.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-11 kl. 20:28.