Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Du tycks inbilla dig att "AGW-forskarna" är synonymt med alla forskare. Så är det givetvis inte. Det är AGW-forskarna som är i strid med resten.
Jo, nästan hela klimatforskningen står i strid med en handfull verkliga skeptiker och en kanonmatsarmé av abortkandidater. Varför får deckarförfattare och konspirationsteoretiker föra skeptikernas talan? Jo, det finns helt enkelt inte forskare som kan försvara skeptikerpositionen.
Citat:
Jovisst ser du. En uppvärmning på 2-4,5C per fördubbling av atmosfärisk CO2 är mittfåran av nu rådande förklaringsmodeller, vare sig du gillar det eller inte. Jag gillar det inte. Men jag beter mig inte som en gnällig och obstinat snorunge.
Vilken j*vla "mittfåra"? Det finns väl ingen forskare som tror det du tror på?!
Citat:
Det är totalt osannolikt med en galopperande temperaturökning på jorden.
Nu är det ingen som talat om någon galopperande temperaturökning. Håll dig till saken.
Citat:
Hur var det nu, man kan inte beräkna en global medeltemperatur, men Kvikkjokk är beviset för att den globala temperaturen inte ökat? Kvikkjokk må vara en perfekt proxy för globala temperaturer, men det är inget som jag sett vetenskapligt belagt. Hur går det förresten för Watts med hans UHI-rapport?
Trams! Förfalskade temperaturkurvor tillhör AGW-gänget. Ta en titt på kurvor från Kvikkjokk (en ort i stort sett opåverkad av urbaniseringens följder) och ingen temperaturökning kan skönjs, inte ens av en tokig AGW-proselyt.

Citat:
Se där, en graf som du gillar för att den passar dina idéer? Om du frågar kreationisten Spencer (som du länkar till) om temperaturerna har gått upp så kommer du få ett svar som går tvärt emot dina vanföreställningar. För även Spencer är ju som sagt helt på det klara med att temperaturerna ökat.
Om vi kan enas om att satellitmätningarna som startade 1979 ger en hyfsad och oförfalskad bild av temp-förändringar de senaste 32 åren. Ta en titt på diagrammet (Latest UAH global temperature anomaly graph).
Citat:
Du förstår Taalmannen (eller antagligen gör du inte det...), man tittar inte på grafer för att avgöra om de går upp eller ner och man tittar inte på dem för att avgöra statistiska värden. Man måste räkna. Jag förstår om det känns knepigt. Och räknat har forskarna gjort, och de har fastställt att det blivit varmare. Och tur är väl att de räknat istället för tittat, inte sant?
Jag ser att temperaturen går upp och ner, men varierar ytterst lite. Ingen tendens till uppvärmning kan skönjas under åren 1979-1997. Åren 2002-2010 ligger ca 0,3 grader högre, men att det ska ha med CO2 att göra går inte alls att utläsa. Det är ingen skillnad på tempen mellan jan 1980 och jan 2011. Bit i det sura äpplet!
Vad sägs om denna hobbygraf som subtraherat approximationer av exogena forcings (vilket alltså på ett språk som även du förstår är att man tagit bort de faktorer man vet påverkar temperaturen) : http://tamino.files.wordpress.com/2011/01/adj1yr.jpg
Citat:
Du är ljusår off target utan att inse det själv.
Jag försöker förklara för trögfattade att den naurliga variationen i temperatur är mycket större än de små skillnader som den "klimatförändring" vi diskuterar.
Citat:
Menar du att forskarna borde sluta analysera data matematiskt och statistiskt och istället göra på det sätt du gör, genom att titta på det?
Jag är inte dugg orolig för det du skriver meningarna under, men du och andra AGW-anhängare borde kanske vara det, pga av det sätt ni tolkar data.
Citat:
Jodå, nästan 98% av alla aktiva klimatforskare skriver under på människans påverkan på klimatet genom utsläpp av CO2. Jag känner mig helt bekväm med att lita på validiteten när den samlade intelligentian har en mycket stark samsyn. Att du förnekar det är föga förvånande.
Åter inbillar du dig att AGW-forskarna är synonymt med alla forskare. Du pickar okritiskt i dig vad "AGW-forskarna" och deras megafoner tutat ut. Jag har inte tänkt ut något själv av vad jag skrivet här, utan det är vad vetenskapen står för, exklusive "AGW-forskarna".
Och om nu du bara refererar till din 'vetenskap' och 'forskning' så måste jag upplysa dig att det är vad man brukar kalla pseudovetenskap. Jag tror dock inte att dina källor egentligen alls skulle skriva under på det dravel du för fram, för även jag vet att de flesta skeptiker är klarsynta. De håller inte med dig.
Och tro mig min vän, de tittar inte på data och grafer och drar slutsatser.
Senast redigerad av Godowsky 2011-03-17 kl. 13:50.
Senast redigerad av Godowsky 2011-03-17 kl. 13:50.
Vet visserligen inte när GISS påbörjade sina mätningar, men satellitmätningar är de i alla fall.
) med universitetsexamen i geologi så kan du inte svara på enkla frågor en lekman ställer dig om det kausala sambandet mellan växthuseffekten och den globala temperaturökningen. Ack, ack -- skratta eller gråta -- det är frågan! Vet du vad? Det kvittar faktiskt vad du har för någon utbildning, du har fortfarande inte kommit med ett enda godtagbart argument som stöd för din uppfattning! Jag misstänker att du antingen är en mytoman, eller så avslutade du de här geologistudierna på universitetsnivå efter en vecka. Oavsett så saknar du grundläggande kunskaper om hur man argumenterar stringent.