2010-04-20, 22:01
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Vilken skulle tjäna på att driva klimatfrågan?

(ingen ironi, ser helt enkelt inte motivet till att blåsa upp den)
Skapa en mjuklandning för Peak Oil utan att skapa masshysteri.
Citera
2010-04-20, 23:03
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur blev man betraktad för 20 år sedan om man hävdade att det inte finns något som heter kolhydrater? Hur står sig den åsikten idag?
Frågan kom aldrig upp. Det var lika självklart som att det finns en atmosfär idag.
Citera
2010-04-20, 23:09
Medlem
526s avatar
Climatgate är bluff
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/14/AR2010041404001.html
Citera
2010-04-20, 23:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Climatgate är bluff
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/14/AR2010041404001.html
Farligt nära korspostning, eller? Men så blir det ju lätt med 2 näst intill identiska trådar.

Originalposten:
https://www.flashback.org/sp22592393

Och MoLoK:s ypperliga svar
https://www.flashback.org/sp22613094
Citera
2010-04-21, 06:41
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Frågan kom aldrig upp. Det var lika självklart som att det finns en atmosfär idag.

Då ser du kanske min poäng, skulle man ha tagit en forskare som ifrågasatte själva existensen av kolhydrater på allvar? Nej knappast. Frågan är då på vilket allvar man bör ta en forskare som ifrågasätter själva existensen av en växthuseffekt.
Citera
2010-04-21, 07:47
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Då ser du kanske min poäng, skulle man ha tagit en forskare som ifrågasatte själva existensen av kolhydrater på allvar? Nej knappast. Frågan är då på vilket allvar man bör ta en forskare som ifrågasätter själva existensen av en växthuseffekt.

Din poäng var genomskinlig. Men det finns stora likheter mellan den dåvarande debatten om vad man skall äta och dagens klimatdebatt. Kolhydratsidan reducerade problemet till nästan rent kemiska argument och hånade motståndarna för att de inte förstår grundläggande kemi. LCHF-förespråkarna (om jag får låna ett modernt begrepp) hävdade att det är mer komplext än så.
På samma sätt går tongångarna idag. AGW-sidan fokuserar på CO2-molekylens spektrum (precis som du nu gör) och raljerar de som hävdar att det är komplexare än så.

Debatten för heller knappast mellan de som hävdar att det inte finns växthusgaser eller ej utan hur mycket differentiell växthuseffekt kan drivas fram med dagens och framtida utsläpp och hur mycket har temperaturen höjts av mänsklig aktivitet. Därutöver finns frågan hur mycket har temperaturen stigit.
Citera
2010-04-21, 14:25
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Det är alltid intressant att lyssna på folk som förstått. Kan du inte berätta vad du har förstått?

Att det råder konsensus inom forskningsvärlden att det är antropogen klimatförändring just nu. Läs tråden.
Citera
2010-04-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Skapa en mjuklandning för Peak Oil utan att skapa masshysteri.

Det där har jag faktiskt också funderat kring ibland.
Citera
2010-04-21, 17:02
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Att det råder konsensus inom forskningsvärlden att det är antropogen klimatförändring just nu. Läs tråden.

Just nu som i det senaste årtiondet? Detta årtiondet? De senaste 100 åren? Den senaste månaden?

1900-1940?

MWP? LIA?

Nog för att den stora majoriteten av de forskare som uttalar sig stödjer teorin om AGW, det är svårt att säga emot. Men jag lovar dig att 99% av dessa inte ens kan komma i närheten av en sammansätt vettig förklaring till hur processen fungerar.

Hansen har 10 år kvar på sin 30 åriga profetia (stödd på AGW-forskning) som sa att delar av New York skulle ligga under vatten.
Citera
2010-04-21, 17:03
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt

Så i detta inlägg där du skrev
Citat:
Usch vad tråkigt som sagt, men synd att ni hade fel/saknade tillräcklig bildning för att kunna begripa.

så menade du inte att -du- hade tillräcklig utbildning utan du helt enkelt litade på att någon som har tillräcklig utbildning vet sanningen och berättar den för bl.a. dig. Du begriper helt enkelt inte tillräckligt själv för att argumentera. Är det så?
Citera
2010-04-21, 20:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Din poäng var genomskinlig. Men det finns stora likheter mellan den dåvarande debatten om vad man skall äta och dagens klimatdebatt. Kolhydratsidan reducerade problemet till nästan rent kemiska argument och hånade motståndarna för att de inte förstår grundläggande kemi. LCHF-förespråkarna (om jag får låna ett modernt begrepp) hävdade att det är mer komplext än så.
På samma sätt går tongångarna idag. AGW-sidan fokuserar på CO2-molekylens spektrum (precis som du nu gör) och raljerar de som hävdar att det är komplexare än så.

Debatten för heller knappast mellan de som hävdar att det inte finns växthusgaser eller ej utan hur mycket differentiell växthuseffekt kan drivas fram med dagens och framtida utsläpp och hur mycket har temperaturen höjts av mänsklig aktivitet. Därutöver finns frågan hur mycket har temperaturen stigit.

Det är klart att det är mer komplext än så, men jag ifrågasätter trovärdigheten hos någon som hävdar att det inte alls existerar någon växthuseffekt. Jag tycker att det är jämfört med att ge sig in i kolhydrat-diskussionen med utgångspunkten att kolhydrater inte innehåller energi.

Citat:
så menade du inte att -du- hade tillräcklig utbildning utan du helt enkelt litade på att någon som har tillräcklig utbildning vet sanningen och berättar den för bl.a. dig. Du begriper helt enkelt inte tillräckligt själv för att argumentera. Är det så?

Det där är att göra det väl enkelt för sig, ingen vet ju allt, vi stödjer oss alla i större eller mindre utsträckning på vad andra berättat för oss.
Citera
2010-04-21, 21:50
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Det är klart att det är mer komplext än så, men jag ifrågasätter trovärdigheten hos någon som hävdar att det inte alls existerar någon växthuseffekt. Jag tycker att det är jämfört med att ge sig in i kolhydrat-diskussionen med utgångspunkten att kolhydrater inte innehåller energi.
Det är OK, men är inte denna poäng lite banal?
Citat:

Det där är att göra det väl enkelt för sig, ingen vet ju allt, vi stödjer oss alla i större eller mindre utsträckning på vad andra berättat för oss.
Det gör vi men det är en stor avgrund mellan att veta allt och åtminstone hålla reda på vad man finner övertygande i AGW-teorin. Det var det enda jag efterfrågade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in