Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det var ett bra inlägg, Godowsky.
Jag är inte intrsserad av att gräva ned mig i en skyttegrav. Det är inget bra sätt att utveckla sina kunskaper på.
Det finns en konsensus om att människan påverkar klimatet.
Men det intressanta är hur mycket och vilka effekter det får.
Låt oss fortsätta där och undvika det ställningskrig som gör denna tråd ointressant.
Tack.
Jag håller helt med dig gällande skyttegravarna.
Mitt förra inlägg var inte riktat mot dig utan situationen i sin helhet. Jag kände i efterhand att det lätt kunde misstolkas, men är glad att du inte valde att se det på ett sådant sätt.
Citat:
Det här handlar om en ung och outvecklad vetenskap och en spridning på prognoser mellan en till fyra gader innebär i praktiken: vi vet inte.
Jo, man menar ju att det kommer bli mellan 2-4,5C varmare per fördubbling av CO2 och mest sannolikt 3C. Detta är vad det finns stöd för inom forskningen. Jag tycker det är en fullt plausibel prognos och visar hur uppriktiga faktiskt forskarna är. Självklart finns det skeptiker till denna konsensus som menar på att det bara kommer bli 1C uppvärmning, alternativt 6C (exempelvis), beroende på vilken sida av konsensus som man frågar. Kanske kommer någon av dem ha rätt, det återstår att se. Men ett spann på 2-4,5C betyder ju inte att man inget vet. Det är ju endast en beskrivning av hur mycket man vet. Och det borde ändå vara värt något, inte sant?
Och är klimatvetenskapen verkligen ung? Exempelvis växthusegenskaperna hos CO2 var ju beräknad redan av Arrhenius och dagens estimat är väldigt nära de som Arrhenius kom fram till för 150 år sedan.
Vad gäller övriga delar så har det ju ändå pågått forskning kring klimatet 'väldigt' länge och klimatförändringarna sedan en handfull decennier, bortsett från viss fysik och kemi som varit etablerad vetenskap i århundraden. Med detta i åtanke, och i jämförelse med många andra vetenskaper som vi litar på och som är avsevärt yngre, är klimatologin då något som bör benämnas ung vetenskap och som man inte skall lyssna på? Nja, jag tycker nog det finns fog för att säga att man har kommit en bit på vägen och framför allt är det så oerhört viktigt för allas framtid med tanke på vad forskningen faktiskt säger. Det är en reell risk att vi faktiskt håller på att ställa till det alldeles oerhört. Hade du pratat om tvivel kring choklads påverkan på svampplockning så hade jag köpt ditt resonemang.
Låt oss jämföra dagens forskare med Newton, även om jag kanske tycker att en jämförelse med Arrhenius vore mer riktigt. Men du förstår nog poängen. Newton kunde beräkna planeternas banor mycket exakt, trots att hans teori i botten var felaktig, även i jämförelse med Einsteins korrekta relativitetsteorier. Och då får Einstein representera en framtida klimatologisk vetenskap.
Citat:
Politikerna väljer worst case scenariot och eftersom detta innebär en utveckling bort från ett beroende av fossila bränslen som vi ändå kommer att tvingas till så småningom, eftersom det är en begränsad resurs, så ser jag inget fel i detta.
Men politikerna har än så länge gjort i stort sett ingenting jämfört med vad som behövs med tanke på att CO2 fortsätter att öka linjärt med en handfull ppm per år. Så om du med "Worst Case Scenario" menar det scenario där man är helt passiva, så håller jag med dig.
Citat:
Jag har bara läst om klimathistoriken och sedan enbart populärvetenskapliga artiklar om växthuseffekten.
Jag har kanske inte riktigt förstått hur förstärkningseffekterna verkar.
Det finns det nog ingen som kan säga med exakthet. Därav spannet 2-4,5C. 1,2C för CO2 och resterande 0,8-3,3 för nettoförstärkningseffekterna.
Citat:
I princip har jag uppfattat det som en rullande snöboll som inte stannar och då får jag inte ihop det med klimathistoriken, så det fungerar uppenbarligen inte som en rullande snöboll. Något griper in och balanserar klimatet.
Du har missförstått gällande snöbollseffekter. Jag känner inte till någon forskare som tror på dessa. Det kan finnas tipping points, såsom exempelvis metanet i sibiriska tundran. Det betyder helt enkelt att om vi värmer upp såpass att tundran smälter, så kommer 800 gigaton metan (ta siffran med en nypa salt, jag minns inte exakta numret annat än att det är hysteriska mängder) släppas ut i atmosfären, vilket motsvarar nuvarande CO2 mängd i densamma (brasklapp igen). Eftersom metan är mycket mer potent växthusgas så är det onekligen lite prekärt. Dock är metan mycket mer kortlivad jämfört med CO2.
Men kort och gott. Snöbollseffekter är inget som någon pratar om annat än i vardagsmedia. Om vi nu inte pratar om extrema händelser, vilket jag inte tror ryms inom det vi diskuterar.
Citat:
Finns det någon bra site som förklarar detta?
Personligen finns det bara en site som jag som lekman litar på och det är realclimate.org. Etablerade och erkänt duktiga klimatforskare som huvudsakligen (tyvärr har det blivit mindre av den varan på senare tid pga det hysteriska 'klimatet') diskuterar viktiga rön.
Sen finns det en hel del videoupptagningar från konferenser, seminarier, symposium och föreläsningar på YouTube och organisationers hemsidor. Oftast är dessa videor väldigt intressanta då det dels är forskare som är erkänt duktiga inom området, och man får en balanserad introduktion och överblick.
Citat:
Om klimathistoriken visar på positiva effekter vid ett varmare klimat, vilka är de negativa effekterna som gör att vi till varje pris måste unvika en fortsatt global uppvärmning?
Här skulle jag behöva veta mera.
Det jag förstått är att globala temperaturförändringar oftast sker gradvis över tusentals år och då hinner ekosystemen anpassa sig. Med nuvarande uppvärmningstakt kommer inte djur- och växtliv hinna det. Och kollapsar något ekosystem så är det sannolikt mycket allvarligt även för människans välbefinnande.
Citat:
Man bildar sig en uppfattning och tenderar sedan att söka information som bekräftar detta.
Jo, tyvärr är det nog så. Man får göra sitt bästa för att vara öppen för alternativa förklaringar.