2012-01-23, 23:08
Medlem
Tjena har två frågor gällande global uppvärmning som vi fick i skolan idag.

Den globala uppvärmningen påverkas av hur mycket växthusgaser vi människor släpper ut. I uppgift ett skall ni reda ut hur stor den globala uppvärmningen blir beroende på utsläppsmängden av växthusgaser i atmosfären.

Sedan ska man undersöka en framtidsbild , jag fick
3. Utsläppen av växthusgaser minskas till den nivå de hade på 1980-talet.

Hur kan detta tolkas ?

Väldigt tacksam för svar !
Citera
2012-01-23, 23:21
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcfc83

Den globala uppvärmningen påverkas av hur mycket växthusgaser vi människor släpper ut. I uppgift ett skall ni reda ut hur stor den globala uppvärmningen blir beroende på utsläppsmängden av växthusgaser i atmosfären.

Hur kan detta tolkas ?

Skriv att det alltid varit klimatförändringar och att politisk konsensus är att vi inte alla dör av drunkning om vi inte betalar CO2 skatt till rockefeller och rotshilds exchange.
Skriv att CO2 om man eldar upp allt kol som finns max BIDRAR med 0.5-1 grad C till den TOTALA mängden bidragande orsaker till KLIMATFÖRÄNDRINGAR. Skriv att det råder starkt tryck på anslagsberoende forskare att tänka "rätt" för att få fortsätta anslag vilket därför påverkar deras objektivitet och är orsaken varför IPCC blivit ertappade med skitsnack tämligen mkt.
Citera
2012-01-24, 09:39
Medlem
Tack för svaren !
Jag undrar dock om någon av er kan tipsa om en bra hemsida som visar statistisk på växthusgaser från och med 1980 till nu .
Sedan vad ska man göra för att kunna få samma nivå som man hade 1980 ?
Citera
2012-01-24, 11:22
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack för svaren !
Jag undrar dock om någon av er kan tipsa om en bra hemsida som visar statistisk på växthusgaser från och med 1980 till nu .
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Koldioxid-historisk-utveckling/
Finns även att ladda hem i Excel på länken ovan.

I Sverige kan vi mao köra rejält mycket mer bil för att komma upp i 1980 års nivåer. Tut-tut.

Svaren på dina 2 tidigare frågor är omöjliga att ange något närmare än grova antaganden. Det blir alltså den klassiska:

På A svarar vi "Vet inte", och på B svarar vi "Vet inte heller".
Senast redigerad av Brain Damage 2012-01-24 kl. 11:25.
Citera
2012-01-24, 13:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack för svaren !
iom att du skriver växthusgaser får du ju inte glömma de oerhört farliga kopruttarna.
Citera
2012-01-24, 19:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tack för svaren !
Till skillnad från t ex FB:s forum om fysik, astronomi och de flesta andra vetenskapsgrenar så infekteras den här avdelningen och särskilt den här tråden av personer med enbart politisk agenda. Lite inte på något som du får svar på i den här tråden (det innebär förstås att du inte behöver lita på mig heller men det får det vara värt för att rädda någon från dårarnas inflytande). Sök information på andra ställen.

Nu kommer dårarna att rasa men då har jag i alla fall varnat dig. Ska du skriva ett arbete om technomusik så ska du inte gå in på werock.se och förvänta dig några vettiga svar om jag säger så...
Citera
2012-01-24, 19:10
Medlem
Godowskys avatar
Citat:

Hur kan detta tolkas ?

Gällande ditt första spörsmål så föreslår jag att du tittar på www.scepticalscience.com, där frågan borde ha dryftats. Den är lite klurig, då man inte vet med säkerhet hur mycket fossila bränslen som finns.

Gällande CO2-nivåer:
https://encrypted.google.com/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=mauna+loa+co2&oq=mau na+loa+co2&aq=f&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=756l348 9l0l4277l14l6l0l0l0l0l270l685l3.0.2l6l0
Citera
2012-01-24, 23:03
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Gällande ditt första spörsmål så föreslår jag att du tittar på www.scepticalscience.com, där frågan borde ha dryftats. Den är lite klurig, då man inte vet med säkerhet hur mycket fossila bränslen som finns.

Gällande CO2-nivåer:
https://encrypted.google.com/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=mauna+loa+co2&oq=mau na+loa+co2&aq=f&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=756l348 9l0l4277l14l6l0l0l0l0l270l685l3.0.2l6l0

scepticalscience: Galen propagandasida. Noll koll! Precis som Godowsky!
Citera
2012-01-25, 01:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
scepticalscience: Galen propagandasida. Noll koll! Precis som Godowsky!
Peka ut vad som är fel.
Citera
2012-01-25, 09:17
Medlem
Men om vi skulle släppa ut lika mycket växthusgaser nu som vi gjorde 1980, vad skulle hända då ?
Citera
2012-01-25, 11:34
Medlem
Aliennas avatar
Skunkjobb har bidragit med intressant skolmaterial om Planeträddarna...:

http://www.planetrescuers.com/lararhandledning.pdf

* * *
Citera
2012-01-25, 14:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men om vi skulle släppa ut lika mycket växthusgaser nu som vi gjorde 1980, vad skulle hända då ?
Nu sa jag ju att du inte skulle ställa frågor eller lita på någon i den här tråden men jag kan bidra med ett diagram i alla fall. Du bör dock kontrollera detta på annat håll också eftersom du som sagt inte ska lita på mig ens om jag ska vara konsekvent.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Koldioxid-historisk-utveckling/?from3776=1980&to3776=2010 visar Sveriges och världens CO2-utsläpp med år 1900 som referensår med index 100. Siffrorna är alltså inte i ton utan i förhållande till referensåret. Tittar du t ex på globala utsläpp 1980 så ser du index 996 vilket betyder att det var 996/100~10 gånger större utsläpp än år 1900.

Det är alltså relativa mått och inte i absoluta ton. Du ser att de globala utsläppen var c:a 40 % mindre 1980 än 2010 medan vi i Sverige faktiskt hade större utsläpp 1980 än nu. Där har Sverige en rätt unik situation då kärnkraften har nästan helt ersatt fossil elproduktion och bostadsuppvärmningen har bytts från olja till biobränslen och el.

En delförklaring till Sveriges minskade utsläpp är att mycket industriproduktion har flyttat till låglöneländer och därmed också dessa industriers utsläpp. Se på hur skorstenarna i Kina blir fler och fler varje dag i takt med att de tar över all möjlig produktion som tidigare skedde i den rikare delen av världen.

Diagrammet visar bara koldioxid och det finns fler klimatpåverkande gaser. Egentligen ska du titta på historiken i "kodioxidekvivalenter" där man räknat om påverkan från t ex metan och lustgas till deras motsvarighet i form av CO2. CO2 är dock den dominerande faktorn så diagrammet är relativt sett tämligen korrekt.

Globalt set kan vi i alla fall se att det hade varit väldigt bra om vi låg kvar på 1980 års utsläpp men vi har blivit 2,5 miljarder fler människor på jorden sedan dess och varje människa förbrukar mer energi än de gjorde förr. Situationen är besvärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in