Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Så du menar att det hela är väldigt komplicerat, men din tecknade variant av energibudgeten, utan massa siffror och bokstäver, var bättre än Trenberths? Då antar jag att du anser att din krittecknade frukostskiss visade hur "komplex vår atmosfär är"?
Dessvärre kan jag inte ta åt min äran åt den genialiskt skissade frukostteckning utan denna var gjord av en komvuxelev.Syfte är bara att visa vilken förenklad bild vår skola lär ut.
Många kan förstå logiken i att vårt klimatat påverkas av en mängd variablar vilka i sin tur också påverkar varandra.Alla människor kan dock inte räkna eller automatiskt dra egna slutsater eftersom detta kräver en inblink och översikt över stora förlopp, och tro på att man kan tänka egna,självständiga tankar.
Oftast skrämmer tal elever och man tolkar detta som något absolut-en sanning.
Genom att verbalt förklara räkneövingarna utan att skriva "exakta" svar,utan mer detta är större än det, och här finns det ett överskott så kan man genom logik komma fram till sannolikast utgång.
Man påvisar att system i naturen är komplexa och det finns inte bara ETT svar eller en talövningar som att räkna ut hur mkt koldioxid 10 000 bilar spyr ut.
Sådant är totalt missat i svenska skolan.Det finns redan färdiga modeller,betyghets och mobbning och en del gullegullbarn- som oftast brukar vara de minst begåvade sitter och propagerar Pk-ism utan egna reflektioner -ja då kommer Sverige att få de miljöforskare de förtjänat.
Upsala intiativet och Upsala universitet är nog de allra värsta.Jag satt själv med i en konferans och de var kortväxta pojkynglingar allihopa som inte vara torra bakom örat.
Märk också hur de som är minst insatta i fysik o kemi också är de som gastar högst.
Vad jag lärt mig i livet är summeringen av denna låt och hur trasig människan kommer att bli om denna aldrig får tänka/tolka något själv.
http://www.youtube.com/watch?v=PlUckjUMFjo&feature=related
Man kan inte googla sig till kunskap man måste försöka själv och har man viljan så fixar man det!
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Låt denna replik på en replik utgöra ett skolboksexempel på ett skolboksexempel för vad som kan hända när en skenande hjärna får härja fritt.
PS. Vet vet inte om jag gav dig tipset i tidigare inlägg, men använd gärna ett rättstavningsprogram om du upptäckt att du har problem med kommatering och/eller stavning. I annat fall kan du somna om.
Jag tänker fortare än jag skriver också i flera dimensioner,vilket är ett problem kanske mer för min omgivning än att jag skulle bry mig. Är även notblind och har haft problem med rättstavningen ibland och grammatik här och där men jag tycker ändå att innehållet i vad man skriver ska värderas som viktigast.Det absolut viktigaste är avslutningsvis ändå hur man är som människa.
Om man har empati för andra,och inte bara pk- "låtsas"för saken skull.Att man har intresse över hur vår atmosfär faktiskt i praktiken fungerar-inte bara ideologiskt.Att man har en nyfikenhet hur andra människor tänker/känner när de skriver eller talar om något som för de själva är svårförståligt eller de vill dela sina upplevelser med oss andra.Att söka saningen och finna frid i den samt att slåss för rätten att söka den, vilket vilar på den urkraft som finns i mig och hos andra frihetskämpar.
Att skriva är inte min starka sida och jag har skolkat nog så många ggr .vilket inte är att rekommendera
Borde kanske ska sluta skriva när jag är trött (har svårt att känna efter ibland om jag trött eller inte)
Hursomhelst vid stress eller trötthet tappar jag då omdömet/koncentrationen men ibland är det svårt att låta bli att svara.