Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-07, 18:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att det inte bara är koldioxid som påverkar klimatet. Mind blown?
Det är ju precis vad jag säger. Det som IPCC kallar ”simulated natural only (solar & volcanic)”.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/figures/IPCC_AR6_WGI_SPM_Figure_1.png
Citera
2023-03-07, 19:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ju precis vad jag säger. Det som IPCC kallar ”simulated natural only (solar & volcanic)”.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/figures/IPCC_AR6_WGI_SPM_Figure_1.png

Du fattar inte ens källan du hänvisar till. Den industriella revolutionen startade på 1700-talet, d.v.s 1850 hade den hållit på i nästan 100 år. Vilket år tycker du att man ska börja räkna efter?
Citera
2023-03-07, 19:58
Medlem
Citat:
Det är du och dina gelikar som hela tiden hänvisar till IPCC. Ni förväntas förstå det ni hänvisar till. Med en flyttad baslinje skulle all uppvärmning kunna falla inom intervallen för naturliga orsaker, eller hur? Tycker du inte att det har en iss betydelse?
Du får nog belägga att uppvärmningen skulle kunna vara naturlig även om man som du försöker skräddarsy intervallet. Dessutom är det vansinne att föra en politik basat på "skulle kunna", att man utgår från en utveckling som ligger precis i kanten av det möjliga.
Citera
2023-03-07, 20:00
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Klart att klimatforskningen är viktig men den klimathysteri vi ser i samhället är osaklig och överdriven. Resultaten kommer vidare med all säkerhet att bli annorlunda ju mer modellerna utvecklas. Det behövs sans och förnuft i den aktivistiska klimatrörelsen.

Här är en liten exposé över tidigare klimatalarmism:
https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-of-failed-eco-pocalyptic-predictions/

Nejdå. Det stämmer så klart inte. Du skriver så tokiga grejer hela tiden. Var har du fått den här idén ifrån?
Citera
2023-03-08, 00:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
En vägg av text som är helt osaklig, speciellt eftersom det är jag som ursprungligen postat länken du hänvisar till. Se även följande argumentationsfel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Wall_of_text

Kan du svara på mina två mycket tydliga frågor till dig?

Min "vägg av text" i kortet: Jag kritiserade dig för att inte läsa det du länkar till, vilket var varför jag postade länken du postat innan igen, med uppmaning att du faktiskt skulle läsa den, och jag använde ungefär så många ord som behövdes. Jag klistrade inte in text från annan källa, och gjorde mig inte skyldig till argumentationsfelet som beskrivs på Wikipedia. I vanlig ordning begriper du ungefär ingenting av någonting. Förlåt, men du är nog forumets sämsta medlem. Du suger så jäkla hårt.
Citera
2023-03-08, 12:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du fattar inte ens källan du hänvisar till.
Vad menar du att jag ”inte fattar”. Du behöver vara tydligare om ditt inlägg ska gå att bemöta.
Citera
2023-03-08, 12:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du får nog belägga att uppvärmningen skulle kunna vara naturlig även om man som du försöker skräddarsy intervallet. Dessutom är det vansinne att föra en politik basat på "skulle kunna", att man utgår från en utveckling som ligger precis i kanten av det möjliga.
Såvitt jag begriper handlar det bara om hur konfidensintervallen presenteras. Enligt figuren är spannet för naturliga faktorer ca 0,5 grader samtidigt som temperaturen ökar. Om spannet presenteras med utgångspunkt från 1940 kommer mer av uppvärmningen att falla inom naturliga faktorer. Jag utgår bara från informationen i bilden.

Uppvärmningen mellan 1900 och 1940 kan knappast ha orsakats av CO2. Varför skulle inte fortsatt uppvärmning efter 1940 kunna ha samma orsaker som tidigare?
Citera
2023-03-08, 12:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad menar du att jag ”inte fattar”. Du behöver vara tydligare om ditt inlägg ska gå att bemöta.

Jag var så jävla tydlig man kan vara. Det är inte bara koldioxidnivån som påverkar klimatet, därför väljer man ett datum där koldioxidnivån var betydligt lägre och jämför med för att få en spridning mellan flera faktorer.
Citera
2023-03-08, 12:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag var så jävla tydlig man kan vara. Det är inte bara koldioxidnivån som påverkar klimatet, därför väljer man ett datum där koldioxidnivån var betydligt lägre och jämför med för att få en spridning mellan flera faktorer.
Det du skriver går inte att begripa och nivån var fortfarande låg 1940. Du behöver förklara vad du menar så att det går att förstå.
Citera
2023-03-08, 13:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det du skriver går inte att begripa och nivån var fortfarande låg 1940. Du behöver förklara vad du menar så att det går att förstå.

Nivån var förhållandevis låg ja men vi hade ju börjat värma upp haven redan på 1700-talet.
Citera
2023-03-08, 13:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nivån var förhållandevis låg ja men vi hade ju börjat värma upp haven redan på 1700-talet.
På 1700-talet var jordens befolkning långt under en miljard. På vilket sätt värmdes haven upp av människan?

Varför skulle inte de faktorer som orsakade uppvärmningen till 1940 kunna fortsätta i samma utsträckning efter 1940? Varför läggs så stor skuld på CO2?
Citera
2023-03-08, 13:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
På 1700-talet var jordens befolkning långt under en miljard. På vilket sätt värmdes haven upp av människan?

Den industriella revolutionen satte fart på 1700-talet. Vi har alltid släppt ut koldioxid men i betydligt mindre skala innan dess.

Citat:
Varför skulle inte de faktorer som orsakade uppvärmningen till 1940 kunna fortsätta i samma utsträckning efter 1940? Varför läggs så stor skuld på CO2?

För att vi vet att det inte är så. Det är ingen gissningslek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in