Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Vetenskap görs på vetenskap? Det kanske finns någon logik i det påståendet, men jag missar det nog.
Vetenskap görs inte på konsensus, det påståendet är rent ut sagt ovetenskapligt. Du kan inte göra beskattning av vetenskap via andra mätmetoder, som att fråga experter eller att göra undersökningar på vad folk inom fältet tycker och få fram någonting annat än ett logiskt feslut.
Men visst finns det tyvärr de som tror att argument to authority och argument to populus har validitet, jag förstår dock inte riktigt hur sådana personer tänker. Är man inte bemästrad i att förstå vetenskapen och kunna föra argument om dem har man helt enkelt inte möjlighet att ha en bildad åsikt.
Citat:
Kan inte säga att det påståendet är direkt begripligt heller, handlar det fortfarande om att att du tycker att de som skall besluta inte skall ta hänsyn till vad majoriteten av dom som har kapacitet att första ämnet tycker, utan att han måste tänka fram allt själv? Har du någonsin sett en forskningsrapport? Jag kan lova dig att i 99.99% av fallen läser beslutsfattare inget annat än på sin höjd sammanfattning och slutsats (eller helst en förenkling av dessa), vilket ofrånkomligen kommer att innehålla en del av författarens "åsikter", baserat på vad som sägs i rapporten. Det är väl för all del en ganska fin tanke att tro att beslutsfattare i gemen har ens ett flyktigt grepp om vetenskapen när det handlar om att fatta beslut i så här pass avancerade ämnen, fint eller naivt.
Om de tar hänsyn till vad majoriteten tycker är det inte längre naturvetenskap, utan samhällsvetenskap och då anser jag det fullständigt rimligt att ifrågasätta vad det nu är konsensus runt och om det kan finnas sociala påtryckningar som förändrar bilden. Vi kommer då in i den sociala vetenskapen av vetenskap, vilket jag inte tycker vi ska befinna oss i, jag ser hellre att experterna inom ett fält faktiskt är de som tar dessa beslut. Vore bisarrt om vi lät riksdagen besluta hur grundforskningen ska spendera pengarna när knappt någon är forskare, vet vad som är vettiga projekt eller kan göra några rimliga nyttomaximerande bedömningar. Tyvärr fungerar dock vår klimatpolitik så idag att den drivs av politikerna snarare än att en klumpsumma ges till ett gäng ekonomer som med indata av experter inom området försöker maximera minskad påverkan av klimatet. Följer man en sådan modell hävdar jag att vi skulle hamna mer i Copenhagen Consensus och troligtvis även på lägre klimatkänslighet än modellerna som är producerade av IPCC (detta för att jag anser att CC har de bästa uträkningarna för ekonomi och för att NASA har bättre forskning än IPCC på området).
Vad beslutsfattarna gör är knappast lika interssant som vad de borde göra, jag kritiserar just vad beslutsfattarna gör nu.
Citat:
Kan du visa på ett exempel där NASA inte är överens med IPCC:s slutsater i någon betydande fråga?
Ja, klimatkänslighet. (Se senare i inlägget till Godowsky)
Citat:
Miljarder, minsann, du kanske kan redovisa det på något sätt?
Ta bara Gore's kampanj som var på 100 miljoner dollar. Exxon har spenderat enbart 16 miljoner.
Det handlar om summor på runt 100 miljarder totalt, bara i USA:
From 1998 to 2009, appropriations for agencies’ work
related to climate change totaled about $99 billion
http://www.cbo.gov/ftpdocs/112xx/doc11224/03-26-ClimateChange.pdf
Detta är CBO, Congressional Budget Office. Det är omöjligt att hitta en bättre källa på budgeten än denna.
Citat:
Att exempelvis Exxon har stöttat klimatskeptiska grupper med stora summor kan väl ändå inte vara okänt för någon? Här är en rapport om det.
http://www.ucsusa.org/assets/documents/global_warming/exxon_report.pdf
Man har tidigare inte ens hymlat om det men numera hävdar man att man inte stöttar dessa typer av grupper, iaf inte öppet.
Det är väl för all del inte konstigt om dom gör det, kraftfulla åtgärder mot den förstärkta växthuseffekten är ju trots allt ett hot mot deras kärnverksamhet. Jag utmålar inte alls oljeindustrin som någon onskans hejdukar, det finns säkert en viss ärlig ambition att jobba med klimatfrågorna, men man vill göra det på ett sätt som inte leder till ekonomisk brakförlust.
Klart de stöttar vissa grupper.
Sen är det klart ett hot, man subventionerar just deras konkurrenter och straffbeskattar deras produktion oprotioneligt till skada som möjligtvis kan påstå existeras (sen går inte ens pengarna för denna skada till de som är utsatta, utan till statens kista att slösa)
Citat:
Här är exempelvis NASAS gällande temperaturanalyser, jag har väldigt svårt att se någon trend mot ett kallare klimat sen mitten av nittiotalet, eller överhuvudtaget.
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/
Visa gärna något som motsäger detta, men NASA är väl också med i komplotten antar jag?
Här ser du en trend som visar att det blivit kallare:
http://reasonabledoubtclimate.files.wordpress.com/2011/08/hadcrutglobalmean2002-2011.png
Här ser du en trend som visar att det blivit varmare:
http://www.ucsusa.org/assets/images/gw/50-year-global-temps.png
Här ser du att vi snarare har variationer runt en medelpunkt (om man skulle göra simpsons-metod på denna skulle man förvänta sig kallare temperaturer att komma).
http://www.oarval.org/gtc_2010.gif
Så poängen är att du kan välja en godtyckligt intervall och visa lite hur du vill, men uppvärmning som skett utanför naturliga variationer påbörjade förs på 80-talet och detta står t.om. i IPCC-rapporten. Tidigare brist på uppvärmning förklaras med aerosols och bristen på förväntad uppvärmning säger man beror på att haven sugit upp sig värme, vari det är osämja om hur mycket det är men ingen har kommit fram till siffror tillräckligt för att kompensera för de förväntade siffrorna. Uppenbarligen är klimatkänsligheten lägre, jag tror t.om. att den är låg och att större delen av uppvärmning var variationer som uppkom av de unika El Nino-händelserna i början på 90-talet.