Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Godowsky - Först och främst. Tack för ett respektfullt svar.
Glädjande att höra.
Och tack detsamma.
Citat:
Det handlar naturligtvis inte om att de största genierna alla gått och klurat på CO2. Det är snarast de fysiska lagarna jag syftar på. Och de kommer ingen från, inte heller CO2. Men idag är det ju ingen som ifrågasätter CO2's direkta påverkan på temperaturen. Såvitt jag förstått tvistas det om någon tiondels grad hit eller dit för varje fördubbling. Det är ju återkopplingsmekanismerna som är den heta potatisen. Där finns det ett par forskare som hävdar att dessa är mycket små och sannolikt inte särskilt allvarliga för klimatet, en stor massa som hävdar en del till och att vi skall ta det väldigt försiktigt pga riskerna för allvarliga klimatförändringar, och slutligen en handfull som är gravt oroliga och som menar att det kan finnas tipping points som gör att en fördubbling är förenat med mycket allvarliga följder.
Även du verkar dock väldigt säker på din sak, och jag förstår att du är det om du nu tror att "århundradenas största genier" menar att människans utsläpp av Co2 har gett så signifikativt tillskott till atmosfären att vi helt plötsligt får en stark & onaturlig uppvärmning som kommer generera katastrofer. Så är det naturligtvis inte.
Så när du säger att "så är det naturligtvis inte", så kan jag bara hoppas att du har rätt. Personligen har jag ingen aning vilket läger som är närmast sanningen, men risken allena gör att vi verkligen bör vara försiktiga.
Citat:
Extrem är ett subjektivt ord. Jag skulle vilja använda IPCC's estimat 2-4,5C (och mest sannolikt 3C) per fördubbling som det spann vilket majoriteten av forskarna menar är troligt. Samtidigt har man ju satt upp 2-gradersmålet för att man tror det är en nivå till vilken vi kan anpassa oss. Över två grader innebär än mer osäkra spekulationer.
Vad jag är skeptisk till (likt den allra största delen forskare och sakkunniga inom de ämnen som är intressanta inom klimatvetenskap såsom astrofysik, kemi, geologi osv) är att människans koldioxidutsläpp (eller egentligen Co2 öht) ensamt skulle vara skyldig till någon extrem uppvärmning.
Citat:
Jag kan verkligen inte hålla med om att klimatvetenskapen är ny. CO2 och dess egenskaper som växthusgas var i stort sett perfekt beskrivna av Arrhenius och Tyndall för 150 år sedan. Det är 50 år äldre än Einsteins relativitetsteorier. Dessutom är det ingen forskare som säger att "Science is settled". Möjligen lekmän, skeptiker, förnekare och Al Gore.
Klimatet styrs av så extremt många komponenter och klimatvetenskapen är så ny och oprövad att det faktiskt förvånar mig att man överhuvudtaget vågar hävda att "the science is settled". Den är långt ifrån avgjord, vi har bara börjat skrapa på ytan och att då göra så djupa förändringar i samhället p.g.a av en hypotes som faller gång på gång är huvudlöst.
Vetenskapen är som sagt på intet sätt 100%, men det är det heller ingen som påstått. Däremot menar vetenskapen att man idag har så pass mycket kunskap att det inte finns något som helst rationellt försvar att inte agera. Dagen kommer aldrig att komma då vi med 100% säkerhet kan beskriva vårt klimat, då ju faktiskt varenda atom i universum i någon mån påverkar det. Det är ju också därför man räknar med signifikanser. Och om jag inte minns fel så har man uppskattat att det med 95% sannolikhet är 70% sannolikhet att ovan nämnda 2-4,5C stämmer.

Och gällande djupa förändringar. Det kostar ca 2% årligen av BNP att göra något åt det idag. Vänta tills problemen blivit allvarligare och vi kan räkna med ca 10% årligen av BNP. Dessutom tyder ju mycket, enligt IEA, på att oljeproduktionen kommer avta ganska drastiskt de kommande decennierna pga peak oil. Bara den saken gör att vi rimligen ganska snart måste ställa om till alternativa energisystem. För vi vill sannerligen inte stå med en ekonomi som är helt beroende av olja den dag oljan kostar $1000 fatet och bensinen 200 kr litern.
Jag hittade en artikel igår som jag skulle vilja att du tittade in på och gav mig din syn på. Jag tyckte den verkligen belyser betingelser gällande den ogrundade skepticism och vetenskapsförnekelse man tyvärr ofta ser i diskussioner som denna.
http://eurpub.oxfordjournals.org/content/19/1/2.full