Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att ”klimathotet” bygger på hypoteser är synnerligen fundamentalt skäl.
Om du med "hypoteser" menar att det inte inträffat än så har du rätt, men vad tycker du vi skall göra? Vänta och se och om katastrofen kommer som väntat rycka på axlarna och säga att "vem kunde anat att forskarna hade rätt?"
Citera
2022-11-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Den logaritmiska effekten är något som är allmänt känt.
Jag har dock träffat på många som tror det är någon sorts naturlag. Det är det inte, det är en approximation som gäller för rimliga koncentrationer för CO2. Gaser som CFC:s som finns i extremt låga koncentrationer har ett linjärt samband, metan har ungefär roten ur koncentrationen och får vi väldigt höga CO2-koncentrationer ökar forcingen snabbare än logaritmiskt.
Citera
2022-11-30, 19:51
Medlem
Hej klimatexperter!

Jag ser att ni diskuterar förstärkningseffekter, men min fråga är utanför dessa.

De flesta verkar vara överens om att temperaturökningen är proportionell mot logaritmen av koldioxidhalten (eller mot ökningen av koldioxidhalten?). Halter i ppm-klassen är långt under ett (1) i både vikt- och molfraktion, vilket isf skulle ge en negativ temperaturökning. En sänkning alltså. Det betyder att modellerna sannolikt använder koldioxidhalten uttryckt i ppm. Modellerna (baserat på halter i ppm) måste då ha skalat om minst en parameter, vilken/vilka?
Senast redigerad av Legoriddarborgen 2022-11-30 kl. 20:04.
Citera
2022-11-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du med "hypoteser" menar att det inte inträffat än så har du rätt, men vad tycker du vi skall göra? Vänta och se och om katastrofen kommer som väntat rycka på axlarna och säga att "vem kunde anat att forskarna hade rätt?"

Man kanske inte ska frånta mänskligheten den energikälla som skapat det välstånd vi idag har, med alla oroligheter och dödsfall som kommer uppstå på grund av en sådan omställning, i ett till synes panikartat tempo.

Att ha lite is i magen och vänta, är nog inte en så dum idé.

Anser du att konsekvenserna av eventuella klimatförändringar är värre än konsekvenserna av att gå bort från tillförlitlig och billig energi?

Jag menar, katastrofen som uppstår när vi plötsligt inte kan leva ett "gott liv" tack vare kol/olja/gas (inte bara för oss i väst, utan typ varenda levande människa på jorden), är väl lite enklare att förutse än att hitta på hypoteser där klimatet plötsligt inte kan upprätthålla mänskligt liv på många platser där vi idag frodas?

Det här obefintliga konsekvenstänket hos klimatalarmister gör mig lite tokig. Ni måste ju kunna väga alternativen och förstå hur det ni förespråkar till 99,9% säkerhet komma leda till mer mänskligt lidande världen över? Men det kanske är ett nödvändigt ont, i era ögon? Vad vet jag.
Citera
2022-11-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullerman
En halv grads ökning är vi väl uppe redan runt 2050 med trenden på ca 0,18 grader per decennium som uppmätts senaste dryga 40 åren.
Räknar du med att utsläppen kommer minska drastiskt eller är det en mycket låg klimatkänslighet du hoppas på?

Jag syftar på den låga temperaturökningen som ökande halter koldioxid orsakar.

Det finns även annat som påverkar klimatet. Som förefaller vara cykliskt. Se till exempel början av förra seklet jämfört med mitten till slutet:

https://woodfortrees.org/plot/hadcrut3vgl/from:1895/to:1946/offset:0.28/plot/hadcrut3vgl/from:1957/to:2008/offset:-.07

I den första perioden ökade knappt koldioxidhalten. I den andra ökade halten avsevärt. Men det syns knappt när man jämför perioderna.

Klimatkänsligheten är låg. Den blir bara hög ifall man tittar på förenklade scenarier, som molnfri himmel över en öken typ. Men i miljön som råder i medel över ett år på jorden, med 66% molnighet, blir klimatkänsligheten låg, och annat påverkar mer.
Citera
2022-11-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Varför då? Vetenskapsjournalister får väl ha en lättsam ton och skoja lite?

Som vän av ordning vill jag påminna om att enskilda, specifika väderhändelser aldrig med säkerhet vetenskapligt kan tillskrivas klimatförändringarna, men man vet att vissa typer av väderhändelser blir statistiskt vanligare som konsekvens av klimatförändringarna. Vi vet att det kommer att regna intensivare, och oftare på sina håll, och alltså att kraftiga skyfall kommer fortsätta att bli vanligare, men man kan inte säga att just det ena eller andra kraftigare skyfallet definitivt beror på klimatförändringarna. Forskarna kan på sin höjd säga att en specifik väderhändelse är x antal procent sannolikare att ha inträffat till följd av klimatförändringarna.

De är inga journalister utan aktivister medan Björksten är dessutom en politruk.
Att i statsradion ens nämna att ett extremt väder inte nödvändigtvis beror på klimatförändringar är som att svära i kyrkan.
Därmed uppläxningen.
Citera
2022-11-30, 21:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
De är inga journalister utan aktivister medan Björksten är dessutom en politruk.
Att i statsradion ens nämna att ett extremt väder inte nödvändigtvis beror på klimatförändringar är som att svära i kyrkan.
Därmed uppläxningen.

Du verkar vara ute och cykla i hur du ser på saker och ting, men det får du göra. Jag tror att du har missuppfattat ett ganska normalt, lättsamt samtal.

Som jag skrev kan aldrig enskilda väderhändelser vetenskapligt bestämmas bero på klimatförändringarna, utan man kan bara säga om de har blivit sannolikare eller osannolikare till följd, typ: "på grund av uppvärmningen var stormen förra veckan var x% mer sannolik att ha ägt rum". Detta borde man nog kunna utgår från att vetenskapsjournalisterna vet mycket väl. De skojade nog bara. No harm no foul.
Citera
2022-11-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Inte mer än vad vissa publikationer kommer fram till. Fram till en fördubbling har vi den bästa skattningen av ipcc i AR6, till dags dato. 2 till 5 grader eller 2.5 till 4 grader, beroende på vilken säkerhet man önskar utgå ifrån.

Vilket rymdskepp är egentligen snabbare, Millenium-falken eller Star Trek Enterprise? Olika FN-paneler och experter kan säkert komma fram till någon sorts konsensus om de snackar ihop sig. Men det kommer att bygga på i stort sett ingenting, eftersom det handlar om grejer som inte kan testas i praktiken.
Senast redigerad av Fleuch 2022-11-30 kl. 22:49.
Citera
2022-11-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja, det gör det. Satellitmätningar visar att utgående värmestrålning minskar i det frekvensområde som koldioxiden absorberar värmestrålning. Utgående strålning minskar i takt med att halten koldioxid i atmosfären ökar.

Ökande koldioxidhalt leder alltså till att jorden inte kyls lika mycket av den kalla rymden som vid lägre halt. Detta gör att temperaturen på jorden blir högre.

Men, som jag skrivit om tidigare i tråden, är det mycket som tyder på att temperaturökningen blir måttlig.

Du skriver upprepande obildade inlägg som ifrågasätter om koldioxiden har någon påverkan alls. Jag skulle vilja be dig sluta med detta, och lämna tråden. Eller, om du vill fortsätta vara aktiv i tråden, övergår till att diskutera det relevanta: -hur mycket (eller lite) ökar temperaturen vid en ökning av atmosfärens koldioxidhalt?

Vi får höra en del alarmistiska budskap via media. De skräms med att temperaturen kommer öka med 5 grader inom hundra år pga koldioxiden. Vilket skulle få enorma följder. Jag har kommit fram till att temperaturen inte kommer öka speciellt mycket. En halv grad kanske. Se mina tidigare inlägg i tråden för mer info.

Men jag utgår bara från vad den etablerade forskningen säger. Och det vill du och många andra här i tråden inte veta av.

Satelliter i rymden räknas inte som "experiment" i min bok, eftersom jag mer tänker mig något som i stort sett vem som helst kan utföra som visar att co2(och även andra "växthusgaser) kan användas för att värma upp saker.
Citera
2022-11-30, 23:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
[...]
Se så, sätt igång och visa hur det inte blir några problem med högre temperaturer.
Parisavtalet går ut på att sträva efter att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Om det är ett problem eller inte beror på hur de hypotetiska ”förstärkningsfaktorerna” visar sig fungera i verkligheten.

Med tanke på hur fel tidigare alarmister har haft finns det all anledning att misstro alarmisterna även denna gång.
Citera
2022-11-30, 23:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vilket rymdskepp är egentligen snabbare, Millenium-falken eller Star Trek Enterprise? Olika FN-paneler och experter kan säkert komma fram till någon sorts konsensus om de snackar ihop sig. Men det kommer att bygga på i stort sett ingenting, eftersom det handlar om grejer som inte kan testas i praktiken.
Det är mycket riktigt ett spännande experiment vi håller på med.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-30 kl. 23:24.
Citera
2022-12-01, 13:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Parisavtalet går ut på att sträva efter att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Om det är ett problem eller inte beror på hur de hypotetiska ”förstärkningsfaktorerna” visar sig fungera i verkligheten.

Med tanke på hur fel tidigare alarmister har haft finns det all anledning att misstro alarmisterna även denna gång.

Men det är inte din uppgift.

Vad du sade var att en grads temperaturökning inte medför några problem.

Men du har inte visat det på något sätt.

Varför?

Varför ska vi acceptera dina postulat?

Och alldeles särskilt när vi har lärt oss att det är grundat i helt godtyckliga sätt att behandla information.

Varför ska man vara helt skeptisk till viss information om den inte är bra för oljebolagen, men acceptera den helt förutsättningslöst om den är bra för dem?

Du har på intet vis försvarat din ståndpunkt, och därför konkluderar vi att det lika gärna kan bli mycket stora problem för mänskligheten med en högre temperatur.

Du är vänlig att återkomma med dina tankar om hur det hänger ihop.

Men eftersom du är totalt dum i huvudet lär vi inte få se något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in