Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, alarmisterna tar oerhört stor plats i samhället och har stor makt. I slutändan handlar det om vår demokrati.
Då skall du heller inte klaga på om vi realister talar om förnekare.
Citera
2022-12-23, 12:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då skall du heller inte klaga på om vi realister talar om förnekare.
Jo, för ni använder ordet ”förnekare” som ett sätt att mobba och tysta skeptiker (fanatikerns motsats).
Citera
2022-12-23, 12:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej, alarmisterna tar oerhört stor plats i samhället och har stor makt. I slutändan handlar det om vår demokrati.

Där fick vi ditt riktiga svar.

Det handlar inte om klimatet, utan om demokratin.

Du tycker att din frihet i den här frågan är viktigare än frågan i sig.

Huruvida forskarnas prognoser stämmer eller inte, betyder ingenting, för du vill bara inte se att man gör några förändringar.

Jag hoppas att du förstår att förändringarna vi gör är så demokratiska de kan bli.
Citera
2022-12-23, 12:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jo, för ni använder ordet ”förnekare” som ett sätt att mobba och tysta skeptiker (fanatikerns motsats).

Betyder det att du erkänner att klimatförnekarna använder sig av mobbarmetoder, eftersom ordet alarmister syftar till att mobba och att tysta?
Citera
2022-12-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Lomborg skrev en bok som sågades av experterna och först klassades som forskningsfusk och sen efter överklagande till en mer politisk instans friades med argumentet att den inte var att klassa som forskning. Detta räckte för att han skulle gå från helt okänd statsvetare till att bli chef för ett specialinrättat institut av danska regeringen och utses till en av världens 100 mest inflytelserika personer av TIME.

Elsa Widding lyckades istället ta sig in i riksdagen på sitt förnekande, även i hennes fall med svagheten att hon inte vet vad hon talar om.
På tal om oförtjänt uppskattning kan jag då nämna Johan Rockström, agronom och klimathotsöverstepräst. Rockström är väl inte bland de 100 mest inflytelserika i världen men han är klimathusgud hos SVT och fick ett välbetalt jobb i Tyskland på grund av sin klimathotsfanatism.
Citera
2022-12-23, 12:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Du kan inte dra alla över en kam när det gäller klimathotsskeptiker lika lite som jag kan det med klimathotsalarmister. Det finns sektbeteende och foliehattar i båda lägren men det finns också många sansade männskor med öppet sinnelag. Många mer eller mindre kända klimatalarmister (Lomborg är en av dem) har tvingats omvärdera sin ståndpunkt då de tagit del även av material från skeptikersidan.

Det är ett sektbeteende att tro att det ens finns en diskussion.

Klimatförnekarna har alla chanser att publicera forskningsrapporter från universitet, men det finns inget sådant.

Tyvärr, du tror att du har en genomtänkt ståndpunkt, men det är bara foliehattsgrejer.

Inse att vi människor är mycket mäktiga, och har förmåga att förändra planetens klimat. Och ännu mer så lokalt med olika miljöer.

Det sorglustiga i det här att om vi hade varit på väg mot ett kallare klimat kan du ge dig fan på att oljebolagen hade funnit den rätta lösningen, liksom kolbrytarna.
Citera
2022-12-23, 12:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du vet inte vad pengarna kommer att användas till. (Det övriga du skriver är bara ditt vanliga nonsens.)
Vissa saker känner jag ju till. Erkänner att jag inte har klart alla detaljer i en sådan fråga. Det känns ganska skönt att kunna lita på experter. Och hoppas att de politiska lösningarna är förankrade i experternas rapporter som t.ex ipcc - rapporten.

Det största hotet mot detta är ju sådana som du. Som förnekar problemet och väljer insändare i GP, youtube och pdfer från förnekarbloggar framför vetenskap. Och sedan lever under vanföreställningen att ni har koll på läget och att ni dessutom tar hänsyn till den vetenskap ni i själva verket förnekar.
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-23 kl. 12:59.
Citera
2022-12-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Klimatförnekarna har alla chanser att publicera forskningsrapporter från universitet, men det finns inget sådant.

Tyvärr, du tror att du har en genomtänkt ståndpunkt, men det är bara foliehattsgrejer.

Inse att vi människor är mycket mäktiga, och har förmåga att förändra planetens klimat. Och ännu mer så lokalt med olika miljöer.

Det sorglustiga i det här att om vi hade varit på väg mot ett kallare klimat kan du ge dig fan på att oljebolagen hade funnit den rätta lösningen, liksom kolbrytarna.
Jag har aldrig sagt att jag inte tror att människans CO2-bidrag gör skillnad. Vad jag däremot, bland annat, säger är att jag tror att både mer CO2 i atmosfären (mycket mer!) och en något högre temperatur för med sig mer gott än dåligt. Odlingsarealen i världen har till exempel aldrig varit större än nu, områden i Saharas utkanter grönskar till och med, och fattigdom och svält har aldrig drabbat så få. De eventuella nackdelar som en möjlig uppvärmning med några grader för med sig kan vi människor enkelt hantera. Ta havsnivåhöjningar till exempel där Nederländerna sedan många år tillbaka har gått före och både gjort odlingsmark av tidigare havsbotten och lärt sig att skydda sig mot invällande vatten vid extrem väderlek. Havsnivån höjs inte över en natt. Vi har tid.
Citera
2022-12-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

En annan sak är att politiskt inkorrekta forskningsresultat möts av hårt motstånd, förnekande och ren censur på universiteten, i media och bland politiker. Därför är det många klimathotsskeptiska forskare som lägger sina teorier i byrålådan tills den rådande, ensidiga, "klimatdebatten" vidgas och blir öppen för alla åsikter. Det är till och med förenat med fara för att bli uppsagd, deplattformerad och uthängd som förrädare om man som erkänd forskare börjar säga vad man egentligen tycker och tror om klimatutvecklingen på lång sikt.
Citera
2022-12-23, 13:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag inte tror att människans CO2-bidrag gör skillnad. Vad jag däremot, bland annat, säger är att jag tror att både mer CO2 i atmosfären (mycket mer!) och en något högre temperatur för med sig mer gott än dåligt. Odlingsarealen i världen har till exempel aldrig varit större än nu, områden i Saharas utkanter grönskar till och med, och fattigdom och svält har aldrig drabbat så få. De eventuella nackdelar som en möjlig uppvärmning med några grader för med sig kan vi människor enkelt hantera. Ta havsnivåhöjningar till exempel där Nederländerna sedan många år tillbaka har gått före och både gjort odlingsmark av tidigare havsbotten och lärt sig att skydda sig mot invällande vatten vid extrem väderlek. Havsnivån höjs inte över en natt. Vi har tid.

Förlåt, din ståndpunkt är fullkomligt rimlig ur många perspektiv.

Men, orsaken till att arealen är större nu har nog mer att göra med att vi är fler nu, och det är inte bara så att vi skall se till oss människor.

Vi är planetens enda intelligenta art, och vi har därför ett mycket stort ansvar för vårt agerande. Om vi inte accepterar ett sådant ansvar innebär det teoretiskt att vi inte tycker att det gör något om någon annan utrotar oss.

Jag tror inte på dina postulat om att vi enkelt kan hantera förändringarna.
Citera
2022-12-23, 13:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
En annan sak är att politiskt inkorrekta forskningsresultat möts av hårt motstånd, förnekande och ren censur på universiteten, i media och bland politiker. Därför är det många klimathotsskeptiska forskare som lägger sina teorier i byrålådan tills den rådande, ensidiga, "klimatdebatten" vidgas och blir öppen för alla åsikter. Det är till och med förenat med fara för att bli uppsagd, deplattformerad och uthängd som förrädare om man som erkänd forskare börjar säga vad man egentligen tycker och tror om klimatutvecklingen på lång sikt.

Så är det, men givet ett sådant forskningsklimat kan vi inte säga att klimatförnekarna har rätt.

Paradigmförändringar har ofta sammanfallit med att gamla stötar har trillat av pinn. Det är sällan som en individ har visdom nog att ändra uppfattning.

Ändå är det så att dagens samhälle vet mycket mer om vår värld. Motsatsen är ju att säga att bronsålderns abrahism är lika så bra.
Citera
2022-12-23, 13:43
Medlem
Såg på TV-nyheterna att hela USA fått en släng av den globala uppvärmningen. Värsta köldperioden på decennier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in