Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vi vet inte hur stabila eller instabila reglersystemen är. Temperaturen har ökat ca en (1) grad sedan slutet av lilla istiden i mitten av 1800-talet. Det ligger rimligen inom vad som kan betraktas som naturliga variationer som reglersystemen klarar.
Rimligen? Du gissar med andra ord bara.
Citera
2022-11-18, 17:01
Citat:
Vi vet inte hur stabila eller instabila reglersystemen är. Temperaturen har ökat ca en (1) grad sedan slutet av lilla istiden i mitten av 1800-talet. Det ligger rimligen inom vad som kan betraktas som naturliga variationer som reglersystemen klarar.

I mitt inlägg #51794 citerar jag FN:s generalsekreterare: ”Vi är på väg mot ett klimathelvete”.
Du ignorerar experternas varningar ?
Senast redigerad av Skalfaktorn 2022-11-18 kl. 17:03. Anledning: Felstavning.
Citera
2022-11-18, 17:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Rimligen? Du gissar med andra ord bara.
Det är en bedömning. Lika lite som någon annan kan jag se in i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalfaktorn
I mitt inlägg #51794 citerar jag FN:s generalsekreterare: ”Vi är på väg mot ett klimathelvete”.
Du ignorerar experternas varningar ?
Dessa makthavare har sedan länge förbrukat allt förtroende. Du säger ju dessutom själv att de agerar egennyttigt.
Citera
2022-11-18, 17:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
"Rysk roulette" är ordet!
Att strypa energitillförseln är en säker väg mot samhällskollaps.
Citera
2022-11-18, 17:49
Citat:
Att strypa energitillförseln är en säker väg mot samhällskollaps.
Du verkar undvika mina frågor ?
Om valet står mellan förintelse och en ny typ av klimatanpassat samhällssystem borde valet vara lätt.
Tyvärr är inte makthavarna intresserade av detta.
I mitt inlägg #51876 skriver jag citat,
”För att undvika en långsiktig kollaps av klimatet, krävs att det troligen omgående genomföras gigantiska genomgripande samhällsförändringar. Det krävs bl a att alla samhällen globalt sett på mycket kort tid slutar använda olja, gas och kol och som alternativ övergår till att anpassa och förlita sig på förnybara energikällor som sol, vind och vatten och därutöver sannolikt kärnkraft. Vi måste m a o minska vår konsumtion och vår bekvämlighet till en nivå långt under den vi är vana vid, vilket leder till minskad tillväxt och risk för massarbetslöshet. De ingrepp som krävs i vår vardag och vår ekonomi är så enorma att ingen inom nuvarande kapitalistiska samhällssystem har förmågan och modet att fatta de nödvändiga besluten. Frågan är helt enkelt för stor och komplex för att en enskild nation skall kunna hantera situationen på egen hand. Trots alla varningar genom åren från experter, står politikerna, rädda för att inte bli omvalda i nästa val, handfallna inför situationen, och förmår inte axla sitt ansvar, det ser alltså minst sagt dystert ut för planeten.”
Citera
2022-11-18, 18:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om valet står mellan förintelse och en ny typ av klimatanpassat samhällssystem borde valet vara lätt.
I mitt inlägg #51876 skriver jag citat,
”För att undvika en långsiktig kollaps av klimatet, krävs att det troligen omgående genomföras gigantiska genomgripande samhällsförändringar. Det krävs bl a att alla samhällen globalt sett på mycket kort tid slutar använda olja, gas och kol och som alternativ övergår till att anpassa och förlita sig på förnybara energikällor som sol, vind och vatten och därutöver sannolikt kärnkraft. Vi måste m a o minska vår konsumtion och vår bekvämlighet till en nivå långt under den vi är vana vid, vilket leder till minskad tillväxt och risk för massarbetslöshet. De ingrepp som krävs i vår vardag och vår ekonomi är så enorma att ingen inom nuvarande kapitalistiska samhällssystem har förmågan och modet att fatta de nödvändiga besluten. Frågan är helt enkelt för stor och komplex för att en enskild nation skall kunna hantera situationen på egen hand. Trots alla varningar genom åren från experter, står politikerna, rädda för att inte bli omvalda i nästa val, handfallna inför situationen, och förmår inte axla sitt ansvar, det ser alltså minst sagt dystert ut för planeten.”
Jag anser att jag redan har svarat. Det du föreslår innebär en kollaps av dagens samhälle. Det finns inga möjligheter att upprätthålla (den redan nu dysfunktionella) välfärdsstaten under sådana betingelser. Ett sådant samhälle kommer att präglas av fattigdom, svält, sjukdomar, död och våldsamheter när människor försöker överleva. Är det vad du vill ha?

Läs gärna även denna essä: Det börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/
Citera
2022-11-18, 19:03
Citat:
Jag anser att jag redan har svarat. Det du föreslår innebär en kollaps av dagens samhälle. Det finns inga möjligheter att upprätthålla (den redan nu dysfunktionella) välfärdsstaten under sådana betingelser. Ett sådant samhälle kommer att präglas av fattigdom, svält, sjukdomar, död och våldsamheter när människor försöker överleva. Är det vad du vill ha?

Läs gärna även denna essä: Det börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/

Och var kommer de människor som redan i dag är drabbade in i bilden ?
Citera
2022-11-18, 19:26
Medlem
Citat:

Mitt intryck är att de verkar extremt intresserade. De har väl i stort sett inte talat om något annat under flera årtionden nu?
Citera
2022-11-18, 20:04
Medlem
Citat:
LOKALT kan vi som ”fågelskådare” sedan barnsben konstatera att sedan 1950-talet har det successivt skett en kraftig minskning av fågelbeståndet, där vissa arter (har en hel lista på olika drabbade arter) näst intill förvunnit. I år har det även skett något plötsligt och dramatiskt med insekterna, som inte har någon motsvarighet under de 70 år vi bott här. Flugorna, bina, getingarna, bålgetingarna, myggen, vissa fjärilar, mm har lyst med sin frånvaro. Grodorna i omgivande kärr som varje vår hälsat oss med sitt kväkande, har förvunnit.
/ Bengt Hj Törnblom

Kan bekräfta det där med insekter. Bor i en av Stockholms västra förorter. Hade vanligtvis mycket insekter i bostaden sommartid. Sommaren 2021 fanns plötsligt nästan inga, vilket jag trodde var en tillfällighet. Men det var likadant även denna sommar, 2022. Det oroar mig mer än alla klimatrapporter.
Citera
2022-11-18, 20:16
Medlem
Lyssna hur statsradions klimatpolitruk, Ulrika Björksten, tillrättavisar en kollega, Camilla Widebeck, som råkar ifrågasätta klimatvetenskapen.

37:35 Björksten: har flummat en längre stund om sannolikheter för olika väderfenomen och råkar säga att ”helt kan man aldrig utesluta nästan någonting, när det gäller väder”.

37:45 Widebecks självcensur sviker för en sekund: ”men ibland det inträffar också det som är osannolikt, så att det är ju besvärligt att vi kommer aldrig kunna säga det här extremt vädret beror på klimatförändringen”.

37:53 Björksten: MEN CAMILLA! JOBBAR DU PÅ VETENSKAPSRADION ELLER JOBBAR DU INTE PÅ VETENSKAPSRADION, he he …

Björksten återtar kontrollen och fortsätter flumma kring en definition av vetenskap ”det finns ingen vetenskap som kan säga någonting 100% säkert. Det ligger i vetenskapens natur. Det är det som gör vetenskap till levande materia att man aldrig någonsin kan slå fast någonting med 100% säkerhet. Men det betyder inte att vetenskapen för den skull är särskilt skakig…”.

Widebeck fattar nu och pudlar litet skämtsamt medan Björksten fortsätter predika om kunskap, vetenskap, den rika Europa som kan skydda sig och så vidare…

Jag tror att Widebeck hänger löst.

https://pca.st/hhvvjrmn#t=37m30s
Citera
2022-11-18, 20:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Lyssna hur statsradions klimatpolitruk, Ulrika Björksten, tillrättavisar en kollega, Camilla Widebeck, som råkar ifrågasätta klimatvetenskapen.

37:35 Björksten: har flummat en längre stund om sannolikheter för olika väderfenomen och råkar säga att ”helt kan man aldrig utesluta nästan någonting, när det gäller väder”.

37:45 Widebecks självcensur sviker för en sekund: ”men ibland det inträffar också det som är osannolikt, så att det är ju besvärligt att vi kommer aldrig kunna säga det här extremt vädret beror på klimatförändringen”.

37:53 Björksten: MEN CAMILLA! JOBBAR DU PÅ VETENSKAPSRADION ELLER JOBBAR DU INTE PÅ VETENSKAPSRADION, he he …

Björksten återtar kontrollen och fortsätter flumma kring en definition av vetenskap ”det finns ingen vetenskap som kan säga någonting 100% säkert. Det ligger i vetenskapens natur. Det är det som gör vetenskap till levande materia att man aldrig någonsin kan slå fast någonting med 100% säkerhet. Men det betyder inte att vetenskapen för den skull är särskilt skakig…”.

Widebeck fattar nu och pudlar litet skämtsamt medan Björksten fortsätter predika om kunskap, vetenskap, den rika Europa som kan skydda sig och så vidare…

Jag tror att Widebeck hänger löst.

https://pca.st/hhvvjrmn#t=37m30s

Varför då? Vetenskapsjournalister får väl ha en lättsam ton och skoja lite?

Som vän av ordning vill jag påminna om att enskilda, specifika väderhändelser aldrig med säkerhet vetenskapligt kan tillskrivas klimatförändringarna, men man vet att vissa typer av väderhändelser blir statistiskt vanligare som konsekvens av klimatförändringarna. Vi vet att det kommer att regna intensivare, och oftare på sina håll, och alltså att kraftiga skyfall kommer fortsätta att bli vanligare, men man kan inte säga att just det ena eller andra kraftigare skyfallet definitivt beror på klimatförändringarna. Forskarna kan på sin höjd säga att en specifik väderhändelse är x antal procent sannolikare att ha inträffat till följd av klimatförändringarna.
Citera
2022-11-19, 01:22
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nämn en som med säkerhet beror på människans koldioxidutsläpp.

Jag väntar...

Vi har ju gått igenom det här femtioelva gånger redan. Men, varför inte...

Citat:
Human Activity Is the Cause of Increased Greenhouse Gas Concentrations

Over the last century, burning of fossil fuels like coal and oil has increased the concentration of atmospheric carbon dioxide (CO2). This increase happens because the coal or oil burning process combines carbon with oxygen in the air to make CO2. To a lesser extent, clearing of land for agriculture, industry, and other human activities has increased concentrations of greenhouse gases.
How do we know what greenhouse gas and temperature levels were in the distant past?

The industrial activities that our modern civilization depends upon have raised atmospheric carbon dioxide levels by nearly 50% since 1750. This increase is due to human activities, because scientists can see a distinctive isotopic fingerprint in the atmosphere.

In its Sixth Assessment Report, the Intergovernmental Panel on Climate Change, composed of scientific experts from countries all over the world, concluded that it is unequivocal that the increase of CO2, methane, and nitrous oxide in the atmosphere over the industrial era is the result of human activities and that human influence is the principal driver of many changes observed across the atmosphere, ocean, cryosphere and biosphere.

NASA citerar också kärnfullt IPCC:

Citat:
Since systematic scientific assessments began in the 1970s, the influence of human activity on the warming of the climate system has evolved from theory to established fact.

https://climate.nasa.gov/causes/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in