Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Intressant.
Jag kan inte säga att jag fäste något avseende vi det då jag hörde det, men det har ju även nämnts att dagens uppvärmning skulle ha varit kopplad till historiskt svedjebruk. I vilket fall, här finns en annan referens om eftersläpningen:
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/299/5613/1728
Siffran på 800 år förekommer på flera ställen. Det är intressant om det finns olika metoder som ger samma resultat.
Nu hittar jag som sagt inte artikeln, men en googling på "
the-800-year-lag", som ett sammanhållet begrepp, ger över 3.400 träffar med en hel del diskussioner fram och tillbaka.
Jag fann dock inga spanska torvmossar, men däremot en hel del analyser av iskärnor uppborrade från den ryska Vostok-basen på Sydpolen som verkar bekräfta en allmän CO2-utsöndring c:a 800 år efter diverse värmeperioder (typ: bronsålder, tidigromersk värmeperiod, MWP, etc.).
Enligt detta skulle en tolkning av dagens relativt höga halter av koldioxid kunna vara en eftersläpningseffekt av den medeltida värmeperioden...
Detta förutsätter givetvis att MWP verkligen var en global företeelse - och här har väl tolkningarna gått fram och tillbaka.
Före 1990-talet var ju MWP ett oomstridligt faktum. I senare IPCC-rapporter verkar man ju ha försökt trolla bort hela medeltiden och sett det hela som en chimär eller ett uttryck för lokala variationer. Men nu verkar väl forskningen svänga återigen: MWP fanns och var global.