2010-02-16, 10:42
Medlem
Vad jag inte förstår är varför Svante från Svenska Naturskyddsföreningen kom och debatterade. SNFs agenda är, vad jag har förstått det som, mer inriktade på att bevara Svenska skogar, biologisk mångfald och naturlandskap. IPCC påverkar väl inte deras agenda märkvärt. Så gott som alla miljöorganisationer idag kämpar väl mot de globala klimathoten men det borde finnas någon mer aktuell debattör. Eller?
Citera
2010-02-16, 18:35
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fromseedtoweed
Vad jag inte förstår är varför Svante från Svenska Naturskyddsföreningen kom och debatterade. SNFs agenda är, vad jag har förstått det som, mer inriktade på att bevara Svenska skogar, biologisk mångfald och naturlandskap. IPCC påverkar väl inte deras agenda märkvärt. Så gott som alla miljöorganisationer idag kämpar väl mot de globala klimathoten men det borde finnas någon mer aktuell debattör. Eller?
Det kanske börjar bli svårt att hitta nickedockor som tror på allt utan tillstymmelse av bevis?
Citera
2010-02-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Det kanske börjar bli svårt att hitta nickedockor som tror på allt utan tillstymmelse av bevis?

Möjligt.
Citera
2010-02-18, 13:12
Medlem
Eithnes avatar
Och nu, Scandinavia Gate (egentligen bara mer Hide the Decline)
http://hidethedecline.eu/pages/posts/scandinavian-temperatures-ipccacutes--scandinavia-gate--123.php
Citera
2010-02-18, 21:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Och nu, Scandinavia Gate (egentligen bara mer Hide the Decline)
http://hidethedecline.eu/pages/posts/scandinavian-temperatures-ipccacutes--scandinavia-gate--123.php

När jag och en polare jämförde medeltempen för Sverige, 1900-1950 vs 1951-2000 så var de försvinnande nära. Under 0.1 grads skillnad om jag minns rätt.
Citera
2010-02-20, 22:01
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
{URL=http://www.dailymail.co.uk/news/article-1250872/Climategate-U-turn-Astonishment-scientist-centre-global-warming-email-row-admits-data-organised.html ]He also agreed that there had been two periods which experienced similar warming, from 1910 to 1940 and from 1975 to 1998, but said these could be explained by natural phenomena whereas more recent warming could not.

He further admitted that in the last 15 years there had been no ‘statistically significant’ warming, although he argued this was a blip rather than the long-term trend.[/url]

Jag finner det lustig att han säger att vi inte haft något statistiskt belagd uppvärmning sedan 1995, men att 15 år är en 'blip' medan att 20 år (1975-1995) är fullt tillräckligt för att fastställa att det är koldioxiden som orsakat uppvärmningen.
Citera
2010-02-22, 08:43
Medlem
Eithnes avatar
Ja det är ett oerhört märkligt sätt att "vetenskapa" på Sahlinska.

Citat:
experienced similar warming, from 1910 to 1940 and from 1975 to 1998, but said these could be explained by natural phenomena
Så förklara det då, det har ju ingen annan gjort så om vi ska tro på att det kan bli "explained by natural phenomena"; Upp till bevis!
Citera
2010-02-22, 10:23
Medlem
MoLoKs avatar
Hej mina vänner. Ännu en sak som kan strykas då tydligen från IPCC rapporten (2007). Ni vet det där populära med att havsnivån höjs si och så mkt.
Citat:
Scientists have been forced to withdraw a study on projected sea level rise due to global warming after finding mistakes that undermined the findings.

The study, published in 2009 in Nature Geoscience, one of the top journals in its field, confirmed the conclusions of the 2007 report from the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). It used data over the last 22,000 years to predict that sea level would rise by between 7cm and 82cm by the end of the century.

Citat:
Nature Publishing Group, which publishes Nature Geoscience, said this was the first paper retracted from the journal since it was launched in 2007.

The paper – entitled "Constraints on future sea-level rise from past sea-level change" – used fossil coral data and temperature records derived from ice-core measurements to reconstruct how sea level has fluctuated with temperature since the peak of the last ice age, and to project how it would rise with warming over the next few decades.

In a statement the authors of the paper said: "Since publication of our paper we have become aware of two mistakes which impact the detailed estimation of future sea level rise. This means that we can no longer draw firm conclusions regarding 21st century sea level rise from this study without further work.

"One mistake was a miscalculation; the other was not to allow fully for temperature change over the past 2,000 years. Because of these issues we have retracted the paper and will now invest in the further work needed to correct these mistakes."

Så om någon hysterisk jeppe börjar prata om att havsnivån kommer att höjas så kan ni lugnt säga:

"Ja, IPCC nämnde det i sin rapport 2007 men i Februari 2010 så tog de bort samma påståenden efter att forskarna bakom rapporten upptäckt ett antal räknefel."

Än en gång, synd att alarmisterna inte är kvar i tråden, tänk vad de kunde pusta ut och vara lyckliga eftersom de hade fel. Jorden går inte under.

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/21/sea-level-geoscience-retract-siddall

Edit: Ja, och naturligtvis var de här uppgifterna som nu togs bort pga allvarliga fel "peer-reviewed". Verkar ju funka toppenbra det där reviewsystemet!
Senast redigerad av MoLoK 2010-02-22 kl. 10:25.
Citera
2010-02-22, 11:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
HejEdit: Ja, och naturligtvis var de här uppgifterna som nu togs bort pga allvarliga fel "peer-reviewed". Verkar ju funka toppenbra det där reviewsystemet!

Man ska väl komma ihåg att inget system är idiotsäkert. Peer-review är väl dock mycket bättre än många andra alternativ även om skit onekligen slipper igenom lite då och då.

En annan peer-reviewad artikel som just kom ut är följande som visar hur groteskt överdrivna IPCCs produktionsprognoser för framtida olje/gas/kolproduktion egentligen är. Det har helt sonika valt att bortse från geologiska och geofysiska modeller till förmån för ekonomiska modeller för att därmed få abstrakt stora utsläpp i framtiden.
Citera
2010-02-23, 09:52
Medlem
Eithnes avatar
Jag är ingen stor fan av Peer-review som sådant, visst har det sina fördelar men jag tycker ändå IPCC på nåt sätt har dragit det in absurdum. Särskilt som de har avfärdat allting som ifrågasatt minsta detalj i propagandan, om inte det den som ifrågasatt publicerats och blivit peer-reviewad. Sedan visar det sig att de antingen peer-reviewat varandra eller helt struntat i det själva.

Även om Quantilho har en poäng med att det är bättre än många andra alternativ.
Citera
2010-02-23, 11:13
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Jag är ingen stor fan av Peer-review som sådant, visst har det sina fördelar men jag tycker ändå IPCC på nåt sätt har dragit det in absurdum. Särskilt som de har avfärdat allting som ifrågasatt minsta detalj i propagandan, om inte det den som ifrågasatt publicerats och blivit peer-reviewad. Sedan visar det sig att de antingen peer-reviewat varandra eller helt struntat i det själva.

Även om Quantilho har en poäng med att det är bättre än många andra alternativ.

Det märkligaste med IPCCs så kallade peer-reviewprocess är ju att den är öppen istället för den normala blinda processen som etablerade vetenskapliga tidsskrifter gör. Granskarna av deras rapporter har inte fått vara anonyma (med motiveringen att man vill värna om öppenhet) och därigenom har väl många inte vågat säga sin sanna mening. Det är ju vidare föga överraskande att de mest extrema påståendena som IPCC gör kommer just från icke-peer reviewat material och därigenom från generellt perifera delar av det vetenskapliga samhället.
Citera
2010-02-23, 12:36
Medlem
Eithnes avatar
Ligger nog en hel del i det Q.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in