Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Att det finns en stor osäkerhet i både klimatmodeller och uppskattning av klimatkänslighet för CO2 är nog hellt klart. Se t.ex. Fig 7 och Fig 10 i länken som Jerka skickade
http://www.iop.org/activity/policy/Publications/file_4147.pdf
eller denna sammanfattning av Science
http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/309/5731/100.pdf
Dock verkar de alla peka åt samma håll dvs att ökade mängder CO2 i atmosfären leder till ett signifikant varmare klimat. Denna sammstämmighet har påverkat i alla fall mig. Så långt tror jag också enigheten är stor inom forskarvärlden.
Skiljelinjen är snarare hur mycket påverkar ökad CO2 klimatet ? Hur starka är de positiva resspektive negativa återkopplingseffekterna ? Ett exempel, ett namn som har kommit upp ofta är Svensmark (strålning-molnbildning). Han anser säkert att molnbildning via strålning kan vara kraftigt underskattad. Dock anser han säkert att människan påverkar klimatet genom sin påverkan på koncentrationen aerosoler och växthusgase. Alltså en skarp skiljelinje mellan två grupper tror jag inte existerar utan gränsen är snarare mer flytande från de som anser att att människans påverkan på klimatet är marginell till de som anser att de positiva feedbackprocesserna för CO2 kan bli extremt allvarliga. Känns ibland lite konstigt att det nästan blir 2 grupperingar på Flashback.
Ja det är onekligen en väldigt komplex fråga. Finns väldigt många faktorer som bidrar till uppvärmningen av jorden. T ex is kan reflektera bort solinstrålning. Teoretiskt så kan mycket partiklar (sot etc) påverka.
Förklaringen med två läger stämmer bra, vissa har ju undrat vad jag gör här. Jag företräder ingen sida, snarare vill jag få fram komplexiteten och att absolut ingen kan veta svaret i denna komplexa fråga. Vill även få fram att dom åtgärder som man anser att man måste vidta för att bromsa växthuseffekten har många nyttoeffekter, detta är oxå en viktig fråga och även komplex. Det är med andra ord flera komplexa frågeställningar.
Många som gör bort sig i denna tråd, och det är kanske underhållning i sig??
Ena sidan har vi Kermit (minns inte riktiga namnet) och Jin83 som sitter hemma och letar artiklar på nätet och tror sig veta sanningen. På nätet finns ju hela sanningen, speciellt där dom letar

och dom sidor där dom letar består i huvudsak av youtube om dom ens visar några källor.
För att ge lite mothugg så kan jag säga.
1. Jag har inte sett några data som visar att temperaturen ökat 16 grader (hävdade snabbt). Dvs ingen ökning på 16 grader alls.
2. Enligt dom data jag sett i flera källor, även postat en här, förvisso Wikipedia liknande sida men det finns källor angivna där. Så var
INTE temperaturen högre på 1000-talet.
Många lögner postas, som att det skulle varit varmare på 1000-talet och även inte att temperaturen skulle ökat med 16 grader under kort tid.
Eller senaste påståendet att koldioxidhalten i närtid skulle varit 16 gånger högre än idag.
Eller att kostnaderna skulle vara 50 Miljarder US$ för växthuseffekten.
Helt otroligt hur man kan vrida och vända saker i sin favör och dessutom sprida rena lögner eller tvivelaktiga uppgifter som det skulle vara dom enda rätta.