Citat:
Ursprungligen postat av lucas2.0
Kolla på den här bilden. Den heldragna linjen i mitten är en regression för 1975-2000. Kolla hur data från 2000 ligger runt den streckade fortsättningen. Ser det på något sätt ut som en spektakulär avvikelse från trenden? Faktum är att de senatse decenniet ser ut att ligga precis på trendlinjen. De sensate 10 åren uppvisar för övrigt en positiv trend, även om 10 år är en för kort period för att säkerställa en trend eftersom bruset är så stort.
Jag finner det lustigt att du tycker dig veta bättre än både IPCC och andra experter på ämnet t.ex. Roy Spencer (som är ansvarig för UAH)
Citat:
Lite osäker på vad du menar,
här är en graf för solinstråliningen från 1975, trenden är avtagande, jämför det med trenden i tempgrafen.
Över en längre period så ökade instrålningen (om man antar att den korrelerar med antalet solfläckar) från lilla istiden och fram till mitten av förra seklet. Att detta hade en del i uppvärmningen är väl ganska okontroversiellt, men CO2 dominerar mer och mer eftersom det ackumuleras i atmosfären medan inga trender för solen går i rätt riktining för att kunna driva en uppvärmning.
Jag menar precis det som forskaren i intervjun sa, att solinstrålningen ökade under slutet av 80-talet och 90-talet. Det är en rapport som IPCCs rapport citerar.
Sedan är det en väldig skillnad på solfläckar och solinstrålning. Det är två helt skillda saker.
Solfläckar är en indikator för solaktiviteten och är sammankopplad med solvinden, inte strålningsstyrkan. Dessutom behöver inte strålningsstyrkan öka för att solinstrålningen ska göra det. Det kan lika gärna vara t.ex. minskad molnighet, mindre aerosoler i atmosfären etc.
Citat:
Vad beträffar feedbackmekanismer så tror jag inte att det finns några direkt enkla argument som visar dem. Men ett exempel på en feedback skulle ju kunna vara istidscykeln som visar stora temperaturvariationer trots en ganska svag forcing.
Nej, det finns
INGA bevis för positiv feedback. Det finns däremot
indikationer som pekar på att den är negativ, inte positiv.