Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Ja, hittills så har man lyckats tillskriva ca 0.15 av 0.6 grader till koldioxiden (med mycket god vilja). De senaste 10 åren har det blivit hela 0.0 grader varmare. Det tyder ju helt klart på att vi är på väg mot en katastrof.....
Nog finns det en begraven hund här, men inte där du tror att den är oavsett om mailen är äkta eller inte.
Först och främst, tack för länken till programserien om klimatet i Vetandets Värld.

Jag har lyssnat lite, och det som nämns är tämligen okontroversiellt såvitt jag har hört.
Till att börja med, tiden sedan 1975. Betrakta till exempel diagrammet i länken nedan.
http://www.skepticalscience.com/solar-activity-sunspots-global-warming.htm
Mycket riktigt tycks det vara på det viset att fram till 1975 så finns det en tydlig korrelation mellan solens aktivitet och jordens medeltemperatur. Före 1975 tycks alltså solens aktivitet har varit den mest drivande faktorn - den ökande koldioxidhalten har helt enkelt ännu inte nått en tillräckligt hög nivå. Men efter 1975 upphör denna korrelation helt och hållet. Det logiska slutsatsen är att det måste vara någon annan faktor än variationer i solens aktivitet som driver temperaturökningen. Och den samlade klimatforskningen pekar på att det mest troliga skälet är den antropogena höjningen av koldioxidhalten i atmosfären.
Angående temperaturen den senaste tioårsperioden. Det har redan
visats att beroende på hur man väljer tioårsperiod kan man komma fram till alla möjliga trender. Samt att 1998 var en ovanligt kraftfull El Nino. Trenderna måste betraktas i ett längre perspektiv, vilket är välkänt. Man måste också ta den värme som lagras i haven i beaktande, som har en värmekapacitet långt större än atmosfären och långsamt värmer upp denna. Betraktar man både atmosfären och världshaven tillsammans, är det helt klart att jorden absorberar mer och mer värmeenergi. Detta har jag för mig också nämns i Vetenskapens Värld.
http://www.skepticalscience.com/global-warming-stopped-in-1998.htm
Slutligen:
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Om man inte orkar sätta sig in i en fråga borde man hålla käften tycker jag.
Man kan inte med bästa vilja i världen påstå att alla forskare är överens när några av de tyngsta namnen inom klimatforskning har en annan åsikt.
Varför denna agressivitet? Är det för att den bekväma osanningen skaver?

Peter Eriksson har ju rätt. Världens
ledande forskare är överens, detta är helt klart vilket jag tidigare diskuterat och
visat med all önskvärd tydlighet. Att sedan flera forskare inte tror på detta är helt i sin ordning och en helt naturlig del av den vetenskapliga processen. Alla som är tveksamma är helt och hållet fria att lägga fram fakta som pekar på andra förklaringar till den senaste tidens globala uppvärmning. Inget av något värde tycks dock ha blivit publicerat av nämnda skeptiker.
För att citera Karin Bojs i dagens DN: "Att alla dessa forskare, alla dessa universitet och alla dessa tidskrifter har enats om att frisera bilden av jordens uppvärmning - det tror jag lika mycket på som att världen ska gå under den 21 december år 2012."