2009-09-17, 13:05
Medlem
Promotions avatar
Playrapport säger att vi nu konsumerar 200 gram kött per person och dag (jag äter nog 1/4 av det, men whatever) och att detta förstör miljön.

Min fråga är HUR påverkar köttindustrin klimatet?

Okej. Kossor pruttar. Jaha, och? Vad jag vet så äter kossor gräs och dricker vatten. Tar inte gräset upp koldioxid från luften innan det äts upp - borde det inte blir som en harmlös cirkel?
Citera
2009-09-18, 18:47
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promotion
Playrapport säger att vi nu konsumerar 200 gram kött per person och dag (jag äter nog 1/4 av det, men whatever) och att detta förstör miljön.

Okej. Kossor pruttar. Jaha, och? Vad jag vet så äter kossor gräs och dricker vatten. Tar inte gräset upp koldioxid från luften innan det äts upp - borde det inte blir som en harmlös cirkel?

En ko som betar på en äng och dricker ur bäcken bredvid är knappast en betydande belastning men det är ganska lite av kött-produktionen så görs på ett så extensivt sätt. Det mesta är rätt industrialiserat och förbrukar energi i form av (mestadels) odlad gröda till kon. Alla grödor idag använder konstdödsel och en viktig ingrediens till detta är naturgas. Kvävefixering tror jag det kallas. Googla på Haber-Bosch.
Trotts det är det totalt sett inte så stor del av värdens energiförbrukning som går till detta. Mindre än 2% enligt nedanstående länk.
http://www.eolss.net/ebooks/Sample%20Chapters/C08/E3-18-04-03.pdf

Givetvis tillkommer bränsle till traktorer och frakt, mm. Jag har ingen siffra på vad det blir totalt men skulle inte bli förvånad om det går över 10%.
Citera
2009-09-18, 21:47
Medlem
TengilKatos avatar
Bye bye global warming

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3543427.svd
Citera
2009-09-18, 23:08
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Det skulle ha varit intressant om dagens media funnits för 12 000 år sedan...

Jag kan se rubrikerna framför mig: "Isarna smälter med rekordfart" Fan ta stenåldersmänniskorna som släppte ut så mycket koldioxid att vårt land inte ligger under 3 km is längre. Katastrof!
Citera
2009-09-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato

Men du vet väl att "global uppvärmning" inte betyder att det blir varmare, det kan lika gärna bli kallare Alltså är det faktum att polarisarna växer ett tecken på global uppvärmning det med.
Citera
2009-09-26, 11:24
Bannlyst
Hmmm... nån som hann läsa aftonbladets artikel "FN:s chockbesked: Sex grader varmare" innan dom tog bort den? Den låg tydligen bara uppe runt 8 timmar eller nåt. Undrar varför dom tog bort den här artikeln så snabbt? Allting annat brukar ju ligga kvar i oändlighet...

Nån som försöker mörka?
Citera
2009-09-26, 12:16
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
Hmmm... nån som hann läsa aftonbladets artikel "FN:s chockbesked: Sex grader varmare" innan dom tog bort den? Den låg tydligen bara uppe runt 8 timmar eller nåt. Undrar varför dom tog bort den här artikeln så snabbt? Allting annat brukar ju ligga kvar i oändlighet...

Nån som försöker mörka?
Det kanske var så uppenbart fel att t.o.m. aftonbladet insåg det?
Citera
2009-09-26, 13:02
Medlem
Jaernprefektens avatar
http://www.newscientist.com/article/dn17742-worlds-climate-could-cool-first-warm-later.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news

Citat:
Forecasts of climate change are about to go seriously out of kilter. One of the world's top climate modellers said Thursday we could be about to enter one or even two decades during which temperatures cool.

"People will say this is global warming disappearing," he told more than 1500 of the world's top climate scientists gathering in Geneva at the UN's World Climate Conference.

"I am not one of the sceptics," insisted Mojib Latif of the Leibniz Institute of Marine Sciences at Kiel University, Germany. "However, we have to ask the nasty questions ourselves or other people will do it."

Few climate scientists go as far as Latif, an author for the Intergovernmental Panel on Climate Change. But more and more agree that the short-term prognosis for climate change is much less certain than once thought.

Citat:
Latif predicted that in the next few years a natural cooling trend would dominate over warming caused by humans. The cooling would be down to cyclical changes to ocean currents and temperatures in the North Atlantic, a feature known as the North Atlantic Oscillation (NAO).

Breaking with climate-change orthodoxy, he said NAO cycles were probably responsible for some of the strong global warming seen in the past three decades. "But how much? The jury is still out," he told the conference. The NAO is now moving into a colder phase.

Latif said NAO cycles also explained the recent recovery of the Sahel region of Africa from the droughts of the 1970s and 1980s. James Murphy, head of climate prediction at the Met Office, agreed and linked the NAO to Indian monsoons, Atlantic hurricanes and sea ice in the Arctic. "The oceans are key to decadal natural variability," he said.
Citera
2009-09-26, 14:10
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promotion

Kossor förstör miljön på många sätt och vis, deras fisar/pruttar är ju metan och det skadar atmosfären enormt mycket, för att inte tala om regnskogen som skövlas i syfte att odla sojabönor åt kossorna, och regnskogen är ju viktig för syreproduktion, för att inte tala om att det är en livsnödvändig biotop för många inhemska och utrotningshotade djur.

Inte nog med det, det går åt enormt mycket fräscht sötvatten inte bara åt korna att dricka, men även till stora mängder sojabönor som skall odlas bara för att producera ett kilo kött.

Att äta kött är bara en onödig, extremt dyr och miljöfientlig omväg; man kan mätta många fler magar på en vegetarisk köttfri diet.
Citera
2009-09-26, 19:02
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Kossor förstör miljön på många sätt och vis, deras fisar/pruttar är ju metan och det skadar atmosfären enormt mycket,
Fel. Metan påverkat atmosfären ganska lite då det ganska snabbt sönderfaller till koldioxid och vatten.

Citat:
för att inte tala om regnskogen som skövlas i syfte att odla sojabönor åt kossorna, och regnskogen är ju viktig för syreproduktion,

Hurvida det är för just detta ändamål skogen skövlas vet jag inte så jag ska inte säga emot dig där, men regnskogarna är INTE jordens lungor som så många tycks tro. Regnskogen förbrukar lika mycket syre som den producerar så tillskottet är nästan noll.
Jag försvarar dock inte skövlingen som borde stoppas.

Citat:
för att inte tala om att det är en livsnödvändig biotop för många inhemska och utrotningshotade djur.
just det. Vi ska vara rädda om regnskogen.

Citat:
Inte nog med det, det går åt enormt mycket fräscht sötvatten inte bara åt korna att dricka, men även till stora mängder sojabönor som skall odlas bara för att producera ett kilo kött.
Det kanske inte spelar så stor roll om vi pratar om regnskogen, eller?
Det finns ganska gott om vatten där har jag för mig....

Citat:
Att äta kött är bara en onödig, extremt dyr och miljöfientlig omväg; man kan mätta många fler magar på en vegetarisk köttfri diet.
Hur mucket veganerna än vill det så är människan en allätare och behöver kött. Visst kan vi mätta magarna utan kött, men då är risken ganska stor för att många skulle få bristsjukdomar.
Som Vegan bör man ha väldigt bra koll på vad man ärter för att inte bli sjuk. Det är inte alla som är så insatta eller intresserade att de skulle ha den kollen.
Citera
2009-09-26, 19:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Fel. Metan påverkat atmosfären ganska lite då det ganska snabbt sönderfaller till koldioxid och vatten.
Den här artikeln förklarar det hela bra:

http://www.straightdope.com/columns/read/832/do-cow-and-termite-flatulence-threaten-the-earths-atmosphere
Citat:
Hurvida det är för just detta ändamål skogen skövlas vet jag inte så jag ska inte säga emot dig där, men regnskogarna är INTE jordens lungor som så många tycks tro. Regnskogen förbrukar lika mycket syre som den producerar så tillskottet är nästan noll.
Källa?
Citat:
Jag försvarar dock inte skövlingen som borde stoppas.
Då är vi överens
Citat:
just det. Vi ska vara rädda om regnskogen.
Ja.
Citat:
Det kanske inte spelar så stor roll om vi pratar om regnskogen, eller?
Det finns ganska gott om vatten där har jag för mig....
Men andra områden. Sötvatten finns ju inte direkt i överflöd och det är kontraproduktivt att använda en jävla massa sötvatten för att odla sojabönor till kossorna bara för att någon köttätare skall få sin hamburgare, när man kan mätta många fler magar på att mata sojabönor (i vilken konsistens man nu vill forma om dem till; sojamjölk, sojaburgare eller vad det nu kan vara) direkt till människor.

Det är ett faktum att det är miljövänligt att äta vegetariskt. Det är inte min åsikt, det är de facto mer miljövänligt med vegetarisk kost framför köttkonsumtion.

Och du, alla fiskarter som är snart utrotade p.g.a. fiskindustrin, vad är din åsikt om det?
Citat:
Hur mucket veganerna än vill det så är människan en allätare och behöver kött. Visst kan vi mätta magarna utan kött, men då är risken ganska stor för att många skulle få bristsjukdomar.
Som Vegan bör man ha väldigt bra koll på vad man ärter för att inte bli sjuk. Det är inte alla som är så insatta eller intresserade att de skulle ha den kollen.
Jag är till att börja med, lakto-ovo-vegetarian, veganism och fruitanism i all ära, och även om jag hellre köper sojaost/sojamjölk så tycker jag att det fungerar bra med vegetarianism; man behöver inte gå så långt som strikt renodlad veganism om man inte vill.

Men du ser alltså inga problem i alla miljoner kossor som bidrar till den globala uppvärmningen? Du ser inga problem med att isbjörnar drunknar i nordpolen då isen smälter och att detta på sikt kommer att leda till översvämningar och naturkatastrofer, bara för att någon primitiv köttätare skall få sin hamburgare så att han kan vara nöjd och belåten?

Edit:
Citat:
But the 11 percent increase in methane in the last decade may also slow depletion of the ozone shield over the rest of the planet, said F. Sherwood Rowland and Donald R. Blake, chemists at the University of California at Irvine.
http://www.nytimes.com/1988/03/08/science/methane-up-sharply-ozone-impact-studied.html
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-09-26 kl. 19:27.
Citera
2009-09-26, 22:07
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Källa?
Hittar den tyvärr inte just nu, men regnskogen förbrukar i stort sett lika mycket syre som den producerar p.g.a. förmultning.
Världens lungor är haven.

Citat:
Sötvatten finns ju inte direkt i överflöd och det är kontraproduktivt att använda en jävla massa sötvatten för att odla sojabönor till kossorna bara för att någon köttätare skall få sin hamburgare, när man kan mätta många fler magar på att mata sojabönor (i vilken konsistens man nu vill forma om dem till; sojamjölk, sojaburgare eller vad det nu kan vara) direkt till människor.
Nu är det ju faktiskt så att de flesta kossorna i världen inte finns i regnskogar och öknar utan på andra platser. Vill du förbjuda Afrikanska bönder att ha kor, något dom haft i 1000-tals år?
Visst finns det problem med vissa delar av köttindustrin men det innebär inte att det är fel på hela industrin.

Citat:
Och du, alla fiskarter som är snart utrotade p.g.a. fiskindustrin, vad är din åsikt om det?
Överfiske är ett problem, inte fiske. Det är en stor skillnad.

Citat:
Men du ser alltså inga problem i alla miljoner kossor som bidrar till den globala uppvärmningen? Du ser inga problem med att isbjörnar drunknar i nordpolen då isen smälter och att detta på sikt kommer att leda till översvämningar och naturkatastrofer, bara för att någon primitiv köttätare skall få sin hamburgare så att han kan vara nöjd och belåten?
Ahh.. Här kommer mera myter ser jag. De isbjörnar som drunknade var 4 st. De de drunknade alla i mycket hårt väder och ingen seriös forskare kopplar det till klimatet.
Sedan är det upp till dig att bevisa att isen smälter, gärna med årets isdata (lycka till )
Aftonbladet och annan klimathysterik media räknas ej...
Senast redigerad av SubPrime 2009-09-26 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in