Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Fel. Metan påverkat atmosfären ganska lite då det ganska snabbt sönderfaller till koldioxid och vatten.
Den här artikeln förklarar det hela bra:
http://www.straightdope.com/columns/read/832/do-cow-and-termite-flatulence-threaten-the-earths-atmosphere
Citat:
Hurvida det är för just detta ändamål skogen skövlas vet jag inte så jag ska inte säga emot dig där, men regnskogarna är INTE jordens lungor som så många tycks tro. Regnskogen förbrukar lika mycket syre som den producerar så tillskottet är nästan noll.
Källa?
Citat:
Jag försvarar dock inte skövlingen som borde stoppas.
Då är vi överens

Citat:
just det. Vi ska vara rädda om regnskogen.
Ja.
Citat:
Det kanske inte spelar så stor roll om vi pratar om regnskogen, eller?
Det finns ganska gott om vatten där har jag för mig....
Men andra områden. Sötvatten finns ju inte direkt i överflöd och det är kontraproduktivt att använda en jävla massa sötvatten för att odla sojabönor till kossorna bara för att någon köttätare skall få sin hamburgare, när man kan mätta många fler magar på att mata sojabönor (i vilken konsistens man nu vill forma om dem till; sojamjölk, sojaburgare eller vad det nu kan vara) direkt till människor.
Det är ett faktum att det är miljövänligt att äta vegetariskt. Det är inte min åsikt, det är de facto mer miljövänligt med vegetarisk kost framför köttkonsumtion.
Och du, alla fiskarter som är snart utrotade p.g.a. fiskindustrin, vad är din åsikt om det?
Citat:
Hur mucket veganerna än vill det så är människan en allätare och behöver kött. Visst kan vi mätta magarna utan kött, men då är risken ganska stor för att många skulle få bristsjukdomar.
Som Vegan bör man ha väldigt bra koll på vad man ärter för att inte bli sjuk. Det är inte alla som är så insatta eller intresserade att de skulle ha den kollen.
Jag är till att börja med, lakto-ovo-vegetarian, veganism och fruitanism i all ära, och även om jag hellre köper sojaost/sojamjölk så tycker jag att det fungerar bra med vegetarianism; man behöver inte gå så långt som strikt renodlad veganism om man inte vill.
Men du ser alltså inga problem i alla miljoner kossor som bidrar till den globala uppvärmningen? Du ser inga problem med att isbjörnar drunknar i nordpolen då isen smälter och att detta på sikt kommer att leda till översvämningar och naturkatastrofer, bara för att någon primitiv köttätare skall få sin hamburgare så att han kan vara nöjd och belåten?
Edit:
Citat:
But the 11 percent increase in methane in the last decade may also slow depletion of the ozone shield over the rest of the planet, said F. Sherwood Rowland and Donald R. Blake, chemists at the University of California at Irvine.
http://www.nytimes.com/1988/03/08/science/methane-up-sharply-ozone-impact-studied.html