Citat:
Nej, det tror jag inte. Satelliter mäter troposfärisk temperatur och amplituden på svängningarna är mycket större där. Trenden i satellitmätningarna är mycket känslig för hur man korrigerar för satellitbanans ändringar. Det var inte länge sedan UAH visade en negaiv trend, men efter ett antal revideringar visar den nu en positiv trend (och en högre trend för varje revidering). Konkurrenten RSS som använder samma rådata men andra korrigeringar för satellitproblem har en högre trend. UAH har samma trend som CRU, medan GISS som också har med polarområdena har en högre trend. Arktis är ju det område som värms snabbast. Det finns en påtaglig samstämmighet. Borsett från trend så visar satelliter och markdata samma svängningar även om de är större för satelliter.
Ursprungligen postat av SubPrime
Om mätstationerna var korrekt placerade och kalibrerade skulle den nog påminna mer om den här kurvan från 1979 och framåt.
Men, det argumentet jag specifikt besvarade var det att GISS kurvan visar en uppvärmning på mindre än en grad, medan enskilda mätstaioner rapporterar data avrundande till närmaste grad, alltså, menar vissa skeptiker, är GISS/CRU/NOAA kurvorna mycket osäkra. Detta är ett nonesensargument, men det föranleder ett otal frågor om hur många skeptiker egentligen tänker. Om det nu är så att den globala tempkurvan är godtycklig beroende på en så banal effekt som avrundning hos enskilda stationer, så vore detta mycket lätt att visa med ett formellt argument. Om något är lätt att visa och dessutom sänker hela grunden för AGW, då uppkommer frågan varför denna analys inte går att uppbåda på någon skeptisk blogg eller varför den inte är publicerad i litteraturen? Samma sak gäller anklagelsen att man inte använder tillräckligt med stationer. Om detta skulle ha en stor effekt så är det mycket enkelt att visa. Så varför ser vi hela tiden anklagelserna men inte någon vidhängade analys som ger kött åt dem? Precis detta är ett utmärkande drag för bloggvetenskap.
Citat:
Sorry, hela paragrafen var ett skämt (MoLoK gjorde sig lustig över ett typo jag råkade göra). Och jag skrev inte att ICPP stod bakom min åsikter utan IPCC, som för övrigt rent viktmässigt utklassar Roy Spencer i kraft av att vara något fler. I den mån Roy Spencer gör substaniella poänger kommer han förhoppningvis att publicera dessa och de kommer då att vägas in i IPCC:s rapport.
Du kan gärna förklara på vilket sätt sk. "bloggvetenskapsmän" som Roy Spencer skulle väga mindre än ICPP?
Citat:
Förekommer det lokala skillnader som gör att trenden över tex 10 år skiljer sig markant på en lokal nivå? Jag tror inte det. Här ser du en uppskattning med två parallella analyser om 32-33 stationer överlagda på CRU grafen. Uppskattningarna är slående lika. Du kan läsa om urvalet här. Sedan tror jag din graf över antalet stationer är något missvisande. Att den slutar på 300-400 speglar nog snarare en laggande inrapportering, antalet kontinuerligt rapporterande stationer är > 1000, men inte alla rapporterar i realtid så man kommer alltid att se ett fall precis i slutet av kurvan.
Det skulle stämma om världen var en datormodell. Så är det dock inte i verkligheten. Det kan förekomma mycket stora lokala skillnader i både väder och temperatur så att påstå att 100 stationer skulle kunna säga något om det globala klimatet är skitsnack.
Senast redigerad av lucas2.0 2010-03-03 kl. 11:53.
Senast redigerad av lucas2.0 2010-03-03 kl. 11:53.