Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Problemet för dom flesta av oss i klimatfrågan är dock att vi varken har kunskap eller tid att på djupet behandla varje utsaga. Vi måste hellt enkelt förr eller senare välja vilka vi letar på. Personligen gillar jag när jag hittar någon form av sammanfattning/rewiev artikel i någon välkänd vetenskaplig tidskrift. Själv har jag också väldigt mycket mer förtroende för organisationer typ NOAA, IPCC, Naturvårdverket, NASA än vad jag har för Exxon när det gäller miljö/klimat frågor.
Vilket är ett sorgligt och ovetenskapligt ställningstagande. Man ska inte gå in med förutfattade meningar.
När det gäller framtida oljeprognoser och vad som faktiskt kan utvinnas har jag däremot mycket större förtroende för Exxon än IPCC. Glöm inte att klimatfrågan till stor del bygger på socioekonomisk utveckling av samhället och därigenom framtida utsläpp. IPCCs makabert överdrivna prognoser av framtida produktion av fossil energi och därmed abnorma CO2-utsläpp är åtskilligt högre än vad Exxon och andra oljebolag i världen menar är möjligt att leverera

Vi har alltså en charmig situation där klimatalarmisterna är långt mycket mer optimistiska om (och beroende av) människans framtida utvinning av fossil energi.
Man har bara trovärdighet när man uttalar sig inom sitt expertområde. AGW, eller det som du antagligen menar med klimat här, är ju helt beroende av en rad lång faktorer varav många är kopplade till ekonomi, produktion och resurser. Något som ligger långt bortom NOAAs, Naturvårdsverkets, Greenpeaces, NASAs expertområden och väl innanför Exxons. Som tidigare sagt man är bara kung i sin egen sandlåda och AGW är långt mycket mer än bara den lilla låda där vi hittar traditionella miljöorganisationer.