Citat:
Ursprungligen postat av
Fangface
Hur ligger det till med mätstationer genom åren när man räknar medelvärdet? Jag antar att det finns fler mätstationer idag än för t.ex. 50 år sedan. Om de nya stationerna placeras på ställen som har en högre eller lägre medeltemperatur än snittet så påverkas ju slutresultatet i motsvarande riktning.
Om man t.ex. beslutar att lägga till 20 nya stationer så måste ju genomsnittet av dessa 20 vara lika med aktuell medeltemperatur för att det inte ska bli missvisande.
HadCRUT mfl presenterar ju inte medeltemperaturen. Utan avvikelser från medeltemperaturen. Temperaturutvecklingen.
En ny mätstation antar jag behöver mätas ett tag för att få dess "normala" värde. Och sedan tar man avvikelser från det.
Jag vet dock inte exakt hur de gör när nya stationer läggs in, det där var en gissning.
Någonstans på nätet finns en webbsida som har databasen med alla mätstationer och mätdata från Berkley Earth (tror jag) fram till 2013. Jag lekte med den för ett år sedan, men nu hittar jag den inte längre. Där kunde man iaf sortera bort eller fram mätstationerna man ville använda för beräkningen. Det gick att se hur temperaturer i städer, förorter, landsbygd utvecklats. Man kunde slå på och av de "justeringar" som görs. Det var rätt intressant. Man pratar ibland om en "urban heat island"-effekt. Detta kunde jag undersöka, osv.
Någon som har länken?