2021-01-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja om man kunde förbränna den i tarmsystemet.

Före fossila bränslen använde vi våra egna kroppar och hö-moppar (hästar), det var den enda energin vi hade tillgång till.

Vi kunde inte använda mer energi än vi kunde odla.

Visst lite vindmöllor och vattenhjul, men det var så marginellt.

Hade väl iofs utvecklats till elkraft och elnät ändå, även om oljan inte hittats.
Citera
2021-01-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Hade väl iofs utvecklats till elkraft och elnät ändå, även om oljan inte hittats.

Det är kanske sant.

Men 80% av all energi vi använder idag är fossil. Så det hade ju varit ett helt annat samhälle utan kolet och oljan.
Citera
2021-01-29, 13:52
Medlem
Fangfaces avatar
Hur ligger det till med mätstationer genom åren när man räknar medelvärdet? Jag antar att det finns fler mätstationer idag än för t.ex. 50 år sedan. Om de nya stationerna placeras på ställen som har en högre eller lägre medeltemperatur än snittet så påverkas ju slutresultatet i motsvarande riktning.

Om man t.ex. beslutar att lägga till 20 nya stationer så måste ju genomsnittet av dessa 20 vara lika med aktuell medeltemperatur för att det inte ska bli missvisande.
Citera
2021-01-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Hur ligger det till med mätstationer genom åren när man räknar medelvärdet? Jag antar att det finns fler mätstationer idag än för t.ex. 50 år sedan. Om de nya stationerna placeras på ställen som har en högre eller lägre medeltemperatur än snittet så påverkas ju slutresultatet i motsvarande riktning.

Om man t.ex. beslutar att lägga till 20 nya stationer så måste ju genomsnittet av dessa 20 vara lika med aktuell medeltemperatur för att det inte ska bli missvisande.

HadCRUT mfl presenterar ju inte medeltemperaturen. Utan avvikelser från medeltemperaturen. Temperaturutvecklingen.

En ny mätstation antar jag behöver mätas ett tag för att få dess "normala" värde. Och sedan tar man avvikelser från det.

Jag vet dock inte exakt hur de gör när nya stationer läggs in, det där var en gissning.

Någonstans på nätet finns en webbsida som har databasen med alla mätstationer och mätdata från Berkley Earth (tror jag) fram till 2013. Jag lekte med den för ett år sedan, men nu hittar jag den inte längre. Där kunde man iaf sortera bort eller fram mätstationerna man ville använda för beräkningen. Det gick att se hur temperaturer i städer, förorter, landsbygd utvecklats. Man kunde slå på och av de "justeringar" som görs. Det var rätt intressant. Man pratar ibland om en "urban heat island"-effekt. Detta kunde jag undersöka, osv.

Någon som har länken?
Citera
2021-01-29, 14:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Det finns mycket att skriva om termometerdata, ex om "the Bolivia effect".
En annan är urban heating och flytt av mätstationer.
En tredje är ändrade förutsättningar för termometrarna, ex läste jag en gång en forskare som hävdade att den vita färgen på mätstationerna i Australien hade förändrats genom åren. Det var inte exakt samma vita nu som förr, vilket naturligtvis kan påverka mätresultaten. Hittar dock inte den länken nu.
Citera
2021-01-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Koldioxid och LKAB
Ungefär 47 TWh producerade kärnkraften i Sverige 2020. Då var sju reaktorer igång. Tre i Forsmark, tre i Ringhals och en i Oskarshamn.

Om LKAB behöver ca 50 TWh/år kontinuerligt för framställning av koldioxidfritt järn och om effektbehovet ska lösas med kärnkraft, då behövs det ungefär sju reaktorer i närheten av Luleå.

Att bygga en reaktor idag vet vi kostar ca 14 miljarder euro, ca 142 miljarder SEK.
Sju reaktorer kostar ungefär 994 miljarder SEK att bygga. Lägg till kostnad för drift, bränsle och omhändertagande av avfall.

Priset, netto, för el som produceras med kärnkraft som byggs idag kan uppskattas till 808 - 1134 SEK/MWh, enligt Lazard. Med 50 TWh/år blir det ungefär 40,4 - 56,7 miljarder i årlig elkostnad för LKAB.
Om vi utgår från att LKAB bara behöver betala för nettokostnaden för el och ingenting i nätavgift, energiskatt eller moms. Vanliga människor och andra företag ska väl räkna med att betala minst 2-3 gånger så mycket, dvs. 2-3 SEK per KWh. Från nybyggd kärnkraft. Kanske borde man räkna med att elleverantören vill ha ett litet överskott också?

Är detta realistiskt?

Dina siffror är ju bara hittepå.
Oskarshamn 3 kostar i dagens pengar 47 miljarder att bygga och togs i drift 7 månader före planerad start. Finns inga verkligt kostnadsdrivande krav nu som inte fanns då.

I Asien byggs kärnkraft som kostar under 50 öre kwh.

Så fort vindkraften ska ta ansvar för elförsörjning även när det inte blåser kommer kostnaderna att skena. 50 % mer.
Vätgasproduktion kräver en dyr anläggning som
blir dyr att driva bara när det blåser ordentligt.
Kärnkraften behövs.
Citera
2021-01-29, 15:56
Avstängd
Citat:
Det är inte bara så att man tar medel av alla stationer. Det skulle ge artefakter som att temperaturen i Europa och USA skulle räknas mycket mer än temperaturen på andra platser och man skulle som du konstaterar kunna få alla möjliga konstiga resultat när stationer försvinner eller tillkommer.

Framförallt så tittar man sen inte på absoluta temperaturen utan på anomalin, hur temperaturen förändras. Kanske ligger din nya station i ett köldhål som är två grader kallare än omgivningen, men om temperaturen stiger en grad i omgivningen så brukar även det där köldhålet bli en grad varmare så man blir lite mindre beroende av exakt var stationerna placeras.

Jag hittar inte någon populär beskrivning av hur man gör, bara svårlästa vetenskapliga artiklar, men i princip skapar man en karta där man för varje punkt uppskattar temperaturanomalin baserat på närmaste tillgängliga mätstationer. Sen tar man medel av alla dessa punkter. Därmed får varje punkt på jordytan samma betydelse även om noggrannheten blir större på platser där man har många termometrar.
Citera
2021-01-29, 16:00
Medlem
https://www.analys.se/publikationer/...nya-reaktorer/

Kostnader för reaktorer
Citera
2021-01-29, 16:08
Medlem
https://energiforsk.se/program/karnk...-ny-karnkraft/

Kostnader för ny kärnkraft om man inte är MP-idiot och stöds av sossedårar.
Citera
2021-01-29, 16:14
Medlem
Citat:

Urbana värmeöar är ett problem som kan ge missvisande temperaturer.

Här finns en sida som visar ungefär hur många stationer och vart på jorden dom är placerad sedan 1800-talet och framåt.
https://datarefuge.dartmouth.edu/cli...daily/figures/

Bilderna kommer ursprungligen från NASA med de har ändrat sin FTP och bilderna fanns inte kvar senast jag kollade.
Citera
2021-01-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
https://energiforsk.se/program/karnk...-ny-karnkraft/

Kostnader för ny kärnkraft om man inte är MP-idiot och stöds av sossedårar.

Är lite roligt att även om kärnkraft skulle kosta mycket så är det inte värt det enligt klimatalarmisterna... undra varför detta motstånd finns? Är det inte värt att satsa mycket på det bästa som finns för att snabbt få stabil och långvarig elförsörjning med det absolut lägsta CO2 utsläppet som kärnkraften erbjuder? Nej vi bygger ostabil el med vindkraft som inte självt kan fungera för ett samhälle utan (ej existerande) energilagring eller backup med vattenkraft, fossila bränslen och liknande.
Citera
2021-01-29, 17:35
Medlem
Fangfaces avatar
Tack för all info ang temp-mätning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in