Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Men vad är din lösning med stålet då? Fortsatt användning av kol som reduktionsmedel?
Järn och koldioxid
Kol är det som gäller tills dess att det tagits fram en bättre lösning. Med "bättre" menar jag antingen att energin som behövs kan produceras på ett rent, förnybart och kostnadseffektivt sätt.
Alternativt att vi kan hitta bättre metoder som inte kräver så mycket energi. Jag kan inte processen, så jag kan inte bedöma hur svårt det är. Jag har sett vätgas nämnas, men jag vet inte vilken betydelse det kan ha.
Jag önskar att jag kunde lösa alla problem, men det kan jag inte.
Klimatfrågan ser jag som att den i hög grad är en fråga om energi.
Energifrågan
Energifrågan, om man bortser för ett ögonblick från alla utsläppsproblem, ser jag som att den består att vi har byggt upp ett välstånd med hjälp av billig energi på ett sätt som gjort oss beroende av billig energi. Där huvuddelen, globalt, kommer från fossila bränslen. Ca 80-85% globalt.
Om jag ska ranka dom fossila bränslen som jag ser som problem så blir ordningen denna. Nu uppskattade tillgångars varaktighet inom parantes (enligt Worldometers). Så här ska vi prioritera att minska beroendet.
1. Olja (42 år).
2. Naturgas (157 år).
3. Kol (407 år).
Olja ser jag som en viktig råvara för att göra smörjmedel och plast av. För lång tid framåt. Om vi inte eldar upp den...
Miljö och klimat
Miljö och klimat kan vi inte bortse från. Då ökar vikten av att minska fossilberoendet. Den förändring som behövs kräver två insatser.
– Öka andelen energi som produceras förnybart.
– Öka energieffektiviteten i all energianvändning, dvs. minska energiförbrukningen.
Knappt 30% av elen är förnybar. Kanske 15-20% av all energi som används?
Låt oss leka med tanken...
Låt oss leka med tanken att vi under, säg 20 år, kan fördubbla mängden förnybar energi som produceras. Låt oss också leka med tanken att vi kan förbättra energieffektiviteten så att vi kan halvera förbrukningen under samma tidsperiod.
Då skulle 60% av energin som används produceras förnybart och mindre än ca 40% vara icke förnybar, mest från fossila bränslen.
Jag är övertygad om att detta är tekniskt och ekonomiskt möjligt och realistiskt. Men för att det ska vara genomförbart ser jag ett behov av något slags global samling och global koncensus som jag inte är överdrivet optimistisk om att det går att åstadkomma. Jag tror att det krävs mer påtagliga konsekvenser innan nödvändiga åtgärder kommer att vidtas.
Vi får se vad som uträttas under det närmaste årtiondet. EU ser ut att gå emot att halvera utsläppen av växthusgaser och införa handelsrestriktioner så att inte länder med stora utsläpp utanför EU ges konkurrensfördelar.
Ett av problemen som jag ser det är att det är få politiker, här och globalt, som ser ut att ha en helhetsbild av vilka problem vi står inför och vilka åtgärder som krävs. Om vi i Sverige, bara för att ta ett exempel, förändrade byggnormerna så att energin för uppvärmning halverades, så kommer det att ta lång tid innan det slår igenom i fastighetsbeståndet. Att göra om gamla fastigheter är betydligt dyrare än att göra rätt från början. Samma gäller transporter. Bilar behöver inte göra 0-100 km/t på under 4 sekunder, men det är viktigt att dom tar oss dit vi ska på rimlig tid.
Vi har inte behövt bry oss om att energi är något viktigt och värdefullt. Vi tar för givet att det är lättillgängligt och billigt. Vi måste nog börja tänka om, när det gäller hur vi ser på energi.
Bilden blir lite mer komplicerad om man ser till hur det välstånd som byggts upp är fördelat över världen. Om man ser det som ett rättviseproblem så ska man nog också se fördelningen av konsekvenserna av uppvärmningen som ett rättviseproblem.
–