Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
På massor av varor i så fall. Då minskar väl konsumtionen som helhet?
Upprinnelsen till detta var, som jag uppfattade det, att
ZiggeZigarett skrev:
"Vi skall inte importera fultillverkat billigt skit från Asien, vi skall naturligtvis beakta vad det är vi köper."
För individer är det svårt för dom flesta att avgöra vad som är "fultillverkat" eller inte. Om vi begränsar med tullar så måste vi veta hur vi sätter tullarna. Om vi inte ska införa väldigt generella handelshinder.
Trump sa:
"Att vinna ett handelskrig är lätt". Jag tror han hade fel, om vi utgår från att handeln är något som båda parter har nytta av. Ofta t.o.m. är beroende av.
I stort sett hela världen är idag i hög grad beroende av betydande import från Kina. Ofta av produkter som om vi skulle tillverka dom själva eller köpa dom från ett annat land så skulle dom kosta betydligt mer.
Det gäller t.ex. smartphones, läsplattor, datorer och datordelar. TV-set och elektronik i nästan allt, som bilar, tvättmaskiner och diskmaskiner, som exempel.
Genom att köpa dessa produkter bidrar vi ofta med pengar till verksamheter som utnyttjar barnarbetare i Afrika. För utvinning av t.ex. kobolt, tantal, volfram och guld, som behövs till elektroniken.
Även om vi talar om t.ex. stål, så är det inte så enkelt att ha koll på vad som är "fultillverkat". Om jag försöker gissa vad
ZiggeZigarett menar med "fultillverkat".
Stål blir ju ett än mer intressant produktområde om vi börjar tillverka "fossilfritt stål". Kan man nå ut med "fossilfritt stål" om man inte inför restriktioner mot inköp av "fultillverkat" stål? Är det inte nödvändigt med restriktioner, i det fallet? På EU-nivå, eller ännu bättre, genom globala överenskommelser. Hur många vill annars betala betydligt mer för stålet, "bara" för att det framställts med mindre klimatpåverkan? Som konsument är det ofta svårt att veta vad som är vad. Om man inte inför en märkning. Hur nu en sådan ska kunna göras pålitlig.
–