Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Freeman Dyson. Stämmer bra att han var matematiker och fysiker. Men han
forskade ju även i 40-år på "
The effects of CO2 on vegetation". Dp du uppenbarligen inte känner till detta är det lika uppenbart att du tar emot selekteras information. Inte bra i ett vetenskapsforum. Se länken nedan, till Dyson, han berättar själv om vad han gör/gjort. Ta det från hästens mun.
Här har du intervjun, starta kring 3:14 då han diskuterar CO2 och effekterna på vegetation:
https://youtu.be/BiKfWdXXfIs
Freeman Dyson har en sansad bild av klimatförändringarna tycker jag (lite som Lennart Bengtsson), men klippningen är på några ställen lite märklig och verkar vara gjord för att påverka budskapet.
Freeman Dyson avslutar mad att han är optimistisk och att det beror på att han växte upp under 30-talet när allt såg mycket mörkare ut än idag.
Några synpunkter som jag uppfattat Freeman Dyson ord.
Ingenstans framgår att Freeman Dyson forskat i jordbruksfrågor i 40 år vad jag kan höra.
Om han gjort det så borde det ju finnas något skrivet om honom i samband med jordbruk.
Det Freeman Dyson säger om klimatmodeller från 60-talet stämmer (de var inte särskilt bra), men
det stämmer inte att inget hänt sedan dess (och det sade han inte heller)
Jag har själv arbetat med olika typer av modellering och det har hänt väldigt mycket, framför allt när det gäller beräkningskapacitet, vilket innebär att man kan förfina modellerna och räkna med flera parametrar.
Solaktiviteten ingår tex. i dagens modeller.
Det stämmer att modellerna inte kan förutsäga något exakt klimat, men precis som Freeman Dyson säger så visar de hur olika förändringar kan förväntas påverka jordens klimat.
Det är därför man pratar om olika scenarior och bedömer sannolikheter.
Avsnittet om vattenånga verkar ju vara ett hopklipp.
För övrigt är det ju inte så intressant att prata om vad Al Gore sa om klimatmodellering för 30 år sedan.
Freeman Dyson säger att det är galet att minska CO2-nivåerna och det är väl i stort sett alla överens om.