Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-09-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadameQ
Jag försökte tidigare på ett pedagoiskt sätt förklara växthuseffekten och att den inte finns. Angav källor.
Det var tydligt alldeles för svårt att begripa med er kunskapsnivå eftersom ingen sagt ett knyst om detta. Det slår undan benen för är fullständigt och det tjat ni håller på med.
Jag ställde ett par frågor som svar vilka du valde att inte besvara. Att du hävdar att växthuseffekten inte finns slår bara undan benen på dig själv. Det är sådant som får aningen mer seriösa skeptiker som Lindzen och Spencer att slå sig för pannan och beklaga sig över att folk som du får er sida att se ut som idioter.
Citera
2020-09-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Eftersom att tidsperioden är lång vet jag även att resultatet ger en högre känslighet än den transienta klimatkänsligheten (då ju en del långsamma feedbacks redan börjat verka).
Du får nog läsa på definitionen på TCS igen. Den är baserad just på att man gradvis ökar CO2-halten i ungefär nuvarande tempo, dvs långsamma feedbacks finns med där i viss grad även om de inte hunnit slå igenom helt och hållet. Det som däremot inte finns med i TCS är effekten av kylande aerosoler som svavelutsläpp.

Det finns folk som gjort betydligt mer systematiska beräkningar än du, kanske vore det en idé att hålla sig till dem istället?
Citera
2020-09-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Avfärdade förnekarmyter återkommer
Kanske är det bara ett tecken på att vetenskapsförnekare är obildbara?
Hoppas dom som upprepar myterna att dessa osanningar blir mindre osanna om dom upprepas?
Det finns ju en del sammanställningar av sådana här myter. Här är ett par.

https://www.skepticalscience.com/argument.php
https://www.wwf.org.uk/updates/10-myths-about-climate-change

Saharas yta har ökat med 8%
En myt som jag nyligen sett upprepas i tråden är att Saharas utbredning minskar.

Sanningen är att Saharas yta ökat med 8% under perioden 1950-2015.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-61085-0

I Sahel, ett ganska smalt band genom Afrika mellan Sahara och dom mer nederbördsrika områdena närmare ekvatorn är utvecklingen inte så tydlig. Där tycks perioderna av tilltagande torka och tilltagande nederbörd vara ganska långa.
Här tas detta upp.
http://research.jisao.washington.edu/data/sahel/

Vetenskapsförnekare har ibland "av misstag" refererat till att Sahel haft en period med ökande nederbörd från ungefär mitten av 1990-talet till nu. Dom två agendadrivna misstag som förnekarna då brukar göra är:
1. Att blanda ihop Sahara och Sahel.
2. Att hävda att nederbördsökningen är en följd av den globala uppvärmningen.

Ungefär på samma sätt som förnekartrollen brukar arbeta när dom försöker sprida lögner och myter som "bevisar" att förbränning av fossila bränslen och den globala uppvärmningen är det bästa som någonsin hänt mänskligheten.

Afrika har blivit grönare.

https://www.nature.com/articles/s41559-017-0081

Sahara och Sahel kan få mera nederbörd i framtiden på grund av klimatförändringar.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590332220301007
Citera
2020-09-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du får nog läsa på definitionen på TCS igen. Den är baserad just på att man gradvis ökar CO2-halten i ungefär nuvarande tempo, dvs långsamma feedbacks finns med där i viss grad även om de inte hunnit slå igenom helt och hållet. Det som däremot inte finns med i TCS är effekten av kylande aerosoler som svavelutsläpp.

Det finns folk som gjort betydligt mer systematiska beräkningar än du, kanske vore det en idé att hålla sig till dem istället?

Vet inte det jag. Klimatkänsligheten är väl inte nödvändigtvis knuten till CO2? Utan bara någon typ av forcing? Som kan vara saker som förändring i koncentrationen av aerosoler, metan, koldioxid. Eller solinstrålningen. Till exempel. Som jag uppfattat det iaf. Kan hända att artikelförfattare anger definitioner som gäller just i den artikeln. Och som skulle kunna vara den definition du nämner till exempel.
Citera
2020-09-08, 18:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Antalet isbjörnar i dagsläget lär röra sig mellan 45.000-52.000 stycken.
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2020/07/22/latest-polar-bear-scare-shredded-by-susan-crockford/
Frågan var om det är en ökning eller en minskning av antalet isbjörnar?
Jag har tidigare försökt finna några källor som visar hur många isbjörnar som funnits tidigare, men har bara hittat en som inte blev godkänd för publicering i någon vetenskaplig tidskrift, eller om det var så att övriga forskarvärlden ifrågasatte resultatet.

Citat:
Steven Amstrup, zoolog är initiativtagare till en studie om isbjörnar som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Climate Change. Han är personen som har vilselett/lurat alla om påståenden att isbjörnarna minskar.
Rapporten är ett resultat av datasimuleringar avseende isbjörnarnas reaktioner på de förhållanden, som ett av IPCC:s scenarier förutspått för tiden fram till år 2100. Man frågar sig hur många gissningar de gjort om isbjörnarnas liv. De har valt scenario RCP8.5, som är IPCC:s mest extrema alternativ, vilket deras egna företrädare anser orealistiskt. Det baseras också på datasimuleringar, där ett stort antal faktorer måst gissas, eftersom klimatets processer är så ofullständigt kända.
Generellt är datorsimuleringar med flera “antagna”, d.v.s. gissade indata lika bra som en enda gissning, med andra ord meningslösa. Att stapla två sådana paket av gissningar ovanpå varandra är nonsens i kvadrat.
Alltid lurar de några genom att kalla det för “forskning”. “Data-spel” vore mera korrekt.
Räkna antalet isbjörnar över jordklotet är naturligtvis jättesvårt och det är därför det är svårt att veta om 45 - 52- tusen isbjörnar är en ökning, en minskning eller varken eller.

Citat:
Mörners rapport borde få alla som ylar om katastrofalt stigande havsnivåer att knipa igen.
https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=100892
Mörner var han som undervisade i slagruta, eller hur!
Varken att leta vatten med slagruta eller att leta efter Curry- och Hartmannlinjer är helt okontroversiell vetenskap. Det kan bli vetenskap, men just nu är det väldigt tveksamt.

Citat:
Här får du lite mer att bita i.
https://www.sott.net/article/436628-Deep-summer-snowfall-blankets-high-elevations-across-Idaho-Montana-19-inches-deep-at-several- locations
https://www.sott.net/article/436626-Southeastern-Turkeys-Hakkari-still-gripped-with-remaining-winter-snow-in-June-7-meters-deep-i n-places

Jag försökte tidigare på ett pedagoiskt sätt förklara växthuseffekten och att den inte finns. Angav källor.
Det var tydligt alldeles för svårt att begripa med er kunskapsnivå eftersom ingen sagt ett knyst om detta. Det slår undan benen för är fullständigt och det tjat ni håller på med.
Vart vill du och andra komma med enskilda väderrapporter?

Citat:
Trump beordrat inköp av nya isbrytare för att hålla delar av A
Enligt Al Gores spådom skulle det varken snö eller is kvar nu.

Med detta är det mitt avslut i denna tråd. Vad jag förstår av era resonemang är det inget som överhuvudtaget har någon som helst högre utbildning från ett universitet. Bara att hänvisa till IPCC säger det mesta.
Fortsätt ni med era larmhypoteser – det kommer inte att hända något.
Läser man om Trumps isbrytare så är det inte så konstigt, det gäller att hålla jämna steg med Ryssland för att inte tappa kontrollen över Arktis och Antarktis. Isen är ju inte borta ännu och förhoppningsvis blir en del is kvar.
Citera
2020-09-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Frågan var om det är en ökning eller en minskning av antalet isbjörnar?
Jag har tidigare försökt finna några källor som visar hur många isbjörnar som funnits tidigare, men har bara hittat en som inte blev godkänd för publicering i någon vetenskaplig tidskrift, eller om det var så att övriga forskarvärlden ifrågasatte resultatet.
Här har du en länk som konstaterar att vi helt enkelt inte vet. Se även länken i slutet av denna:
https://polarbearsinternational.org/research/research-qa/are-polar-bear-populations-increasing-in-fact-booming/
Citera
2020-09-08, 18:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
1. Din kamrat Xenonen introducerade mig till verktyget på woodfortrees.com (vars ägare du tycks ogilla).
HADCRUT 4 har inte förvanskats det minsta av webbplatsen, så en ökning på 0,9K sedan 1850 stämmer.

a) Det är inte honom jag ogillar, det är, som jag skrev, hans falska agenda.
b) Enligt HadCRUT har den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,175°C per årtionde 1980-2000.
Detta kan ju också valideras mot flera andra trovärdiga källor, som t.ex. Copernicus, RSS och NOAA. Du vill ha med perioden 1850-1979, inte därför att den tillför något i det här sammanhanget utan därför att den hjälper dig när du vill lägga ut en dimridå.

Citat:
2. Temperaturkurvan innehåller svängningar, och nu valde du just ett intervall som börjar i botten av en svängning, och slutar i toppen. Din metod brukar du själv benämna med ett engelsk uttryck som syftar på en liknelse med att plocka de finaste bären ur ett träd.

Inte alls. Du vet mycket väl att vi har utmärkta data om CO₂ sedan 1959 och utmärkta data om den globala medeltemperaturen sedan 1979.
Om vi nu ser till HadCRUT hela dataserie och ser till 15-års medelvärden (Som jag försökt förklara fördelen med för dig tidigare, men misslyckats. Jag gissar att du saknar nödvändiga kunskaper i matematisk statistik och om stokastiska processer för att förstå.), så har vi något som kan beskrivas som en nedkylningsperiod mellan ungefär 1945 till 1970 då den globala medeltemperaturen sjönk med ca 0,08°C. Här kan du läsa mer om hur svavelutsläpp då orsakade en nedkylning.
https://www.researchgate.net/publication/222512220_Sulfur_dioxide_initiates_global_climate_ change_in_four_ways

Om du inte visste det tidigare så vet du nu att vi hade en svavelorsakad nedkylningsperiod mellan ungefär 1945 och 1970. Kan du nu förklara varför du vill väga in den perioden när du validerar klimatkänslighet? Det ger ju otvivelaktigt ett felaktigt resultat.

Citat:
3. Jag lägger inte alls någon dimridå, jag försöker påpeka att med enkla uppskattningar får man betydligt lägre siffror på klimatkänsligheten än 3-4K som du påstår. Samt att om känsligheten vore så hög som du menar, borde temperaturen ökat mycket mer.

Inte alls. Jag visade just i föregående inlägg att vad som hänt med den globala medeltemperaturen de senaste 40 åren svarar mot en transient klimatkänslighet på ca 3-3,5°C. Det motsvarar naturligtvis en betydligt högre jämviktskänslighet.

Om du tycker att det är svårt att få en bra bild av relationen mellan transient och jämviktskänslighet så rekommenderar jag att du ser på skillnaden mellan land och hav i data från t.ex. NOAA.

Citat:
Jag använde inte ökningstakten alls i beräkningen. Jag använde startvärde och slutvärde för CO2-koncentrationen under ett intervall där temperaturen ökat 0.9K. Eftersom att tidsperioden är lång vet jag även att resultatet ger en högre känslighet än den transienta klimatkänsligheten (då ju en del långsamma feedbacks redan börjat verka). 1.6K är alltså någonstans mellan TCS och ECS. Under antagandet att all temperaturökning beror på CO2.

Jag orkar inte en gång till...
Du väljer ett dåligt underlag som ofelbart ger ett dåligt resultat. Jag visar för dig hur du kan använda ett tillförlitligt rättvisande underlag för att få ett korrekt resultat. Du tycker inte om det korrekta resultatet och därför avfärdar du det. Är det detta som kallas faktaresistens?

Citat:
Men det är ju fler växthusgaser som ökat. Om man utgår från NOAA motsvarar ökningen av alla relevanta växthusgaser 500ppm CO2. Och det för med sig att klimatkänsligheten egentligen är lägre än beräknat ovan.

Korrekt. Jag och många andra slarvar ibland och fokuserar helt på CO₂. Ibland menar man CO₂ och ibland menar man CO₂-ekvivalenter. Inte minst metan borde man kanske påminna om mer ofta eftersom det är en så "kraftig" växthusgas. Det är ju ändå så att CO₂ står för den stora huvuddelen av den förstärkta växthuseffekten som orsakar den nu pågående uppvärmningen med ca 0,18°C/årtionde. Om man bortser från vattenångans betydelse...

Citat:
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/aggi/
Räknar man på denna kurvan mot temperatur får man att TCS är drygt 1K.

Du är väl medveten om att förstärkningseffekten från ökande vattenhalt när CO₂-halten ökar är större än effekten från CO₂?

Citat:
4. -

Jag önskar att du åtminstone tittat igenom vad texterna som jag letade på åt dig innehöll. Min slutsats är:
– Kan du ta in dom utan att inse att din fixa idé om att klimatkänsligheten är ungefär hälften av vad den verkligen är, så är det lite skruvat. Då är det svårt att föra en seriös diskussion med dig.

Citera
2020-09-08, 20:28
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jag svarar i alla fall.

Vad säger Tony Hell om dina 1270 ppm?

Du berättar här att en ökad PPM visar sig vara dåligt. För den som följt bla Freeman Dyson som anses vara en av de främsta forskarna genom tiderna och som satsade 40-år på bla forskning kring jordbruk samt CO2s inverkan på jordbruk, vatten m.m och att Dyson kommer med en konklusion precis tvärtom mot vad du påpekar här, dvs att en ökad CO2 är på det stora mycket bra för planeten och i synnerhet växtligheten så blir man ju så less på att du bara har gör avsikt att vara på detta forum för att desinformera och kasta ur sig lögner.

Det är väl bra att världen blir bättre med mer CO2 än tvärtom. Detta betyder ju inte att vi inte skall försöka minimera avgaser och andra föroreningar men just CO2 är ju livets gas.
Citera
2020-09-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
så har vi något som kan beskrivas som en nedkylningsperiod mellan ungefär 1945 till 1970 då den globala medeltemperaturen sjönk med ca 0,08°C. Här kan du läsa mer om hur svavelutsläpp då orsakade en nedkylning.

Koncentrationen i atmosfären låg på samma nivåer fram till 1990 för att sjunka en aning till år 2000.

De globala utsläppen har sjunkit med ca. 15 % sedan 1990. Din teori om nedkylning faller därmed platt som en pannkaka.

https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emission-levels-due-to-fuel-combustion-and-process-emissions_fig2_302891279
Citera
2020-09-08, 22:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du berättar här att en ökad PPM visar sig vara dåligt. För den som följt bla Freeman Dyson som anses vara en av de främsta forskarna genom tiderna och som satsade 40-år på bla forskning kring jordbruk samt CO2s inverkan på jordbruk, vatten m.m och att Dyson kommer med en konklusion precis tvärtom mot vad du påpekar här, dvs att en ökad CO2 är på det stora mycket bra för planeten och i synnerhet växtligheten så blir man ju så less på att du bara har gör avsikt att vara på detta forum för att desinformera och kasta ur sig lögner.

Det är väl bra att världen blir bättre med mer CO2 än tvärtom. Detta betyder ju inte att vi inte skall försöka minimera avgaser och andra föroreningar men just CO2 är ju livets gas.
Jag trodde att Freeman Dyson var matematiker, statistiker och teoretisk fysiker, men tänk så fel man kan ha.
Han är tydligen forskare inom jordbrukssektorn enligt Nixter.

Sedan har jag inte "berättat här att en ökad PPM visar sig vara dåligt" (för växterna antar jag).

Det som är sämst med CO2-ökningen och växthuseffekten är att jordens temperatur stiger och att haven blir surare. Det finns klar risk att det förändrade klimatet är mycket sämre för växtligheten än vad den ökade CO2-nivån påverkar positivt.

Freeman Dyson har som pensionär kritiserat slutsatser om växthuseffekten i egenskap av medlem i den klimatskeptiska organisationen The*Global Warming Policy Foundation.

Du måste bli lite källkritisk Nixter!
Läs åtminstone på lite innan du slänger iväg ett inlägg.
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-08 kl. 22:27.
Citera
2020-09-08, 23:02
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jag trodde att Freeman Dyson var matematiker, statistiker och teoretisk fysiker, men tänk så fel man kan ha.
Han är tydligen forskare inom jordbrukssektorn enligt Nixter.

Sedan har jag inte "berättat här att en ökad PPM visar sig vara dåligt" (för växterna antar jag).

Det som är sämst med CO2-ökningen och växthuseffekten är att jordens temperatur stiger och att haven blir surare. Det finns klar risk att det förändrade klimatet är mycket sämre för växtligheten än vad den ökade CO2-nivån påverkar positivt.

Freeman Dyson har som pensionär kritiserat slutsatser om växthuseffekten i egenskap av medlem i den klimatskeptiska organisationen The*Global Warming Policy Foundation.

Du måste bli lite källkritisk Nixter!
Läs åtminstone på lite innan du slänger iväg ett inlägg.

Freeman Dyson. Stämmer bra att han var matematiker och fysiker. Men han forskade ju även i 40-år på "The effects of CO2 on vegetation".

Att du lär dig nya saker var dag är ingen nyhet, klimataktivist och lågintelligent, försöker förstå hur det känns, tar du Swish ?

Här har du Dyson 2015 from sitt kontor på Nr 1 Einstein Drive, Princeton. Och ja, Dyson jobbade med Einstein.

Här har du intervjun, starta kring 3:14 då han diskuterar CO2 och effekterna på vegetation:
https://youtu.be/BiKfWdXXfIs
Citera
2020-09-08, 23:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Koncentrationen i atmosfären låg på samma nivåer fram till 1990 för att sjunka en aning till år 2000.

De globala utsläppen har sjunkit med ca. 15 % sedan 1990. Din teori om nedkylning faller därmed platt som en pannkaka.

https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emission-levels-due-to-fuel-combustion-and-process-emissions_fig2_302891279

Lite bakgrund om svavel:
Svavel i kol och olja medförde att andelen svavel i nederbörd (svavelsyra, sura regn) ökade snabbt efter andra världskriget. Sjöar och marker försurades och medförde omfattande miljöskador. Restriktioner mot försäljning av svavelhaltig olja och metoder för att avskilja svavel vid förbränning av kol gjorde att svavelutsläppen minskade efter ungefär 1973. Då uppmärksammades inte hur svavel påverkade klimatet. Kunskapen om hur svavel påverkar klimatet kan nog fortfarande ses som ofullständig, även om den är betydligt förbättrad.

Jag tycker att du tolkar fakta lite fel. Utsläppen av svavel tog fart efter andra världskriget. 1960 var utsläppen uppe i en nivå som motsvarade "ett stort vulkanutbrott var 1,7e år". Vilket är mycket i ett historiskt perspektiv. Svavelutsläppen "peakade" ungefär 1972-1974 och har sedan minskat. Hur har då detta påverkat klimatet?
Totalt sett ser jag det som inte helt klarlagt, utöver att svavel bidrog till en nedkylning ungefär under tidsperioden 1945-1980, den period då svavelhalten ökade.
Så här tolkar jag beskrivningen i texten som jag länkade till.
Antropogen påverkan av den globala medeltemperaturen som en följd av svavelutsläpp.
1940-1945: ≈ ±0°C (ingen klimatpåverkan)
1950: ≈ -0,20°C (en nedkylningseffekt)
1955: ≈ -0,18°C (en nedkylningseffekt)
1960: ≈ -0,10°C (en nedkylningseffekt)
1965: ≈ -0,15°C (en nedkylningseffekt)
1970: ≈ -0,10°C (en nedkylningseffekt)
1975: ≈ -0,10°C (en nedkylningseffekt)
1980: ≈ ±0°C (ingen klimatpåverkan)

Så här långt uppfattar jag att enigheten om vilken kylande effekt svavel haft under tidsperioden är god.
Efter ≈1973, då utsläppen "peakade", har jag uppfattat det som att nedkylningen av svavel avtog och ersattes med en period då svavel orsakade en viss "uppvärmning", eller snarare avtagande nedkylning.
Artikeln som jag länkade till tillskriver svavel ett visst uppvärmningsbidrag även senare.

Vad som är en faktor är att om nedkylningen kulminerade i början av 1950-talet och sedan avtog är att en del av senare uppvärmning eventuellt kan tillskrivas avtagande nedkylning från svavel. En viss sådan effekt bör ha funnits under perioden 1955-1980, men möjligen också senare? Men, om vi utgår från siffrorna ovan för nedkykning så är det troligt att uppvärmningseffekten efter 1980 ändå är liten i jämförelse med den som orsakas av växthusgaser. Beakta att svavel är kortlivat i atmosfären.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in