Citat:
Frågan är större än vad du verkar förstå, det handlar verkligen inte om "djuren i djuphavet". Vi påverkar haven på många sätt idag, koldioxiden och försurningen är bara ett problem, allvarligt men ändå.
Du har också uppvärmningen som t ex koraller inte klarar, det finns också tecken på att lax mår dåligt vid högre temperatur. Säkerligen påverkas många fler av temperaturen än vad vi känner till.
Den högre temperaturen leder också till att syre-halten minskar. Det kan få katastrofala följder.
På land ser vi många obalanser i djurens beteende pga uppvärmningen, fåglar flyttar tidigare t ex. Men vad innebär det för födotillgången? Säkert skapas motsvarande obalanser i haven av uppvärmning, ökad CO2 och mindre syre.
Det är inte subjektivt utan rena fakta att vi är beroende av en frisk natur för vårt eget välbefinnande. Om vi i vår okunskap rubbar känsliga ekosystem, så drabbar det oss själva till slut.
Vi måste "bry oss"!
Du har också uppvärmningen som t ex koraller inte klarar, det finns också tecken på att lax mår dåligt vid högre temperatur. Säkerligen påverkas många fler av temperaturen än vad vi känner till.
Den högre temperaturen leder också till att syre-halten minskar. Det kan få katastrofala följder.
På land ser vi många obalanser i djurens beteende pga uppvärmningen, fåglar flyttar tidigare t ex. Men vad innebär det för födotillgången? Säkert skapas motsvarande obalanser i haven av uppvärmning, ökad CO2 och mindre syre.
Det är inte subjektivt utan rena fakta att vi är beroende av en frisk natur för vårt eget välbefinnande. Om vi i vår okunskap rubbar känsliga ekosystem, så drabbar det oss själva till slut.
Vi måste "bry oss"!
Så länge jag har lax på tallriken behöver jag inte engagera mig i deras liv liksom. Orkar inte ha empati om laxen får huvudvärk av värme liksom.
Matbrist är väl skäl nog för oro?? Räcker inte det argumentet tror jag inte dina mer själsliga eller religiösa argument spelar någon roll.
Kollapsar ekosystemen i haven får vi det svårt med vår egen matförsörjning. I ett större perspektiv spelar det ingen roll, det har hänt förr innan människan fanns. Naturen skiter i det, den anpassar sig. Vi kan däremot få svårt att anpassa oss.