Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Edit ger "rätt svar", men i så fall balanserar det väl inte. Om du utgår från 255K så ökar utstrålningen med 3,8 watt/m2 vid +1K. Så 3,4 watt/m2 kommer i så fall inte att räcka för att möta forcingen. Om jag inte har missuppfattat något tror jag att de har utgått från tropopausen när de räknade. Varför vet jag inte.
Eller är du tillfreds med "edit"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Du har ju även en annan variabel, emissiviteten att beakta. Vissa sidor säger 0.6 för atmosfären, andra 255/288, andra 0.85 osv. Titta vad publicerad vetenskap i referenserna som anges säger istället. Många av de emissiviteter som finns att finna i olika undervisningssyften kan nog misstänkas vara förenklade för att visa konceptet.
3,2 W/m²K kommer tydligen från klimatmodeller...
Annars får dom också 3,8 W/m²K...
"The Planck feedback
parameter P is negative (an increase in temperature
enhances the LW emission to space and thus reduces R)
and its typical value for the earth’s atmosphere, esti-
mated from GCM calculationsA1 (Colman 2003; Soden
and Held 2006), is about -3.2 W m-2 K-1 (a value of -3.8 W m-2 K-1 is obtained by defining P simply as -4T3, by equating the global mean OLR to T4 and by assuming an emission temperature of 255 K). "
https://www.researchgate.net/publication/267567992_How_Well_Do_We_Understand_and_Evaluate_C limate_Change_Feedback_Processes
Jaha, vad ska man tänka om det här då?
Det betyder ju att flera av faktorerna i "handräkningen" är från klimatmodeller, och inte härleda ur fysik eller uppmätta i naturen.