Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Nej jag har inte förnekat vetenskaplig fakta.
Jo, det gör du hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
På vilket sätt avfärdar jag opinionsläget? Opinionen påverkas av media och alarmister som dig, inte av verkligheten.
Ändå är det folk i områden som har drabbats av extrema väder som är mest medvetna om klimatkrisen. Medan i USA och Europa där media har stort inflytande är förnekandet vanligare.
Så det är nog tvärtemot vad du tror, folk bildar sig uppfattningar utifrån egna erfarenheter. Har man inte några egna erfarenheter så är det större risk att bli lurad av media. För då kan man lura sig med "det där händer inte här".
Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Enligt din alarmistiska verklighet skulle ju inga bränder eller orkaner finnas, ingen skulle råkat ut för dessa naturkatastrofer. Du säger alltid tänk på de stackars människorna som får sina liv förstörda av bränder, orkarner osv. Som om jag inte skulle tycka synd om dom... faktum är ju att den typen av naturkatastrofer alltid funnits och tagit död på många fler människor förr i tiden.
Du läser inte vad jag skriver, vilket man märker ideligen.
Jag har tvärtom skrivit gång på gång att extrema väder förekommer naturligt. Jag har gång på gång betonat att de extrema vädren förvärras av klimatförändringarna.
De förvärrade ovädren ställer till med större skada och återkommer oftare nu. Det är självklart väldigt tragiskt att människor, hus och infrastruktur drabbas av dessa
onödiga katastrofer. Vi hade ju kunnat förhindra detta om vi hade börjat minska utsläppen tidigare.
"Normala" extrema väder är förstås svårare att förhindra. Men ofta har man lärt sig att hantera dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Var god bevisa exakt hur mycket just klimatförändringarna har skapat för skillnad på bränder och orkaner. Enligt dig beror allt på AGW och allt skulle vara frid o fröjd utan det. Snälla vakna ur din bubbla och se verkligheten.
Jaså, nu handlar det om "hur mycket"? Kan vi hoppas på att det är ett framsteg att du funderar i de banorna istället för att förneka allt?
Många studier har gjort riskanalyser utifrån kända data. T ex hur mycket oftare vi får värmebölja, skyfall, orkaner osv. Och det är ju ganska höga siffror. Den globala medeltemperaturen har på mycket kort tid ökat med en grad C, det är mycket och det är snabbt. Om temperaturökningen hade gått långsammare hade vi klarat oss bättre.