Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Vet inte riktigt om jag är tillfreds. Får fundera mer. Men jag tänker att om min Edit stämmer, måste det betyda att delta på höjden med 255K temp inte blir en hel grad. Vilket i så fall inte stämmer med teorin om en konstant lapse rate?
Precis.
Citat:
Utgående strålning balanserar alltid ingående enligt min Edit, eftersom att jag sätter utgående till samma som ingående. Skillnaden mellan utgående markstrålning och inkommande solstrålning är ju då det vi kallar växthuseffekten, och ligger på ca 150 W/m².
Men frågan gällde Planck-responsen vid +1K. Med din förklaring så kommer utstrålningen inte öka med Planck-responsen motsvarande en grad vid 255K. Eller baklänges; 3,3W/m2 skulle vid ytan bli 3,3/(240/390), vilket inte heller räcker till en grad. Så det är något annat som ligger bakom skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Om du tittar på figur 4 står där referenser för var de tagit värden på bl.a "Physical expectation for The Planck feedback" ifrån. Man kan nog diskutera vilka värden som bäst sätts in och dessa har kanske även sina osäkerheter. Då är det bättre att titta på vad experterna förhållandevis unisont kommit fram till.. I den publicerade vetenskapen naturligtvis, i vetenskapliga tidskrifter. IMO.
Vilken figur? Det hade varit intressant att se vad ni pratar om nu när jag gett mig in i leken.