Citat:
Det är dock inte solinstrålningen som modulerar kosmisk strålning, utan solens magnetfält. Magnetfältets och solinstrålningens cykler följer varandra i fråga om deras start, slut, och längd, men har olika trend på amplituden. Dessutom växlar magnetfältet polaritet varannan cykel, vilket tycks ha en viss effekt på modulationen av den kosmiska strålningen.
Solfläckarna är ett hyffsat mått på magnetfältet, och här kan man titta på solfläckarnas trend:
http://www.woodfortrees.org/plot/sidc-ssn/mean:24/from:1900/plot/sidc-ssn/mean:132/from:1900
Som du ser stämmer solfläckarnas trend med nedgången i mitten av 1900-talet, samt platån ("hiatus") efter 2000. Anledningen till att det inte blev en nedgång, utan en platå, gissar jag beror på att andra faktorer gick åt andra hållet med samma amplitud ungefär.
Citat:
*Om det är så att planetbanor eller andra cykliska förflyttningar av någon massa i rymden är det som orsakar solens beteende, borde det inte vara mer rimligt att anta att denna massa även kan påverka haven, likt månen*?
De andra planeterna ger tidvatten på jorden, som säkert kan mätas och skulle kunna påverka då detta handlar om millimetrar. Men jag utesluter ändå att det påverkar, därför att jorden snurrar ju några tusen varv på 11 år, så då utjämnas månens och planeternas tidvattenverkan. Sen är tidvattenmätarna utspridda över haven också, så även om jordens "mage" skulle blir bredare av gravitation som drar i haven eller liknande, så skulle inte medelhavsnivån förändras.
Citat:
Jag tolkar det som att du/shaviv menar att havsnivån även följer cyklerna, tillochmed i fas. Då snackar vi snabba återkopplingar som dessutom är okända.
Ytvattnet värms och expanderar. Det går relativ fort, och är inte särskilt okänt. Det kan ses som en temperaturmätare för det översta havsskiktet. Skiljer kanske ett år i fas mellan ytvattnet och solaktiviten över en 11-årscykel enligt kurvan i Shavivs artikel. Sen sker såklart även en långsammare process som värmer haven på djupet, och det är väl den uppvärmningen som gör att jorden långsamt värms över decennier om medelvärdet av solens påverkan ("forcing") ökar.
Citat:
Växthuseffektförklarimgen kräver inte heller någon okänd oidentifierbar återkoppling 10 ggr starkare än de forcings vi redan känner till. Varför (s)väljer du en alternativ förklaring som jag inte kan förstå hur någon kan finna mer rimlig än den det råder konsensus om.
TSI varierar mindre än 1 promille (1/1360). Om växthuseffekten skulle kunna få yttemperaturen i haven att variera 0,1°C baserat på en så låg variation av TSI skulle växthuseffekten behöva tillföra haven över 136°C, och så mycket kan den inte handla om enligt annan data.
Citat:
Tycker du inte att den förstärkta växthuseffekten som av främst koldioxid, som är konsistent med alla observationer, är en betydligt rimligare förklaring till den observerade uppvärmingen än en solcykel på 11 år där dessutom TSI avtagit sedan 60-talet, via okända instanta
förstärkningsmekanismer
förstärkningsmekanismer
Att titta på solcykeln var alltså en metod för att påvisa att solens aktivitet förstärks. Metoden valdes antagligen för att solens 11-årscykel kan användas för att påvisa effekten isolerat andra variabler, då de andra ändras relativt långsamt eller inte har funnits med i alla solcykler under de senaste 80 åren med noggranna tidvattenmätningar. När man nu vet att förstärkningen finns, kan man med större säkerhet säga att det man misstänkt tidigare, att orsaken till kylan 1600-talet, faktiskt har med bristen på solfläckar att göra. Och att den ökande trenden i solaktivitet sedan dess ligger bakom temperaturökningen, trots att det inte sett ut som det när man tittat på TSI.
Sedan har såklart även en tilltagande antropogen värmning tillkommit under 1900-talet. Och på slutet av 1900-talet började antagligen den antropogen delen närma sig samma storlek på värmningen.
Citat:
Här har du lite mer balans:
Jag tycker inte att detta verkar särskilt "kvasi" eller "psuedo". Tycker det finns mycket som talar för att det faktiskt är såhär det ligger till. Och om Zharkova har rätt, att solens aktivitet kommer vara låg de närmsta 30 åren, då tror jag inte att den antropogena delen av uppvärmningen kommer "vinna", utan då kommer nog temperaturen sjunka.
hur
så du menar att contrails (chemtrails
) INTE manipulerar vädret?