2008-08-09, 07:32
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Nej det skulle inte skada. Jordens temperatur har varierat historiskt sett och det är inget konstigt med det, ett tag var det nästan medelhavsvärme här uppe och jorden gick inte under för det. Och det var inga bilar och avgaser som gjorde att istiden smälte bort, idiot.

Läs länken jag gav dig. Angående ditt tvivlande på att vi orsakat skiten så har du nästan hela den vetenskapliga världen emot dig: http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/306/5702/1686.pdf

Världen är inte som ditt flickrum. Det är inte bara att vrida upp elementet så att det blir varmt och gott. Det kommer få konsekvenser.
Senast redigerad av Pseud0nym 2008-08-09 kl. 07:56.
Citera
2008-08-09, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
"snö så det räckte och blev över november-april"?!
Ska det vara kyla?! Här är lite gammaldags kyla:

"[...]maj 1867 var extremt kall.. I denna majmånad snöade det ca 8 gånger i Skara.. Medeltemperaturen för både Uppsala och Stockholm landade på +3,4C, vilket för Uppsalas del kan jämföras med +4,8C i maj 1756 och +5,4 i maj 1909 (1900-talets kallaste).. I Norrland låg det ca ½ meter snö i Umetrakten i slutet på maj och isen låg i Norrland ända fram till midsommar... Stockholms lägsta majtemperatur under 1900-talet är på -4,0C från 1917 (obs, det ska egentligen vara -4.5, 1918), men i maj 1867 hade man så sent som den 13:e maj hela -7,0C i vår kära huvudstad..."

Ok, men jag vill inte ha en halvmeter snö i slutet på maj, jag ser hellre att vår alldeles för korta sommar blir längre och varmare istället. Därför skall jag ut o köra lite fyrhjuling nu för att spä på växthuseffekten lite till
Citera
2008-08-09, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Läs länken jag gav dig. Angående ditt tvivlande på att vi orsakat skiten så har du nästan hela den vetenskapliga världen emot dig: http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/306/5702/1686.pdf

Världen är inte som ditt flickrum. Det är inte bara att vrida upp elementet så att det blir varmt och gott. Det kommer få konsekvenser.

Som sagt temperaturen har gått upp och ner tidigare historiskt sett och jorden har inte gått under för det. Att några isbjörnar dör på nordpolen eller att havsnivån stiger några cm så någon diktatur i sydostasien hamnar under vatten skiter jag fullständigt i.
Citera
2008-08-09, 15:15
Medlem
Citat:
Som sagt temperaturen har gått upp och ner tidigare historiskt sett och jorden har inte gått under för det. Att några isbjörnar dör på nordpolen eller att havsnivån stiger några cm så någon diktatur i sydostasien hamnar under vatten skiter jag fullständigt i.

Solidariskt...
Citera
2008-08-09, 16:07
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:

Läste du ens länken om konsekvenser?
Citera
2008-08-10, 10:35
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym

Gammalt dokument. Det finns ingen vetenskaplig konsensus, tillräckligt många av olika åsikter finns för att det inte ska kunna bli det. Även f.d. forskare i IPCC avviker från den klimatalarmistiska tillåtna åsikten. Googla lite på John R. Christy t ex.
Citera
2008-08-10, 20:22
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Gammalt dokument. Det finns ingen vetenskaplig konsensus, tillräckligt många av olika åsikter finns för att det inte ska kunna bli det. Även f.d. forskare i IPCC avviker från den klimatalarmistiska tillåtna åsikten. Googla lite på John R. Christy t ex.

Någon som såg klorofyll igår (Lördag)? Kom tyvärr i mitt i programmet. Men av det jag såg så handlade det om hur exxon har sponstrat forskare (som vägrar erkänna det dessutom).

Många "forskare" som skall vara duktiga utåt och skriver om hur det är, bedriver inte ens någon forskning. Dom KANSKE har gjort något slags doktorsarbete för 30-40 år sedan. På sin höjd alltså.

Det mesta kan liknas vid ett PR-jippo. Stämmer ju även ganska bra in på jippot på flashback där en del påstår självsäkert att dom vet hur det ligger till. Stora frågan är ju om dom har granskat vart artiklarna kommer ifrån.

Som jag sagt tidigare så är jag inte på någons "sida", 1. Ingen vet. 2. Det finns många andra orsaker till varför det arbete som inleds och är i sin linda. Komplex fråga som både "klimatbluff-anhängare" och "falska forskare" försöker simplifiera...

Bara det att påstå att det inte finns några skäl för att stoppa klimatdebatten , bevisar ju en hel del.

Att dom sedan har missat "the big picture" får man ju bara på köpet. Låt föreställningen fortsätta. Tar fram chipsen...
Citera
2008-08-10, 21:28
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Någon som såg klorofyll igår (Lördag)? Kom tyvärr i mitt i programmet. Men av det jag såg så handlade det om hur exxon har sponstrat forskare (som vägrar erkänna det dessutom).

Många "forskare" som skall vara duktiga utåt och skriver om hur det är, bedriver inte ens någon forskning. Dom KANSKE har gjort något slags doktorsarbete för 30-40 år sedan. På sin höjd alltså.

Det mesta kan liknas vid ett PR-jippo. Stämmer ju även ganska bra in på jippot på flashback där en del påstår självsäkert att dom vet hur det ligger till. Stora frågan är ju om dom har granskat vart artiklarna kommer ifrån.

Som jag sagt tidigare så är jag inte på någons "sida", 1. Ingen vet. 2. Det finns många andra orsaker till varför det arbete som inleds och är i sin linda. Komplex fråga som både "klimatbluff-anhängare" och "falska forskare" försöker simplifiera...

Bara det att påstå att det inte finns några skäl för att stoppa klimatdebatten , bevisar ju en hel del.

Att dom sedan har missat "the big picture" får man ju bara på köpet. Låt föreställningen fortsätta. Tar fram chipsen...

Håller med i stort men jag kan konstatera att ju mer jag läser i frågan desto mer säker blir jag att klimatförändringen inte är antropogen. Det är alltför många som har ekonomiska intressen av att hålla mänskligheten för skyldig.
Citera
2008-08-10, 22:18
Medlem
qapmocs avatar
Är det någon som har läst En obekväm sanning av Al Gore, isf var den läsvärd?
Citera
2008-08-10, 23:45
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Är det någon som har läst En obekväm sanning av Al Gore, isf var den läsvärd?

Ajaj nu blir det ramaskri på forumet.. hade du läst igenom strängarna så hade du sett att den är väldigt inpopulär, bland dom "populärvetenskapliga" vetenskapsmännen på flashback...

Som tur är så har dom ju svaren på alla frågorna.. NOT...

Ärligt talat så är MITT råd att ta intryck från många olika håll och bilda dig en egen uppfattning, tänk också på att det har en avgörande betydelse vem och i vilket syfte dom skrev den. Fanns det någon baktanke från någon.

T ex vetenskapsmän som är sponstrade av Exxon kan du stryka direkt.

Apropå detta med klimatbluffanhängare och bluff, så läste jag i någon av mina böcker har jag för mig att tusentalet vetenskapsmän i USA gjort ett upprop pga att Bush troligen har strykit, "raderat" mycket som är "för" miljöns (och människans) bästa.

Så vem är det som bluffar egentligen..
Citera
2008-08-11, 09:28
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized

Det finns visst en konsensus, även om alla inte håller med om det. Så är det ju med allt.

http://www.nationalacademies.org/morenews/20080610.html
Citera
2008-08-11, 12:02
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Håller abolut med om att det är vikigt att följa olika parametrar/data som påverkar klimatet bakåt i tiden. Dock tror jag inte att just att CO2 halten var 16 gånger högre än idag för 500 miljoner år tillbaka i tiden är speciellt relevant. Jag har hört just denna siffra så mycket nu så jag börjar undra.

Skickar med en länk från IPCC med bl.a. medeltiden så kan var och en som orkar kika på referenser.

http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg1/ar4-wg1-chapter6.pdf

Är medveten om att varmare hav löser mindre än kallare
Situationen sista 150 åren kanske är lite unik då vi pga av förbränning av fossila bränslen har ett läge där CO2 samtidigt ökat i atmosfären och i haven. Detta samtidigt som temperaturen har stigit. Intressant att följa havets förmåga att vara kolsänka allteftersom CO2 halten stiger i atmosfären. Har någon mer information om detta så får ni gärna länka.

Givetvis är forntidens CO2-halter och dess påverkan på temperaturen relevant för dagen. Det handlar ju om naturlagar och dessa har ju inte förändrats genom årmiljonernas lopp. Vi kan ju de facto se från historien att tiofaldigt högre CO2-halter än i dagsläget har gett mycket liten effekt på temperaturen. Tvärt om så har ju CO2 inte haft någon drivande effekt på klimatet utan andra faktorer dominerat.

Kul att du länkar till IPCC. De talar ju rätt mycket om att det var varmare med högre CO2-halten längre tillbaka i historien, men de nämner ju inte så mycket om att vi både haft 20 grader i global medeltemp med 500 ppm samt 22 grader med 7000 ppm. Eller hur vi har haft ungefär samma medeltemp som i dagsläget (dvs runt 12 grader med 4500 ppm CO2). Så deras text framstår som rätt vag och försöker släta över viktiga detaljer. Kul att de har samma referens till Berner som i den bifogade grafen. Andra proxies har ju gett högre CO2-värden.

Man menar ju att de senaste 150 åren skulle vara unika beroende på utsläppen och att CO2 och temperatur stiger tillsammans. Men 150 år är en mycket mycket kort epok i jordens långa historia och det kan bara vara ett sammanträffande, för historiskt sett har CO2 legat efter temperaturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in