2007-12-29, 18:21
Medlem
Datormodeller........

Jag läser i sammanfattningen till IPCCs fjärde rapport att om vi stabiliserar CO2 halten till intervallet 445-490 ppm så begränsar det temperaturökningen till 2-2.4 C. Jag gissar att dessa siffror kommer från datorberäkningar i olika klimatmodeller. Givetvis svårt att göra realistiska experiment på vad som händer då CO2 halten ökar (Lambert-beers lag har de nog koll på Har aldrig hört ideen förut att simulera CO2 ökningar i slutna ekosystem men det kanske kan ge något). Även om storleksordningen varierar mellan olika datorberäkningar så verkar alla (?) komma fram till att en ökat halt av CO2 leder till en ökat temperatur. Om det är så att temperaturen på jorden är mycket okänslig för en ökning av CO2 halten så kan man tycka att någon forskargrupp som håller på med datorberäkningar borde komma fram till detta resultat. Finns det någon sådan grupp ? eller är det en enighet bland klimatforskar som gör datorberäkningar att höjd CO2 halt leder till högre temperatur ?
Citera
2007-12-29, 21:13
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Jag läser i sammanfattningen till IPCCs fjärde rapport att om vi stabiliserar CO2 halten till intervallet 445-490 ppm så begränsar det temperaturökningen till 2-2.4 C. Jag gissar att dessa siffror kommer från datorberäkningar i olika klimatmodeller. Givetvis svårt att göra realistiska experiment på vad som händer då CO2 halten ökar (Lambert-beers lag har de nog koll på Har aldrig hört ideen förut att simulera CO2 ökningar i slutna ekosystem men det kanske kan ge något). Även om storleksordningen varierar mellan olika datorberäkningar så verkar alla (?) komma fram till att en ökat halt av CO2 leder till en ökat temperatur. Om det är så att temperaturen på jorden är mycket okänslig för en ökning av CO2 halten så kan man tycka att någon forskargrupp som håller på med datorberäkningar borde komma fram till detta resultat. Finns det någon sådan grupp ? eller är det en enighet bland klimatforskar som gör datorberäkningar att höjd CO2 halt leder till högre temperatur ?

Det finns olika modeller, men det blir ju fel hur som helst om man har fel indata. Det finns ju färsk (dec 2007) forskning som visat att temperaturökningen för 1900-talet kan vara kraftigt överdriven.

Citat:
Ursprungligen postat av IPCC-medlemmen Patrick J. Michaels
If a scientific paper appeared in a major journal saying that the planet has warmed twice as much as previously thought, that would be front-page news in every major paper around the planet. But what would happen if a paper was published demonstrating that the planet may have warmed up only half as much as previously thought?

Nothing. Earlier this month, Ross McKitrick from Canada's University of Guelph and I published a manuscript in the Journal of Geophysical Research-Atmospheres saying precisely that.
Citera
2007-12-29, 22:20
Medlem
Till Möbelklister......

Kan jag tolka ditt svar som att klimatforskarna som gör datorberäkningar är eniga om att höjd CO2 halt leder till högre temperatur eller i alla fall att du inte känner till några som kommer fram till andra slutsattser ?
Citera
2008-01-12, 16:27
Medlem
På tal om CO2 och högre temperatur. Kan det vara som så att vi i stället går mot kallare klimat

http://www.lavoisier.com.au/papers/articles/Archibald.pdf

Projections of weak solar maxima for solar cycles 24 and 25 are correlated with
the terrestrial climate response to solar cycles over the last three hundred years,
derived from a review of the literature. Based on solar maxima of approximately
50 for solar cycles 24 and 25, a global temperature decline of 1.5°C is predicted to
2020, equating to the experience of the Dalton Minimum. To provide a baseline for
projecting temperature to the projected maximum of solar cycle 25, data from five
rural, continental US stations with data from 1905 to 2003 was averaged and
smoothed. The profile indicates that temperatures remain below the average over
the first half of the twentieth century.

Edit:Ber om ursäkt om denna varit uppe tidigare till diskussion.
Citera
2008-01-12, 18:58
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Nä solen pulserar lite men den växer inte. Däremot så växlar solens aktivitet och just nu så är solen i en väldigt aktiv fas med många solfläckar. Under 1600-talets lilla istid observerade man att solen nästan helt saknade solfläckar och det var kalla vintrar och svala somrar. Man ser på tavlor av holländska konstnärer från den tiden att det finns snö, och is på kanalerna vilket är mycket ovanligt idag!

Problemet är att solfläckarna hade en uppåtgående trend till 1960 ungefär, därefter är trenden svagt minskande.
Citera
2008-01-12, 22:10
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Problemet är att solfläckarna hade en uppåtgående trend till 1960 ungefär, därefter är trenden svagt minskande.

Antalet solfläckar varierar ju med en 11-årig cykel. Medan intensiteten, dvs maxvärdet för denna 11-åriga cykel varierar med runt 90 års period (Gleissbergcykeln).

http://geophysics.ou.edu/solid_earth/notes/mag_earth/cycle1.gif
Citera
2008-01-13, 12:23
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon

Ja men som jag skriver så försvann solfläckarna helt och hållet, vilket av solforskarna tros betyda en lägre aktivitet på solen som medför mindre utstrålning från solen och kallare klimat på jorden!
Citera
2008-01-14, 15:19
Medlem
seriouss avatar
Färskt:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.privataaffarer.se/nyheter/tt/2008/01/13/islossning/
Islossningen från Antarktis istäcke har ökat med 75 procent på tio år, visar en ny studie.

Jag antar att det här är utsprungsartikeln, men kommer inte åt hela: http://www.nature.com/ngeo/journal/vaop/ncurrent/abs/ngeo102.html
Citera
2008-01-14, 15:30
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Färskt:

Jag antar att det här är utsprungsartikeln, men kommer inte åt hela: http://www.nature.com/ngeo/journal/vaop/ncurrent/abs/ngeo102.html

Jo men det är rätt meningslös information eftersom man inte vet vad som är "normalt" läge där nere! Är det för att vi haft kallare än normalt sen medeltiden, och det gjort att isen där nere haft en onormalt stor utbredning? Ja vem vet ? det finns ju ingen som ens visste att antarktis fanns för några hundra år sedan!
Citera
2008-01-14, 15:58
Bannlyst
Baserar ni fortfarande debatten på "The great global warming swindle" och obskyra lobbygruppers hemsidor?!

Skärp er nu för fan. In i matchen.
Citera
2008-01-14, 16:08
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Jo men det är rätt meningslös information eftersom man inte vet vad som är "normalt" läge där nere! Är det för att vi haft kallare än normalt sen medeltiden, och det gjort att isen där nere haft en onormalt stor utbredning? Ja vem vet ? det finns ju ingen som ens visste att antarktis fanns för några hundra år sedan!

Nej, det är sant, men vi (jag i alla fall) antar att Nature är rätt bra på filtrering av tvivelaktiga rapporter med tveksamma jämförelser. Men självklart blir den efterföljande debatten intressant!

Jag zappade nyss och såg direktsändning från någon "klimatdebatt" på SVT24, med SVTs långhåriga metereologtroll som talare. Han sa när jag zappade förbi "vi vet att metanet från sibiriens tundra redan har börjat frisläppas", vet någon vilken/vilka rapporter han syftar på? Och ja, jag vet om att han är troll och allt sånt där, men finns det några sådana rapporter och i så fall var?
Citera
2008-01-14, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Och ja, jag vet om att han är troll och allt sånt där, men finns det några sådana rapporter och i så fall var?
Han är ett TROLL!!!!! Ta honom inte på allvar för han har långt hår!!!

Google funkar fint vettu -> http://www.google.se/search?q=siberian+methane&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&client=firefox-a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in