Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-25, 11:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En kWh från kärnkraft kostar 30 öre att producera.
En kWh från vindkraft kostar 75 öre.

Utan kärnkraft så kommer vi inte ha råd med vindkraft.
Kanske är det så, men det är ju hela livscykelkostnaden på nya anläggningar man måste räkna.

Bara byggkostnader för en kärnreaktor är 10 öre/kWh om man (felaktigt) antar att reaktorn levererar 1000 MW dygnet runt i 60 år. Det duger inte som diskussionsunderlag, måste leta vidare.

Jag hittade en sannolikt säker källa, de vill troligen inte lura sig själva.
El från nya och framtida anläggningar 2014, Elforsk rapport 14:40

Billigaste byggalternativen utan styrmedel och med 6 % kalkylränta:
Vattenkraft 46 öre/kWh
Vindkraft 51 öre/kWh
Kärnkraft 54 öre/kWh
Solel 93 öre/ kWh
Citera
2019-11-25, 12:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den generella trenden visar dock att temperaturen successivt SJUNKIT under de senaste årtusendena. Det kallare klimatet har lett till att barrskogen brett ut sig på bekostnad av ädellövskogen.

Vi ser att lövskogen trängs undan av ett långsamt kallare klimat.

I Arktis växte havsisen inledningsvis till sig långsamt men tog rejäl fart i slutet av månaden. Över Antarktis kunde man i oktober konstatera att årets ozonhål blev det minsta som observerats sedan det upptäcktes 1985.
Nu gällde ju frågan att skogens tillväxt ökat de senaste hundra åren och under den tiden har det blivit varmare.

De flesta av Sveriges skogar är brukade på ett eller annat vis och då är risken stor för monokulturer. Jag tror lövskogen huvudsakligen trängts undan för att gran och tall har planterats.

Det är tyvärr inte bara positivt att isarna växer till sig så hastigt eftersom de växer från onormalt liten istäckning. Det bästa skulle ju vara att isen låg kvar.

Det är väldigt glädjande att det som gjorts för att minska ozonhålet har givit bra resultat.
Citera
2019-11-25, 12:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kanske är det så, men det är ju hela livscykelkostnaden på nya anläggningar man måste räkna.

Bara byggkostnader för en kärnreaktor är 10 öre/kWh om man (felaktigt) antar att reaktorn levererar 1000 MW dygnet runt i 60 år. Det duger inte som diskussionsunderlag, måste leta vidare.

Jag hittade en sannolikt säker källa, de vill troligen inte lura sig själva.
El från nya och framtida anläggningar 2014, Elforsk rapport 14:40

Billigaste byggalternativen utan styrmedel och med 6 % kalkylränta:
Vattenkraft 46 öre/kWh
Vindkraft 51 öre/kWh
Kärnkraft 54 öre/kWh
Solel 93 öre/ kWh
«– För cirka 10 år sedan uppskattades kostnaden för ny elproduktion av Elforsk (Elkraftföretagens forskningsorganisation). Kärnkraft ansågs då mycket billigare än vindkraft, Finland byggde ny kärnkraft och Vattenfall utredde möjligheterna att göra detsamma i Sverige. Vad som hänt sedan dess är en radikalt ökad kostnad för kärnkraft, medan kostnaden för vindkraft sjunkit kraftigt. Idag är istället ny vindkraft mycket billigare än ny kärnkraft.»

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/ny-vindkraft-billigare-an-ny-karnkraft-1.922565
Vi har i tråden, i media och bland politiker sett ansträngningar för att motivera satsningar på kärnkraft. Jag vill inte snabbavveckla kärnkraften, men att bevara den eller t.o.m. bygga ny måste motiveras av korrekta och inte felaktiga uppgifter.

– Vi har sett att vindkraftverk "misstänkliggjorts" med hänvisning till kraftverk som byggdes för länge sedan med teknik som inte använts på decennier.
– Vi har sett att huvuddelen av energin från kärnkraft, som är förluster som värmer havsvattnet runt kraftverken, räknas med i vad som måste ersättas.
– Vi har sett hur energi och elenrgi blandas ihop så att beroendet av kärnkraft ser ut att vara 2,5 gånger större än vad det faktiskt är.
– VI har sett de ökningar i cancerfall i Vitryssland och Ukraina efter Tjernobyl avfärdas som obefintliga. För att tona ner riskerna med kärnkraft.

Kommer kostnaden att ha betydelse?
Ja, självlkart! Men varför försöker kärnkraftsförespråkarna intala oss att vindkraft kostar dubbelt så mycket som den faktiskt kostar och att kärnkraften kostar hälften av vad den faktiskt kostar?
Ska vi inte utgå från korrekta och faktiska kostnader?
«Gällande lönsamheten så är ett enkelt antagande att landbaserad vindkraft, förutsatt fortsatt tillgång på goda vindlägen, i framtiden kommer att kosta mellan 20–40 öre per kWh.»

Från:
100 procent förnybar el
Delrapport 2 – Scenarier, vägval och utmaningar
Energimyndigheten, april 2019
Timbros uttalanden om framtida energiförsörsörjning präglas i hög grad av retorik och innehåller tyvärr väldigt lite fakta. Varför?

Kärnkraft kostar dubbelt så mycket som vindkraft
Den här bilden kommer från en undersökning som gjordes av ECN/TNO i Holland för knappt ett år sedan.
https://ibb.co/NLdNYk9

Där anges att kostnaden per levererad kWh för landbaserad vindkraft är ungefär hälften, jämfört med kärnkraft.

Lite om TNO:
https://www.tno.nl/en/about-tno/more-about-our-work/

Balans krävs i alla energisystem. Vattenkraft och vindkraft kompletterar varandra bra. Kärnkraft kan inte fungera som balanskraft eftersom en reaktor i princip bara kan köras med full effekt.

Citera
2019-11-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
När kärnkraft haverersr är det dyrt, det mådte ju hamna på elpriset. (kostnad för kärnkraft, samhällskostnad). Eller, någon måste betala kärnkraften fulla kostnader.
Sällsynta jättekatastrofer hanteras inte med privata försäkringar. Det fungerar som så att staten går in som garant när det händer något riktigt allvarligt och oförutsett.

Du betalar ingen riskpremie på vattenkraft, trots att det inträffat katastrofer med vattenkraftverk.

Du betalar ingen riskpremie på finlandsfärjan, trots att Estonia inträffat.
Citera
2019-11-25, 12:55
Medlem
För vissa länder är fossilbränslen en mer direkt säkerhetspolitisk fråga. Här en artikel om hur sårbart Israel är pga beroendet av gas som kan slår ut:
https://www.jpost.com/Opinion/Hezbollah-energy-threat-could-send-Israel-back-to-biblical-times-608805

Detsamma gäller mer indirekt resten av världen som förutsätter att de stora olje- och gasproducenterna inte drabbas av något som stänger av deras produktion.
Citera
2019-11-25, 13:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sällsynta jättekatastrofer hanteras inte med privata försäkringar. Det fungerar som så att staten går in som garant när det händer något riktigt allvarligt och oförutsett.

Du betalar ingen riskpremie på vattenkraft, trots att det inträffat katastrofer med vattenkraftverk.

Vad kostar egentligen en kärnkraftsolycka?
Menar du att det inte kostar någonting eftersom det huvudsakligen betalas med skattemedel?

Som skattebetalare håller jag inte med.

Kostnaden för att städa efter Fukushima uppskattas till ca 1900 miljarder SEK (US$187 billion).
https://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_disaster_cleanup#Costs_of_the_cleanup_op erations

Kostnaden för att städa efter Tjernobyl uppskattas till ca 700 miljarder SEK (US$68 billion).
https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

Svenska statsbudgeten (samtliga inkomster från moms, arbetsgivaravgifter, löneskatt, punktskatter m.m.) är ca 1000 miljarder SEK. För att betala en kärnkraftsolycka skulle vi behöva dra åt svångremmen rejält (med 10%) i minst 10 år framåt. Skola, vård och omsorg är väl dom stora posterna?

Citera
2019-11-25, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kärnkraft kostar dubbelt så mycket som vindkraft
Varför har då vindkraftsgiganterna Tyskland och Danmark de högsta elpriserna i Europa?
Senast redigerad av aw 2019-11-25 kl. 13:20.
Citera
2019-11-25, 13:17
Medlem
Citat:
Vad kostar egentligen en kärnkraftsolycka?
Menar du att det inte kostar någonting eftersom det huvudsakligen betalas med skattemedel?

Som skattebetalare håller jag inte med.

Kostnaden för att städa efter Fukushima uppskattas till ca 1900 miljarder SEK (US$187 billion).
https://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_disaster_cleanup#Costs_of_the_cleanup_op erations

Kostnaden för att städa efter Tjernobyl uppskattas till ca 700 miljarder SEK (US$68 billion).
https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

Svenska statsbudgeten (samtliga inkomster från moms, arbetsgivaravgifter, löneskatt, punktskatter m.m.) är ca 1000 miljarder SEK. För att betala en kärnkraftsolycka skulle vi behöva dra åt svångremmen rejält (med 10%) i minst 10 år framåt. Skola, vård och omsorg är väl dom stora posterna?

Du får nog läsa mitt inlägg igen. Det var inte det jag skrev.
Citera
2019-11-25, 13:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Varför har då vindkraftsgiganterna Tyskland och Danmark de högsta elpriserna i Europa?

En översikt över elkostnaderna i olika länder i Europa finns här.
https://www.cleanenergywire.org/news/eu-household-electricity-prices-increase-second-half-2018-slight-decrease-germany

Både Tyskland och Danmark ligger under EU-snittet när det gäller elproduktionskostnad. Dessa länder har den högsta elskatten i EU, och med den medräknad ligger dom högst.

Tyskland har, som jag ser det, avvecklat sin kärnkraft för snabbt. Den har kostat mycket att bygga och den har långt från "betalat sig" genom att leverera den energi som var avsikten när kraftverken byggdes.
Jag skulle ha föredragit en något långsammare avveckling av kärnkraft och en snabbare avveckling av kolkraft.

Citera
2019-11-25, 13:38
Medlem
Citat:
Uppvärmning av fastigheter
Det är fortfarande vanligt med direktel. Där finns en stor effektiviserings-/besparings-potential.

"Cirka 592 000 småhus, eller knappt en tredjedel av Sveriges totalt 1 971 000 småhus, värmdes med enbart el under år 2016. Cirka hälften av dessa värmdes med direktverkande el och hälften med vattenburen."

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/statistik/bostader/energistatistik-for-smahus-2016.pdf

Dessutom skulle många värmepumpsinstallationer kunna göras på ett sätt så att energiförbrukningen minskade med ca 30-40%.

Här finns en potential för en stor besparing, både när det gäller behovet av maxeffekt och energi.

För den enskilda fastighetsägaren är det alltid mycket billigare i år och några år framåt, att inte göra någonting. Med lämplig styrning, t.ex. fördelaktiga kreditvillkor för energibesparande åtgärder, skulle förutsättningarna kunna förändras och stora besparingar kunna göras.

Energi
Jag tycker att det är viktigt att kunna skilja på elenergi och övrig energi. Samtidigt är dom tätt kopplade till varandra.
– Dom kan i många tillämpningar i stor skala ersätta varandra.
– Priserna följs i stort sett åt. Det gäller t.ex. olja, skog och el.

Politiker måste förstå vad dom agerar för och beslutar om
När Ulf Kristersson sa i TV igår att 40% av vår energi kommer från kärnkraft och den korrekta uppgiften är att ungefär 15% kommer från kärnkraft så är det allvarligt IMO. Är han okunnig, eller har han en agenda som får honom att sprida felaktiga uppgifter? Oberoende av vilket är det allvarligt.
Man kan inte bortse från skillnaden mellan 15% och 40%.

Ca 40% av elen kommer från kärnkraft, men ca 15% av energin kommer från kärnkraft.

Om man ska räkna med förlusterna när man räknar på kärnkraft, då borde man göra det också för andra energislag. Jag tycker att man genomgående ska räkna på vad som faktiskt levereras, eftersom det är vad som behöver ersättas, om man byter ut en energikälla mot en annan.

Den korrekta uppgiften, som jag vill att Ulf Kristersson och alla andra politiker känner till, är att det är ca 15% av energiförsörjningen som måste ersättas om vi avvecklar kärnkraften. Det motsvarar ca 40% av elförsörjningen.

Energieffektiviseringens betydelse
Om vi inte ställer krav på ökad effektivitet i all energianvändning, så kommer vi att behöva mer energi och el än idag. Om vi effektiviserar all energianvändning, inklusive uppvärmning och transporter, så klarar vi oss med mindre än vad vi förbrukar idag. Det krävs övergripande beslut som stimulerar ökad energieffektivitet i all energianvändning om det ska bli några besparingar.

Många av de husen, om inte de flesta har redan luft-luft värmepumpar som komplement. Eller vedeldning. Jag har själv elpanna, men jag eldar 10 - 15 meter ved om året som jag har "gratis". Den dagen jag slutar med ved sätter jag in värmepump. Det är ytterst få hus som inte löst sin värme idag på ett ekonomiskt vis, det säger sig självt. Det är svindyrt med elvärme enbart. Och enkelt att lösa på ett mer ekonomiskt vis.

Jag kan säga detta med säkerhet då det inte var länge sedan jag letade hus. Värmepumpar kan du skriva av på kort tid.

Elvärme valdes för att vi skulle slippa oljeberoendet. Tyskland och andra länder eldar fortfarande med villaolja.

Den stora besparingspotentialen har nog att vi inte ökat vår elförbrukning på 20 år. Nu spås behovet börja öka. Dels för att de lågt hängande frukterna i besparing redan tagits (värmepumpar, LED-ljus), dels för att befolkningen ökar kraftigt (vi är nära 10,5 miljoner idag), och dels för att vi vill öka el itrasportsektorn samt industrin. Vi skall göra stål utan koks nu, det är många TWh...

Den korrekta uppgiften är att vi släcker ner 40% av elproduktionen. Att jämföra det med flis i en värmepanna är inte korrekt. Jag tycker du är den som vilseleder.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-11-25 kl. 13:41.
Citera
2019-11-25, 13:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du får nog läsa mitt inlägg igen. Det var inte det jag skrev.

Men, det viktiga är att kärnkraftsolyckor måste betalas.

Om vi börjar bygga nya kärnkraftverk, med en teknik som ännu inte prövats, så är det väl troligt att olycksrisken ökar under några decennier, tills den nya tekniken är uttestad?

Bör vi avsätta 100 miljarder om året till en fond, så att vi har pengar när en eventuell olycka inträffar?

Det vore väl rimligt?

Citera
2019-11-25, 13:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

På det viset har du rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in