Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Nu är det allvar! Nu krävs det att vi lyssnar på experterna och att politiker och samhället gör vad som behövs!
11 000 forskare: Akut klimatkris
Publicerad idag 07.35
Jorden står inför en akut klimatkris. Det fastslår över 11 000 miljöexperter i en artikel i den vetenskapliga tidskriften Bioscience.
”Forskare har en moralisk skyldighet att klart och tydligt varna för alla katastrofala hot och säga som det är”, inleder de sin rapport, där de konstaterar att människan trots 40 års debatt inte har agerat.
”Klimatkrisen är här och den accelererar snabbare än de flesta forskarna hade räknat med”, står det vidare.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/11-000-forskare-akut-klimatkris
Forskarnas artikel:
World Scientists’ Warning of a Climate Emergency
Scientists have a moral obligation to clearly warn humanity of any catastrophic threat and to “tell it like it is.” On the basis of this obligation and the graphical indicators presented below, we declare, with more than 11,000 scientist signatories from around the world, clearly and unequivocally that planet Earth is facing a climate emergency.
https://academic.oup.com/bioscience/advance-article/doi/10.1093/biosci/biz088/5610806
Jag har läst artikeln, och kan konstatera att jag har väldigt svårt att förhålla mig till såna där upprop. De skriver om allt som vi genast måste ändra, och får det att låta mycket enklare än det är.
"Vi måste drastiskt minska vårt matsvinn". Grattis, tror de inte att vi redan försöker med det? Det skulle ta minst ett par generationer att etablera en ny folkkultur kring att slänga mat, och det går ju snarare åt fel håll. Människor blir mer och mer fixerade vid färsk mat, och tillsatsfri mat med allt kortare livslängd. Och det är eko-rörelsen som går i bräschen för den utvecklingen. Om inte ens miljömedvetna människor klarar detta, lycka till att få en grillande raggare att göra det.
"Vi måste sluta fokusera på ekonomisk utveckling". Vem då? Du? Jag? Jag kan inte minnas att jag någonsin träffat en människa som velat begränsa
sin egen ekonomiska utveckling för klimatets skull. Alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt, och ger bara upp sånt som passar.
"Vi måste sluta äta kött för att minska utsläpp och metanutsläpp". Ja, det vore ju jävligt bra. Men att hela världen ska börja äta växtbaserad mat är inte en utveckling som kan nås med tvång, skam eller påtryckningar. Det måste komma växtbaserade alternativ till köttet som konkurrerar ut det på egna meriter, som en köttets Tesla. Man kan ju hålla tummarna för det, men det kan ta 10 år det kan ta 100 år.
"Vi måste sluta med fossila bränslen". Återigen, grattis, tack för informationen. Det är ju inte av lättja som vi använder fossila bränslen, utan för att vi har ett beroende av det, och den möjliggör vår livsstil. Det går inte att fasa ut fossila bränslen på ren viljestyrka, eftersom det går emot våra djupaste instinkter att frivilligt gå ner i lön, och gå upp i arbetstid, vilket det motsvarar. All faktiskt förbättring på det här området har varit tekniska innovationer, som konkurrerar ut fossila alternativ på egna meriter.